کوچکی نژاد، نماینده رشت مطرح کرد:

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی به شالیزارهای گیلان / دولت موظف به جبران خسارت های وارده است


۱۳۹۹/۰۶/۰۸ - ۱۴:۱۴ | کد خبر: ۸۷۹۰ چاپ
خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی به شالیزارهای گیلان / دولت موظف به جبران خسارت های وارده است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طبق برآوردهای اولیه بارش شدید باران حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به شالیزارهای گیلان خسارت وارد کرده و دولت موظف به جبران خسارت‌ها است.

کلانشهر: جبار کوچکی‌نژاد اظهار داشت: طبق برآوردهای اولیه ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی بارش شدید باران در روزها و هفته‌های گذشته حدود 500 میلیارد تومان به شالیزارهای گیلان خسارت وارد کرده که البته این حداقل برآورد خساراتی است که به اراضی استان وارد شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در بحث بیمه محصولات کشاورزی فقط یک سوم کشاورزان شالیکار گیلانی محصول خود را بیمه کرده‌اند عنوان کرد: عدم اطمینان بین بیمه‌گر محصولات کشاورزی و بیمه کننده و پرداخت ناچیز غرامت باعث بی‌انگیزگی کشاورزان گیلانی نسبت به بیمه شده است. 

کوچکی‌نژاد اخذ پول توسط صندوق‌های بیمه‌گر از کشاورزان شالیکار گیلانی و در نهایت عدم پرداخت خسارت به آن‌ها را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: بحث دوم هم عدم تمکن مالی کشاورزان استان گیلان است زیرا وقتی شالیکار از حیث قدرت مالی و اقتصادی ضعیف باشد قدرت پرداخت بیمه محصول کشاورزی خود را ندارد.

وی پیشبرد طرح بیمه درمان کشاورزان و افزایش سهم پرداخت دولت را مورد تأکید قرار داد و افزود: در بودجه سال 1400 و قانون برنامه هفتم که باید همین مجلس آن را مصوب کند لازم است سهم وسیعی از بیمه درمان کشاورزان را دولت از منابع خودش پرداخت کند و از آن طرف هم کشاورز پرداخت درصد اندکی از سهم بیمه خود را متقبل شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه کشاورزان قشری بسیار آسیب‌پذیر هستند و در حوادث مختلف خسارت سنگینی به آنان وارد می‌شود ابراز داشت: یکی از مسائلی که باید مجلس به دنبال تحقق آن باشد تعریف و قانونی کردن نوع جدیدی از بیمه محصولات کشاورزی است تا کشاورزان برای بیمه محصولات خود تشویق و ترغیب شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خسارتی که امسال به شالیکاران گیلانی به جهت بارش شدید باران و جاری شدن سیل وارد شد را بسیار شدید دانست و گفت: برخی از شالیزارهای گیلان بیش از 90 درصد و برخی هم حدود 50 درصد خسارت دیدند و به بیان دیگر امسال به بیش از یک دوم اراضی برنجکاری زیر کشت گیلان آسیب وارد شد.

کوچکی‌نژاد پرداخت خسارات وسیعی که به برنجکاران گیلانی وارد شده است توسط دولت و بیمه را مورد تردید قرار داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها وقتی بارندگی در فصل برداشت برنج در گیلان حادث شد هزینه‌های کارگری به شدت افزایش پیدا کرد و حتی به چند برابر رسید که پرداخت آن برای شالیکار گیلانی بسیار سخت و دشوار بود.

وی به مکاتباتی که در هفته‌های گذشته با وزیر جهاد کشاورزی در مورد مشکلات شالیکاران خسارت‌دیده گیلانی داشته است اشاره کرد و افزود: چند روز قبل هم ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی از نزدیک خسارات وارد شده به شالیزارها را مورد بازدید قرار دادند و برآورد اولیه آنان از میزان خسارات 500 میلیارد تومان بود.

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه 500 میلیارد تومان حداقل خسارت‌هایی است که به برنجکاران استان گیلان وارد شده است عنوان کرد: به اعتقاد بنده ستاد بحران و معاونت برنامه و بودجه کشور باید منابع لازم برای پرداخت خسارت به شالیکاران را تأمین کنند زیرا اگر این امر به تأخیر بیافتد احتمال اینکه فراموش بشود زیاد است.


تسنیم