روزهای سخت آموزشگاه های هنری


۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۲:۳۲ | کد خبر: ۷۹۸۶ چاپ
روزهای سخت آموزشگاه های هنری

کلانشهر: فعالیت مجدد آموزشگاه های هنری بعد از تعطیلی چندماهه کرونایی، بی تردید جذب مخاطب را برای هنرمندان سخت تر از گذشته خواهد کرد.

آموزشگاه های آزاد هنری بنگاه های کوچکی هستند که به دنبال شیوع کرونا همانند سایر کسب و کارهای غیر خدماتی مجبور به تعطیلی شدند، اما ماهیت آموزش هنر و نبودن زیرساخت های لازم و کافی برای برگزاری آنلاین کلاس های آموزشگاه های هنری، این صنف را دچار مشکلات مضاعف اقتصادی کرده است.

با هدف توجه به معیشت اصحاب فرهنگ و هنر و جلوگیری از ضرر و زیان بیش از پیش صاحبان کسب و کارهای هنری، از اوایل اردیبهشت شاهد از سرگیری فعالیت های آموزشگاه های آزاد با رعایت پروتکل های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

آموزشگاه های هنری در شرایط عادی نیز در جذب هنرجو دارای مشکلاتی هستند و بیشتر خانواده ها پرداختن به هنر را در ایام فراغت می پذیرند لذا فعالیت مجدد این آموزشگاه ها بعد از تعطیلی چندماهه کرونایی، بی تردید جذب مخاطب را برای هنرمندان سخت تر از گذشته خواهد کرد.

مدیر یکی از آموزشگاه های آزاد تجسمی شهر رشت در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تعطیلی آموزشگاه خود از اسفندماه، اظهار کرد: به واسطه اینکه در اردیبهشت امکان برگزاری کلاس ها فقط به صورت انفرادی(استاد_شاگردی) وجود داشت و از آنجایی که نرخ شهریه برای آموزشگاه های تجسمی به صورت عمومی تعریف شده است لذا به صلاح بود آموزشگاه را از ‌خردادماه بازگشایی کنیم.

وی با تاکید بر لزوم حفظ سلامت اساتید و هنرجویان در فضای آموزشگاه، تصریح کرد: در شرایط قبل از کرونا به صورت همزمان در یک سانس دو یا سه کلاس با حدود ۱۰ هنرجو برگزار می شد، اما اکنون در هر سانس یک کلاس با زیر ‌۱۰ هنرجو برگزار می کنیم.

این مدرس نقاشی، از کاهش ۵۰ درصدی هنرجویان در ایام کرونا خبر داد و گفت: بعد از هر سانس دو ساعته کلیه تجهیزات از جمله سه پایه ها، میزها و صندلی ها را ضد عفونی می کنیم و هنرجویان حتما با ماسک وارد کلاس می شوند و فاصله دو متری از یکدیگر دارند.

این مدیر آموزشگاه تجسمی، با بیان اینکه کلاس های نقاشی را از دو روز در هفته به یک روز در هفته کاهش دادیم، اضافه کرد: در صورت تداوم روند شیوع بیماری در فصل پاییز و زمستان، شاهد ریزش بیشتر هنرجویان خواهیم بود که این امر می تواند منجر به آسیب های جدی به آموزشگاه های هنری شود.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات در قالب وام برای مشاغل آسیب دیده از کرونا، یادآور شد: با توجه به افزایش هزینه‌ها و کاهش هنرجویان و احتمال تداوم این روند در فصل سرد سال، بازپرداخت اقساط وام بسیار دشوار و حتی غیر ممکن خواهد بود که می تواند مشاغل را به چالش جدیدی دچار کند.

سید امیر مصباح در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت فعالیت آموزشگاه های هنری استان گیلان در ایام کرونا، اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته در کشور و استان گیلان تعطیلی آموزشگاه ها و موسسات هنری را رقم زد.

وی با بیان اینکه فعالیت های هنری آموزشی طی چهار ماه گذشته دچار رکود شد، عنوان کرد: پرداخت تسهیلات کرونایی یکی از بسته‌های حمایتی از کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع این ویروس از جمله حوزه هنر است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، از برآورد خسارت اولیه به هنرمندان و آموزشگاه های هنری استان خبر داد و گفت: بی تردید خسارت هایی که اهالی هنر در این ایام دیدند بسیار زیاد و نیازمند به روزرسانی است.

مصباح، افزایش شهریه آموزشگاه های هنری در سال جدید را مطابق با دستورالعمل های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای هر سال دانست و اضافه کرد: آموزشگاه های هنری دارای مجوز از وزارت ارشاد ملزم به رعایت این دستورالعمل ها هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۵۸ آموزشگاه آزاد هنری و سینمایی در استان فعال است، خاطرنشان کرد: این آموزشگاه ها شامل ۹۰ آموزشگاه آزاد موسیقی، ۲۱ آموزشگاه آزاد نمایش، ۱۲ آموزشگاه آزاد سینمایی و ۱۳۵ آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی و خوشنویسی می شود. همچنین ۱۲ باب نگارخانه داریم.

معاون ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه تمام هنرمندان گیلان در ایام کرونایی متضرر شدند، خاطرنشان کرد: آموزشگاه های هنری ماه هاست که کار نکرده اند و رعایت پروتکل های بهداشتی موجب کاهش شرکت کنندگان در کلاس های آموزشی هنری شده است لذا باید نگاه حمایتی به این قشر داشته باشیم.

نظر شما:

security code