با آغاز فصل گرما، هموطنان از اقصی نقاط کشور به گیلان سفر می کنند که اغلب آنان نیز از سواحل این استان و دریا استفاده می کنند اما امسال با توجه به وجود شیوع کرونا در کشور، شرایط تا حدی متفاوت است.

کرونا و افزایش مناطق خطرآفرین دریا در گیلان

کلانشهر: سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان روز چهارشنبه در مصاحبه ای مفصل به این موضوع می پردازد و می گوید : با توجه به شیوع بیماری کرونا، هموطنان چندان رغبتی به استفاده از طرح های سالم سازی ندارند.

سرهنگ مهرداد مهرگان افزود: با وجود کرونا، هموطنان دوست ندارند در یک منطقه و به طور مشترک از دریا سود برده و سعی می کنند در مناطقی که کسی حضور ندارد وبه اصطلاح در مناطق بکر حضور یابند.

وی ادامه داد: این امر باعث می شود که تعداد مناطق خطرآفرین افزایش یابد چون نقاط بیشتری از دریا مورد استفاده هموطنان قرار خواهد گرفت که این امر به طور حتم تعداد نقاط خطرآفرین در سواحل را افزایش می دهد.

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی گیلان خاطرنشان کرد: در استان گیلان ۲۸۴ نقطه خطرآفرین در سواحل دریا شناسایی شده که سال گذشته ۴۸۶ نجات غریق در این مکان ها حضور داشتند اما این تعداد به طور حتم در سال جاری با توجه به استفاده هموطنان از نقاط مختلف دریا و همچنین شناسایی این نقاط افزایش خواهد یافت و با توجه به این امر تعداد ناجیان غریق نیز افزایش می یابد.

وی بیان کرد: بر این اساس پیش بینی می شود که نقاط خطرآفرین در سواحل گیلان از ۲۸۴ نقطه به حدود ۳۵۰ نقطه افزایش یابد که به طور حتم بایددر همه این نقاط نجات غریق حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: هم اینک ۳۴ طرح سالم سازی در سواحل گیلان وجود دارد که از این تعداد، ۳۳ طرح مشترک و یک طرح نیز ویژه بانوان است که در همه آنها ناجیان حضور می یابند تا مردم با خیالی آسوده در این مناطق امن به شنا بپردازند.

وی یادآور شد: سال گذشته از اول خرداد تا انتهای تابستان، ۲۹ نفر از هموطنان به دلیل عدم رعایت موازین و مسایل مربوط به شنا، جان خود را در سواحل دریا از دست دادند که البته این رقم نسبت به دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و امیدواریم در سال جاری نیز کاهش چشمگیری یابد.

وی اظهار کرد: همچنین پارسال حدود ۸۵۰ نفر نیز توسط ناجیان غریق در آبهای ساحلی گیلان از غرق شدگی نجات یافتند و انتظار است که در سال جاری هموطنان به توصیه های نیروهای نجات غریق گوش کنند تا شاهد مصیبت و جان باختن هموطنان هنگام شنا و استفاده از دریا نباشیم.

عدم رغبت ناجیان برای حضور در طرح های سالم سازی دریا

مهرگان تصریح کرد: سال گذشته باید حدود ۵۶۸ نفر نجات غریق در ساحل مناطق خطرآفرین دریا در استان گیلان حضور می یافتند اما به دلیل مشکلات موجود این تعداد کاهش یافته اما امسال با توجه به زیاد شدن تعداد نقاط خطرآفرین، پیش بینی می کنیم که حدود هزار ناجی باید در طرح های سالم سازی، مناطق خطرآفرین و همچنین در استخرها حضور یابند.

وی گفت: البته از نظر تعداد ناجی در گیلان مشکلی نداریم اما به دلیل مشکلات موجود این افراد رغبتی به حضور در سواحل دریا ندارند و به همین دلیل در این زمینه تا حدی با مشکل مواجه هستیم چون چندان به کار مهم نجات غریق ها ارزش قایل نمی شویم.

وی ادامه داد: نداشتن حقوق مناسب، تاخیر در پرداخت همین حقوق های اندک، عدم محاسبه سختی کار منجیان غریق، نبود وسایل مورد نیاز و غیره از عوامل مهم عدم استقبال آنان برای فعالیت در سواحل دریا در استان گیلان است.

سرپرت هیات نجات غریق و غواصی گیلان تصریح کرد: البته ما امسال به استانداری اعلام کردیم که ناجیان برای حضور و فعالیت در سواحل گیلان باید تجهیزات مناسبی همچون بویه نجات و آمبو بت داشته باشند تا منجیان برای جان هموطنان با مشکل مواجه نشوند.

مهرگان افزود: این وسایل موجب می شود تا ناجیان غریق هنگام نجات جان هموطنان از آنها فاصله داشته باشند تا خود در معرض خطر احتمالی کرونا قرار نگیرند که این وسایل و تجهیزات، امنیتی را برای آنها ایجاد می کند.

هیات نجات غریق و غواصی گیلان دارای نیم قرن تجربه

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان در ادامه به قدمت این هیات در گیلان و سطح کشور اشاره و بیان کرد: این هیات قدمتی حدود ۵۰ ساله دارد و گیلان جزو اولین استان هایی است که هیات نجات غریق در آن تاسیس شده و هم اینک نیز حدود سه هزار ناجی نیز عضو این هیات هستند که هرساله تعدادی از آنان در سواحل گیلان حضور یافته و مواظب جان مردم از خطر غرق شدن هستند.

مهرگان افزود: هم اینک با تجربه ای که این هیات در امر آموزش و نجات جان مردم از غرق شدن دارد، ستودنی است و ناجیان ستون های اصلی این هیات بشمار می روند که کار بسیار سخت و دشواری آن هم در گرمترین روزهای سال برعهده دارند.

وی اضافه کرد: گرچه هر ساله تعدادی از هموطنان جان خود را از دست می دهند اما نیمی از آنان در حد فاصل زمانی هشت شب تا هشت صبح مبادرت به شنا می کنند که متاسفانه این امر باعث حادثه برای آنان می شود و نیمی دیگر از مغروقان نیز در مناطق خطرآفرین مبادرت به شنا می کنند.

وی به ساعت کار ناجیان اشاره کرد و گفت: ساعت کار آنها از هشت صبح تا هشت شب است که باید در این مدت در محل کار خود حضور یافته و بر استفاده صحیح هموطنان از دریا نظارت داشته باشند.

تعداد زیاد مغروقان در رودخانه ها و کانال ها

سرپرست هیات نجت غریق و غواصی استان گیلان در ادامه به آمار زیاد مغروقان در رودخانه و کانال های گیلان اشاره و اظهار کرد: گرچه خوشبختانه تعداد مغروقان در دریا طی چند سال اخیر در استان گیلان کاهش چشمگیری داشته اما متاسفانه تعداد مغروقان در رودخانه ها و کانال های آب این استان همچنان زیاد است.

مهرگان افزود: بر کار دریا به خوبی نظارت می شود اما در استفاده مردم از مناطق پرخطر رودخانه ها و کانال های آب نظارت چندانی وجود ندارد که این امر باعث شده تا تعداد مغروقان رودخانه ها در گیلان همچنان زیاد باشد.

وی ادامه داد: ر ۲۰ روزه اول خرداد ماه دو هموطن در سواحل دریا آن هم در مناطق خطرآفرین غرق شدند اما تعداد مغروقان در رودخانه و کانال های این استان در مدت مشابه، به حدود ۱۰ نفر می رسد که باید مسئولان ناظر بر رودخانه ها و کانال های آب استان گیلان دقت و نظارت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: برای کاهش مغروقان در رودخانه ها و کانال های آب نیز ابتدا باید مناطق خطرآفرین رودخانه ها و کانال ها شناسایی شود و پس از با استفاده از تابلوهای هشدار، فنس کشی مناطق پرخطر کانال ها و به طور کل مسدود کردن این مناطق، اجازه شنا به مردم داده نشود تا شاهد کاهش مغروقان در رودخانه ها و کانال های آب در استان گیلان نیز باشیم.


ایرنا

نظر شما:

security code