تالاب ها از هجوم گونه های گیاهی مهاجم در امان نیستند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش گفت: تالاب‌ها از هجوم گونه‌های گیاهی مهاجم در امان نیستند و حال و روزخوشی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، علی درویشی با بیان اینکه اهمیت وجود تالابها در محیط زیست باید بیش از گذشته به کودکان اموزش داده شود، گفت: امروز تعدادی از کودکان و نوجوانان عضو کانون از آبگیرها و پهنه‌های طبیعی سطح شهرستان املش بازدید و اهمیت و کارکرد تالابها و لزوم حفاظت و صیانت از این پهنه های آبی،برای آنان تبیین و تشریح شد . 

وی افزود: در این کلاس آموزشی به نقش تالابها در ذخیره پایدار آب و تغذیه سفره های آب زیرزمینی، تعدیل آب و هوای پیرامون و تنویع زیستی گیاهی و جانوری و معیشت پایدار جوامع محلی حاشیه پهنه های آبی پرداخته شد . 

دوریشی با بیان اینکه کنوانسیون رامسر با مشارکت نمایندگان 18 کشور جهان در سال 1349 در شهر رامسر استان مازندران برگزار شد و  سیزدهم بهمن ماه را به عنوان روز جهانی تالابها نامگذاری کرده‌اند، ادامه داد: حفاظت و بهره‌برداری معقول و پایدار از تالابها به عنوان نگین سبز و اکوسیستم باارزش تنوع زیستی گیاهی و جانوری از اهداف کنوانسیون و معاهده جهانی است.

وی ادامه داد: اگرچه در گذر زمان تالابهای کشور حال و روزخوشی ندارند و برخی از این تالابها از ورود و تخلیه فاضلاب و پسماند و هجوم گونه‌های گیاهی مهاجم در امان نیستند و بعضی از کم آبی و عدم تخصیص حق‌آبه به کانون ریزگردها تبدیل و تعدادی هم از بی‌مهری ما انسانها رنج می‌برند . 

وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه آموزشی در حاشیه آبگیرهای طبیعی و  شناخت و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان با گونه‌های گیاهی و جانوری و اکوسیستم پهنه‌های آبی و کارکرد آنها، نقش موثری در مسئولیت پذیری اجتماعی افراد در حفاظت از تالابها ایفا می‌کند.