جهان هرگز به دوران قبل از کووید ۱۹ باز نمی گردد

کلانشهر: با وجود اینکه بیشتر محققان و دولت‌ها به دنبال ریشه‌کن کردن ویروس کرونا هستند و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا تعداد مواد جدید ابتلا به کووید ۱۹ را کاهش دهند، این ویروس در سایر نقاط جهان در حال گسترش است و هیچ واکسن یا داروی موثری هم برای مقابله با آن وجود ندارد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، در واقع از دهه ۱۹۳۰ میلادی که اولین بار خانواده ویروس‌های کرونا شناسایی شدند، تاکنون هیچ واکسن یا داروی موثری برای جلوگیری یا درمان آلودگی ویروسی ناشی از این ویروس‌ها شناسایی نشده است.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ گروه تحقیقاتی در سراسر جهان در تلاش هستند تا واکسنی را برای این ویروس تولید کنند. اما به اعتقاد بسیاری از محققان حتی در صورت موفقیت یک یا چند گروه، واکسن جدید کامل نبوده و لازم است به صورت دوره‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

صرف‌نظر از این که واکسن موثری برای این بیماری تولید شود یا نشود، واقعیت این است که جهان هرگز به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا باز نخواهد گشت. در واقع چالش‌هاییکه شیوع این ویروس به همراه داشته است، موجب ارزیابی مجدد نحوه تفکر، عملکرد و اقدامات دولت‌ها و اشخاص در راستای کسب آمادگی برای مقابله با شیوع بیماری‌های بعدی شده است.

برای مثال تاکنون تنها روی تولید واکسن و دارو برای مقابله با بیماری‌ها تمرکز شده است اما اکنون مشخص شد برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها لازم است از تدابیر دیگری مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه، اعمال محدودیت در سفر و حتی تجهیزات محافظتی شخصی، بهره‌گیری شود.

به اعتقاد محققان، می‌توان از شیوع بیماری‌ها جلوگیری کرد اما برای این منظور لازم است دولت‌ها با استفاده از منابع آزاد اطلاعاتی مانند رسانه‌های اجتماعی وضعیت شیوع بیماری را به صورت لحظه‌ای رصد کنند و تدابیر لازم را به‌ کار گیرند.  


ایرنا

نظر شما:

security code