سه سال پر رفت و آمد در شهرداری رشت + اینفوگرافیک

کلانشهر _ گروه سیاسی: شهرداری رشت در سه سال گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

وقتی که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ تبلیغات کاندیداهای شورای شهر رشت نیز آغاز شد، هیچکس به این روزها گمان نمی‌برد.

انتخابات ریاست جمهوری درحالی در تب و تاب بود که در سایه‌ی آن، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز پررنگ شد.

فضای انتخاباتی سال ۹۶ فضایی را گشوده بود که در سایه‌ی آن بسیاری از نیروهای سیاسی قدیمی دوباره به میدان سیاست بازگشتند و از همین روزنه، برخی از نیروهای سیاسی جوان نیز مجال عرض اندام پیدا کردند.

شورای پنجم تقریبا با همان چینشی که مورد انتظار بود از مردم رای اعتماد گرفت و با مشارکتی نسبتا بالا برای تشکیل شورای پنجم شهر رشت آماده شد.

پس از عزل محمدعلی ثابت‌قدم در شورای چهارم، فرامرز جمشیدپور سرپرست شهرداری رشت شده بود و تا شورای پنجم فکری به حال صندلی خالی‌ مانده‌ی شهرداری رشت کند چند ماهی طول کشید اما سرانجام مسعود نصرتی محل اجماع اعضا شورا شد و برای آغاز روزگاری تازه به رشت آمد.

اما حضور نصرتی در شهرداری رشت کمتر از یک سال دوام آورد و به هر دلیلی که بود او از شهرداری رشت استعفا داد تا راهی وزارت کشور شود.

و این جا بود که شورای پنجم گل کاشت. سه گزینه‌ی پیشنهادی ناموفق برای تصدی شهرداری رشت کاری کرد که شورای پنجم در خطر انحلال قرار بگیرد.

حضور دو عضو این شورا در میان سه گزینه پیشنهادی شورای پنجم ظن عملکردِ سیاستمدارانه و منفعت‌طلبانه‌ (و نه توسعه‌محورانه) شورا را تقویت کرد تا در نهایت اعضای آن برای فرار از خطر انحلال بر روی گزینه‌ای به نام ناصر حاج‌محمدی به اجماع برسند.

حال بیش از یک سال از عمر شهرداری حاج‌محمدی می‌گذرد اما باز هم او درحال تکرار سرنوشت پیشینیان خود است. موتور استیضاح حاج‌محمدی روشن شده است و گویا اعضای شورا به این عملکرد مغشوش راضی نشده‌اند و در تلاشند باز هم نمودار عملکرد شهرداری را پیچیده‌تر از این کنند.

کلانشهر در این گزارش نگاهی هم به روند تغییر شهرداران در پنج شهر دیگر ایران انداخته است که درست یا غلط همگی را در گروه «کلانشهر»های ایران قرار می‌دهند. جابه‌جایی هفت نفر در طول سه سال، عملکرد عجیبی است که حتی بالاتر از تهران، تنها در رشت به چشم می‌خورد.

شهرهای اصفهان و تبریز از سال ۹۶ تاکنون با همان شهردار منتخب ادامه داده‌اند، در شهرهای مشهد و شیراز تنها یک تغییر صورت گرفته و تهران به دلیل ساخت سیاسی پیچیده‌تر اش پنج تغییر را تجربه کرده است.

حال باید منتظر جلسه‌ی استیضاح ماند؛ شما چه فکر می‌کنید؟ شهردار رشت رفتنی است یا یک سال دیگر هم بر این منصب تکیه خواهد زد؟