گریه هم قدغن؛

اشک مبتلایان به کرونا ناقل ویروس است


۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۱۶:۲۲ | کد خبر: ۸۰۱۳ چاپ
اشک مبتلایان به کرونا ناقل ویروس است

کلانشهر: دکتر سعید کریمی با اشاره به مشکلات و عوارضی که ویروس کرونا برای چشم ایجاد می‌کند، گفت: مهمترین مشکلی که ویروس کرونا در چشم ایجاد می‌کند به وجود آمدن ورم ملتحمه است (کونژکتیویت) در این شرایط بیمار چشمش قرمز می‌شود و باعث اشک‌ریزی و ترشح چرکی چشمی می‌شود و اگر فردی در چشم خود چنین علائمی دید حتما به بیمارستان مراجعه کند. در عوارض نادرتری نیز می‌تواند باعث التهاب شود.

وی ادامه داد: ما در بین بیمارانی که در بیمارستان بستری بودند یک کار تحقیقاتی انجام دادیم و همزمان تست PCR ویروس کرونا را از حلق بیمار و اشک چشمی انجام دادیم و حتی این تست را از کسانی که فقط مشکل تنفسی داشتند اما مشکل چشمی نداشتند، نیز انجام دادیم و هدف ما این بود تا به نتیجه برسیم که آیا اشک بیماری که به کرونا مبتلاست می‌تواند باعث سرایت و آلودگی شود یا خیر؟

رئیس مرکز پزشکی آموزشی درمانی طرفه تصریح کرد: براساس اطلاعات به دست آمده ۷ درصد از بیمارانی که هیچ علائم چشمی نداشتند و ابتلای آنها به کرونا تایید شده بود، وقتی اشک آنها را آزمایش کردیم متوجه شدیم که اشک آنها آلوده است و قابلیت سرایت را دارد و براساس این مطالعات، اشک بیماران کرونایی تا ۷ درصد می‌تواند آلوده به ویروس باشد و آن را گسترش بدهد.

کریمی افزود: به همین دلیل اگر بیمار کرونایی مثلا اشک چشم خود را با دستمال کاغذی بخواهد خشک کند نباید آن را رها کند و یا در جایی بیندازد که باعث آلودگی می‌شود و هرگونه ترشحات بیمار کرونایی باید به صورت کاملا بهداشتی دفع شود و باید در کیسه نایلونی قرار داده شود و بعد امحا گردد.

وی ادامه داد: تحقیقات ما در قالب یک مقاله مطالعاتی در مجله Eye که زیرمجموعه مجله معتبر nature است، منتشر شد و هم‌اکنون به عنوان یک مقاله علمی مورد استناد محققان و پزشکان در جهان قرار گرفته است و مشخص شده که اشک چشم می‌تواند در بیماران کرونایی باعث انتقال و آلودگی باشد.

رئیس بیمارستان طرفه گفت: بیماری کرونا درمان قطعی ندارد و توصیه ما همچنان پیشگیری است و باید از تماس خودداری کرد، فاصله اجتماعی را رعایت کرد و از برگزاری تجمعات خودداری کرد، دستها را شست و از ماسک استفاده کرد و اگر بیمار چشمی شاهد تغییراتی در چشم همچون ورم، قرمزی و مشکل دید شد سریعا به بیمارستان مراجعه کند.

نظر شما:

security code