با کاهش آب دریای خزر، خشکسالی استان های شمالی را تهدید می کند

کلانشهر: به دلیل کاهش سطح تراز آب دریا خزر طی یک دهه اخیر، خطر خشکسالی، آینده استان‌های شمال کشور را تهدید می‌کند.

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: طی یک دهه اخیر تراز سطح آب دریای خزر یک متر کاسته شده و طی یکسال اخیر سطح تراز آب دریای خزر ۲۰ سانتی متر کاهش یافته است.

او با اشاره بر اینکه سطح تراز آب دریا خرز به دلیل افزایش کاهش دما و بارش کاسته شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه در یک سال گذشته ۳۳ درصد بارش‌ها در شمال کشور افزایش داشته است، اما بارش‌ها نتوانسته خشکسالی سال‌های قبل را جبران کند.

کارشناس محیط زیست عنوان کرد: علاوه بر کاهش بارش، افزایش برداشت بی رویه از آب در اثر افزایش جمعیت، سد سازی منجر به پدیده وقوع خشکسالی در استان‌های شمالی شده است.

محبوب فر تصریح کرد: طرح انتقال آب دریای خزر به مناطق کویری سمنان اکنون در مرحله اجرایی است که حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب قرار است به شهر سمنان انتقال پیدا کند.

او با اشاره به اینکه این طرح مهم‌ترین نگرانی برای آینده محیط زیست است، گفت: انتقال این حج عظیم آب سبب تغییرات اقلیمی می‌شود و هنگامیکه آب دریای خزر کاهش پیدا کند به مراتب سطح آب سفره‌های زیر زمینی هم در استان‌های شمالی کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس محیط زیست تصریح کرد: با توجه به اینکه طی دوسال اخیر بارش‌ها افزایش پیدا کرده است، اما خطر خشکسالی وجود دارد.

او افزود: متاسفانه بسیاری از زمین‌ها در استان‌های شمالی مورد ساخت و ساز قرار گرفتند و تعداد شهرک‌های مسکونی نزدیک به ساحل در حال افزایش است.

نظر شما:

security code