وقتی کرونا، کارآموزان علوم پزشکی را گرفتار می کند؛

آلودگی در اتاق های چند نفره خوابگاه


۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۱۷:۱۱ | کد خبر: ۷۸۶۲ چاپ
آلودگی در اتاق های چند نفره خوابگاه

اختصاصی کلانشهر _ امیرحسین کریمی: آنچه از خوابگاه‌های دخترانه‌ی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به گوش می‌رسد، مبتلا شدن چندین تن از دانشجویانی است که از اوایل تیرماه برای طی کردن دوره کارآموزی خود به خوابگاه برگشته‌اند. 

یکی از دانشجویان این دانشگاه در گفت‌و‌گو با کلانشهر صحت این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: دوره‌های کارآموزی رشته‌ی پرستاری و مامایی از اوایل تیرماه به تدریج آغاز شد و قرار بر این بود تا دانشجویان همه‌ی سنوات دانشگاه این دوره را طی کنند. اما زمان‌بندی انجام این طرح‌ها آنقدر فشرده شد که در نهایت فقط دانشجویان ترم‌های آخر موفق به گذراندن دوره کارآموزی خود شدند.

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار کلانشهر روز یکشنبه، هشتم تیرماه اولین موارد تست مثبت کرونا ثبت و اعلام شد و هر سه نفری که مبتلاشده بودند، قرنطینه شدند.

سه‌ روز بعد یعنی ۱۱ تیرماه ۹۹ دو مورد مثبت دیگر نیز در میان دانشجویان دختر ساکن خوابگاه ثبت شد که پس از این اتفاق مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی تصمیم گرفتند ادامه کارآموزی‌ها را به صورت آنلاین برنامه‌ریزی کنند.

پیگیری‌های خبرنگار کلانشهر حکایت از آن دارد که باتوجه به پراکندگی مبتلایان در اتاق‌های مختلف خوابگاه، قرنطینه‌ی مجدد صورت نگرفت و تنها دو مبتلای جدید برای طی شدن مراحل درمان به بیمارستان منتقل شدند.

تعداد مبتلایان در چند روز گذشته طوری رو به افزایش گذاشت که همه‌ی دانشجویان دختر رشته‌های مامایی و پرستاری که ترم آخر خود را می‌گذراندند، فارغ‌التحصیل اعلام شدند اما با این وجود روز یکشنبه، ۱۵ تیرماه تعداد موارد مثبت مبتلا به کرونا به ۱۵ تن افزایش پیدا کرد و تست ۱۰ دانشجوی دیگر نیز در یک روز مثبت اعلام شد.

در این میان جدال شورای صنفی دانشکده پرستاری و مامایی گیلان با مسئولان دانشگاه نیز جالب توجه است؛ دانشگاه زیر بار تهیه وسایل حفاظتی برای کارآموزان دوره‌های مختلف نرفته است اما شورای صنفی این دانشگاه با پیگیری‌هایش دانشگاه را مجبور کرده که این وسایل را با قیمت پایین‌تری به دانشجویان بفروشد.

وضعیت بغرنج دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان به همین جا محدود نمانده است و آنطور که دلنشجویان این دانشگاه ادعا می‌کنند، دیگر از دانشجویان در محل‌های اعلام شده تست کرونا گرفته نمی‌شود و دانشجویان برای انجام تست باید با هزینه شخصی به آزمایشگاه‌های سطح شهر مراجعه کنند.

یکی از فعالین صنفی این دانشگاه در گفت‌و‌گو با کلانشهر می‌گوید: دانشگاه نه تنها به فکر قطع زنجیره‌ی ابتلا در میان دانشحویان نیست، بلکه وضعیت دانشجویان مبتلاشده را هم پیگیری نمی‌کند.
او می‌گوید: بسیاری از تست‌هایی که در روزهای اول انجام شد، دیر یا اشتباه اعلام شد و به همین دلیل ما دیروز ۱۰ تست کرونامثبت ثبت کردیم که از این میان برخی در تست‌های اولیه منفی اعلام شده بودند.

این درحالی است که دانشگاه در جواب هر اعتراضی می‌گوید: دانشجویان می‌توانند واحد کارآموزی یا کل ترم را حذف کنند. آوانسی که مهلت آن ۱۱ تیرماه به اتمام رسید و اکنون دانشجویان حتی از این امکان هم برخوردار نیستند.

دانشجویی که برای گذراندن دوره کارآموزی خود در خوابگاه مستقر شده به کلانشهر می‌گوید: با وجود خطراتی که ما را تهدید می‌کند، دانشگاه همچنان اصرار دارد دانشجویان ترم‌های اول هم دوره‌های کارآموزی شان را حضوری انجام دهند.

ناهماهنگی در ساماندهی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی به امتحان نهایی موسوم به «فاینال» هم کشیده شده است و بنا بر اظهار دانشجویان، حتی اگر تمام دوره‌های کارآموزی هم به سلامت به پایان برسند دانشگاه قرار است دانشجویان را از شهرهای مختلف کشور برای انجام این امتحان به رشت بکشاند.

در این شرایط دانشجویان می‌گویند: به همه‌ی دانشجویانی که بر اساس برنامه قبلی قرار بوده است دوره کارآموزی‌شان را در اورژانس بیمارستان‌های پورسینا و رازی بگذرانند برگه‌ای داده شده تا با امضای آن قبول کنند دانشگاه مسئولیتی در قبال آلوده شدن آن‌ها ندارد.