دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان:

سرعت دسترسی به مواد مخدر در گیلان زیر نیم ساعت است


۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۱۹:۲۳ | کد خبر: ۷۶۳۰ چاپ
سرعت دسترسی به مواد مخدر در گیلان زیر نیم ساعت است

کلانشهر _ امیر سقا: نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان گیلان و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، روز شنبه ۳۱ خرداد ۹۹ در مرکز اداره کل بهزیستی استان گیلان برگزار شد.

این جلسه با اشاره به سالروز زلزله رودبار و منجیل و همین‌طور درگذشت شهید چمران آغاز شد. در ادامه حسین نحوی‌نژاد رییس اداره کل بهزیستی استان گیلان توضیحاتی درباره دلیل نام‌گذاری روز ششم تیرماه به‌نام روز مبارزه با مواد مخدر ارائه داد و گفت: در ۲۶ ژوئن (ششم تیر) ۱۹۷۸ در شهر وین جلسه‌ای با حضور حداکثری اکثر کشورها در رابطه با مبارزه با مواد مخدر برگزار شد و از آن پس این روز به عنوان روز مبارزه با مواد مخدر انتخاب شد.

 

۷۵ درصد زندانیان با اعتیاد درگیرند

نحوی‌نژاد گفت: ۷۵ درصد زندانیان کشور با مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند و همین‌طور بحران اعتیاد چهارمین بحران در جهان است. وی در رابطه با عملکرد و ارتباط بهزیستی با موادمخدر گفت: بهزیستی عضوی از شورای مواد مخدر کشور است و همچنین این سارزمان وظایف ذاتی چون توانمند‌سازی و همینطور پیشگیری و درمان را در دستور کار دارد.

.

او ادامه داد: پیشگیری از اعتیاد به وسیله جوامع محلی و مشارکت‌های جمعی صورت می‌گیرد. این فعالیت‌ها بدون مردم امکان‌پذیر نیست و باید در دل جامعه شکل بگیرد.

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: برنامه جامع پیشگیری از سال ۸۵ در استان گیلان شروع به فعالیت کرد. وی در مورد شناسایی زمینه‌های مصرف مواد مخدر به چند مورد اشاره کرد و گفت: خانواده‌هایی که در ارتباطات دچار مشکل هستند، سیاست تشویق و ترویج در آن‌ها ضعیف است، میزان تعارض مشکلات در میان اعضا بالاست و مصرف‌کننده‌هایی در خانواده دارند اصلی‌ترین قربانیان اعتیادند.

نحوی‌نژاد همینطور به چند مورد از عوامل محافظت‌کننده نیز اشاره کرد و گفت: تشکیل گروه‌های جوان، ایجاد محیط‌های تفریحی، افزایش آگاهی و‌ ... راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن‌ها میزان گرایش به اعتیاد را کاهش داد.

 

اعتیاد در قرن جدید مثل زلزله‌ی خاموش است

بعد از نحوی نژاد، علی باقری دبیر شواری مبارزه با مواد مخدر استان گیلان شروع به سخنرانی کرد و گفت: با وجود پیچیدگی و مشکلات قرن تازه و مشکلاتی که  برای جوانان ایجاد کرده است، اعتیاد مثل زلزله خاموش است. در طول این چند سال متاسفانه مبارزه کارساز نبوده و اعتیاد در حال گسترش است که می‌توان یکی از دلایل آن را تبلیغات گسترده قاچاقچیان دانست.

 

افزایش سهم زنان در اعتیاد

وی به مشکلات دیگر این روزها در رابطه با اعتیاد اشاره کرد و گفت: این روزها اعتیاد زنانه هم شده است درحالی که قبلا عموم مصرف‌کنندگان مواد مخدر از میان مردان بودند؛ بر همین اساس آمارها نشان می‌دهند سهم زنان در مصرف مواد مخدر در سال هفتاد و هفت، 6.33 درصد بوده است درحالی که همین آمار در سال 97 به بیش از 36 درصد افزایش یافته است. او افزود: همچنین ما علاوه بر مشکلات جهانی چند مشکل داخلی داریم که همسایگی با کشور افغانستان و همینطور مشکلات اقتصادی یکی از آن‌هاست.

وی در رابطه با پیشگیری از عرضه مواد مخدر خبر از ورود جوانان و نخبگان به این عرصه داد تا بتوانند با حضور مردمی این روند را کنترل کنند. باقری با ارائه چند آمار گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد مستمر در کشور وجود دارد و همینطور ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر از آن‌ها بین ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و بخشی از معتادان را کسانی تشکیل می‌دهند که هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی ندارند.

سرعت تهیه مواد مخدر در گیلان زیر نیم ساعت است

باقری عنوان کرد: اعتقادات دینی در اعتیاد می‌تواند تاثیرگزار باشد. کسانی که دجار اختلال در خداباوری دارند دو برابر بیش‌تر دچار اعتیاد می‌شوند. وی با اشاره به سرعت دسترسی به مواد و زمان آن گفت: میانگین این زمان در کشور نیم ساعت است اما متاسفانه استان گیلان بعد از تهران همراه با فارس در رده دوم قرار دارد و سرعت تهیه مواد به مراتب کم‌تر از نیم ساعت است.

.

وی در انتهای سخنانش تمایل به مواد مخدر در مدت اخیر در گیلان را منفی ارزیابی کرد و گفت: این موضوع می‌تواند خبر خوشی برای تمام تلاشگران در این عرصه و جامعه باشد.