صعود و سکته بازارهای مالی ایران؛، دلار بالا رفت و بورس فرونشست

کلانشهر: «به سلامتی دلار دوباره بالای ۲۴ هزار تومان قرار گرفت و شاخص بورس هم سقوط کرد.» این توییتی بود که اول صبح دیروز با شروع کار بورس، یکی از کاربران توییتر منتشر کرد. توییتی که مشابه آن در طول روز زیاد و زیادتر می‌شد و کاربران زیادی هم خطاب به آن دسته از افرادی که مدعی بودند با افزایش قیمت دلار، شاخص بورس هم افزایش پیدا می‌کند مطالبی نوشتند.

در این میان رئیس بانک مرکزی هم از انتقادها دور نبود و کاربران زیادی درباره سیاست‌های او مطالبی منتشر می‌کردند. کاربری در همین رابطه نوشت: «رئیس بانک مرکزی چند وقت پیش گفت که نرخ دلار را قطعا کاهش خواهیم داد و مردم به جای خرید طلا، سکه و دلار در بورس سرمایه‌گذاری کنند! جناب همتی عزیز آخرین باری که گفتید دلار را کنترل می‌کنید و مردم ارز نخرند، قیمت دلار بلافاصله افزایش پیدا کرد. حالا با رشد فاجعه‌بار نقدینگی چه خواهید کرد؟»

هاشم آردم؛ از تحلیلگرانی بود که روز گذشته در همین رابطه در صفحه شخصی خود نوشت: «با تشکر از سیاست فرود آرام بورس، دلار صرافی ملی رکورد تاریخی زد. دلار بازار آزاد در حال صعود به سطوح بالاتر است.» یکی دیگر از کاربران هم نوشت: «رشد شاخص بورس تا جایی با رشد قیمت دلار همسویی دارد که اقتصاد ایران در نتیجه افزایش قیمت ارز و طلا دچار تب شدید نشود، در این صورت هر چه قیمت دلار افزایش پیدا کند، شاخص قیمت سهام کاهش خواهد یافت. دو ماه پیش تب اقتصاد ۳۸ درجه بود و امروز ۴۰ درجه است.» در این میان نکته‌ای که روز گذشته در فضای توییتر فارسی وجود داشت، این بود که بر خلاف همیشه وقتی قیمت دلار اوج می‌گرفت یا شاخص بورس سقوط می‌کرد، کاربران لحظه به لحظه این موارد را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند اما این بار خیلی به این موضوع واکنش نشان ندادند و به جای آن از بلاتکلیفی و شرایط ناراحت‌کننده زندگی در چنین وضعیتی نوشتند. آنها از این موضوع نوشتند که بالا و پایین شدن دلار، فراز و فرود بورس و دیگر بازارهای مالی باعث می‌شود که نه تنها می‌شود فعالیت اقتصادی به معنای واقعی کلمه در چنین بازاری داشت، بلکه در میان حجم اخبار و اتفاقاتی که می‌افتد عده‌ای سردرگم شوند و عده‌ای دیگر تماشاچی و جماعتی هم به این نتیجه می‌رسند که دیگر هیچ کاری نمی‌شود کرد. در واکنش به چنین فضایی در توییتر فارسی، نوشته یکی از کاربران موردتوجه قرار گرفت. او در توییتر نوشت: «درد بازار سرمایه ما این است که بیش از حد برای آن سیاست‌گذاری و قانون‌نویسی و جلسه تشکیل می‌شود. کاش مدتی همه‌ تصمیم‌گیران بروند شمال استراحت کنند.» در این میان بازار پیش‌بینی‌ها از فضای آینده هم حسابی رونق داشت. یکی از کاربران نوشت: «به شما میگن بورس تا آخر سال برنامه داره،باز می‌فروشی، ۱۰ هزار میلیارد تومن پول میره بازار طلا و دلار. باید به‌هرحال نقدینگی کم و اگه شد نوسان گرفت، در نتیجه دلار بالای ۲۶ چند وقت دیگه برمیگرده به ۲۱ و بورس باز رونق می‌گیره.» یکی از کاربران هم در پاسخ به موضوع مطرح شده نوشت: «بخش زیادی از رشد شاخص بورس نه رشد اقتصادی بلکه افت ارزش ریال است. بنابراین تحلیل هرگونه ریزشی در بورس مقطعی و حرکت شاخص هم مسیر با دلار قابل پیش‌بینی و صعودی خواهد بود.»

 

دنیای اقتصاد