خسارت بارش های تابستانی به شالیزارهای گیلان / ۴۵ هزار و ۳۰۰ شالیکار بیمه هستند

کلانشهر: بارش اخیر باران به بناها و شالیزارهای گیلان خسارت وارد کرد.

بارش اخیر موجب خسارت های فراوان به  شالیزارهای برخی شهرستانها و  راه های روستایی استان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در صومعه سرا بارش باران به حدود ۶۰ درصد معادل ۱۷ هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان صومعه سرا ۱۲۳ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

از سیاهکل نیز خبر رسید بارش باران به ۷۵ درصد معادل ۳ هزار و ۳۲۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان خسارت زد.

بارندگی های اخیر در رضوانشهر هم به حدود هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان ۵ میلیارد تومان خسارت زد و موجب ورس برنج شد.

بارش شدید باران در املش نیز موجب جاری شدن سیل و مسدود شدن همه راه های ارتباطی روستایی شد که با تلاش نیروهای امدادی هم اکنون همه راه های روستایی این شرستان به جز راه ارتباطی روستای پشت دره لنگه در بخش رانکوه باز است.

مهمترین راه ارتباطی آسیب دیده از وقوع سیل اخیر در املش پل موقت کشاورز در شهر رانکوه بود که عصر دیروز تا حدی ترمیم شد تا تردد حدود ۲ هزار خانوار گرکرود، شبخوس سرا، رودگوابر، گلستان سرا، ورکوره و جمشیدآباد برقرار شود.

همچنین بارش باران موجب آبگرفتگی تعداد زیادی خانه در شهر املش شد که هنوز میزان خسارت ها برآورد نشده است.

خبرنگار ما از املش خبر داد پیش بینی های اولیه  بارش شدید باران در این شهرستان از خسارت بیش از ۵۰ میلیارد تومانی به شالیزارهای شهرستان املش حکایت دارد.

 بارندگی اخیر همچنین موجب کدورت  آب چشمه سفیدآب رحیم آباد و قطع آب آشامیدنی برخی از مناطق شهراملش شده است.

میزان بارش تابستانه در املش در ۲ روز اخیر نزدیک به۴۰۰ میلیمتر بود که به گفته کارشناسان هواشناسی کم سابقه است.

از تالش نیز خبر رسید بارندگی های اخیر به ۳۰ درصد معادل ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از شالیزارهای تالش ۶۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

بارش های کم سابقه در شهرستان رودسر نیز موجب طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب در این شهرستان شد و ۵۵ میلیارد تومان به بناها و شالیزارهای این شهرستان خسارت زد.

در شهرستان رشت نیز بارش باران به حدود ۷۰ درصد معادل ۱۶ هزار هکتار از شالیزارها ۵۰ میلیارد تومان خسارت زد.

از لاهیجان نیز خبر رسید بارندگی اخیر به ۴۳ درصد معادل ۲ هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان ۹۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد.

مدیرکل هواشناسی گیلان هم اعلام کرد: بارش باران تا پایان هفته به طور متناوب در این استان ادامه دارد.
مدیرعامل امور شعب بانک کشاورزی گیلان هم گفت: ۸۸ هزار و ۶۰۰ گیلانی محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده اند که از این میزان ۴۵ هزار و ۳۰۰ نفر شالیکارند.
علیرضا طاهری افزود: شالیکارانی که مزارع آنان خسارت دیده است پس از پایان بارندگی ها به دفاتر بیمه ای بانک کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت کنند.
وی خاطر نشان کرد: میزان پرداخت خسارت به کشاورزان بر اساس میزان پرداخت حق بیمه خواهد بود

 

صدلوسیما