حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

طرح پیش فروش نفت تا زمان توافق کلی سران قوا اجرایی نمی شود


۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۱۳:۲۵ | کد خبر: ۸۵۸۴ چاپ

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قرار است، روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون برنامه و بودجه و با حضور مسئولان دستگاه‎های مختلف روند قانونی این طرح بررسی و حل شود.

طرح پیش فروش نفت تا زمان توافق کلی سران قوا اجرایی نمی شود

کلانشهر: حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به توقف عرضه اوراق سلف نفتی در بازار بورس برخلاف اعلام قبلی گفت: چند روز گذشته متوجه بیانیه‌ای شدیم که براساس آن قرار بود، از امروز 500 هزار بشکه نفت به صورت اوراق بفروش برسد که بعد از بررسی‌ها مشخص شد، این اوراق نیست بلکه تعدادی بشکه نفت را می‌خواهند به صورت سلف بفروش برسانند.

وی ادامه داد: سلفی که هم عناوین سلف را دارد و هم سود به آن تعلق می‌گیرد بنابراین این موضوع در واقع فروش نفت محسوب می‌شود نه اوراق، و ما در هیچ قسمتی از بودجه به دولت مجوز فروش نفت به شکل سلف را نداده‌ایم.

* دولت برای فروش نفت به صورت سلف باید لایحه ارائه کند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه اگر دولت به دنبال فروش نفت به صورت سلف است باید لایحه‌ای را به مجلس ارائه می‌کرد، تصریح کرد: در این راستا با پیگیری‌های مجدانه مجلس، نظر کمیسیون برنامه و بودجه درباره غیرقانونی بودن این طرح و بحث‌های مفصل و مشروح در نشست غیرعلنی صبح امروز عرضه اوراق سلف نفتی در بازار بورس متوقف شد زیرا این مصوبه دولت مطابقتی با تبصره (1) بودجه درباره فروش نفت و بند (الف)، (ط) و (ی) تبصره (5) درباره فروش اوراق ندارد.

حاجی‌بابایی تاکید کرد: قرار است، روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون برنامه و بودجه و با حضور مسئولان دستگاه‎های مختلف روند قانونی این طرح بررسی و حل شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: فروش اوراق اسلامی یا خزانه در قانون بودجه ذکر شده و شرکت نفت هم اکنون می‌تواند، به صورت اوراق با سود بلند مدت بفروشد اما این اوراق خریدار زیادی ندارد و کاری که وزارت نفت با عرضه اوراق سلف نفتی می‌خواست انجام دهد در واقع فروش نفت بجای اوراق بود.

وی افزود: سلف یعنی پول در برابر کالا و اوراق یعنی پول در برابر پول، اما در این طرح نفت در برابر پول عرضه می‌شد و نه اوراق بنابراین باید این کار از طریق روند قانونی انجام شود و امروز عرضه اوراق سلف نفتی در بازار بورس تا طی مراحل قانونی متوقف شد.

* تا زمان توافق کلی سران قوا طرح پیش فروش نفت به مردم اجرایی نمی‌شود

 نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به نامه روسای قوای مقننه و قضاییه به مقام معظم رهبری درباره طرح پیش فروش نفتی هم گفت: شورای عالی اقتصادی سران قوا طی دو جلسه موضوع پیش فروش 200 میلیون بشکه نفتی به مردم را بررسی کرد که بحث‌های گوناگونی مطرح و ما اعلام کردیم که مجلس باید در بحث قانونگذاری این طرح ورود داشته باشد و دیگر آنکه نحوه فروش این مقدار نفت باید مشخص شود.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: مجلس و قوه قضاییه درباره فروش قطعی نفت با ذکر شرایطی موافق بودند، بنابراین کلیات متن پیشنهادی دولت در جلسه سران سه قوه تصویب شد اما روی جزئیات آن هنوز توافقی انجام نشده است و تا زمان توافق کلی، طرح پیش فروش نفت به مردم هم اجرایی نخواهد شد.


خانه ملت