سیگاری ها، عوارض شدید تری از ابتلا به کرونا را تجربه می کنند

سازمان بهداشت جهانی عوارض بسیار شدید بیماری کرونا را به مصرف کنندگان دخانیات هشدار داد.

کلانشهر: براساس اعلام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دخانیات سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در جهان می‌کشد، بیش از ۷ میلیون نفر از این مرگ و میرها ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و حدود ۱,۲ میلیون نفر به خاطر قرار گرفتن افراد غیر سیگاری در معرض دود دست دوم دخانیات است.

استعمال دخانیات یک عامل خطرناک شناخته شده برای بسیاری از عفونت‌های تنفسی است و شدت بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

با بررسی مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان بهداشت عمومی که توسط سازمان بهداشت جهانی در ۲۹ آوریل سال ۲۰۲۰ گرد هم آمده بودند، مشخص شد که مصرف کنندگان دخانیات، عوارض بسیار شدیدتری را در صورت ابتلا به بیماری کرونا خواهند داشت.

کووید‏-۱۹ یک بیماری عفونی است که در درجه اول به ریه‌ها حمله می‌کند، استعمال دخانیات باعث اختلال در عملکرد ریه می‌شود و بدن را برای مقابله با بیماری کرونا و سایر بیماری‌ها ضعیف می‌کند.

دخانیات همچنین عامل اصلی بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی و دیابت است که مصرف کنندگان آن با دارا بودن بیماری‌های زمینه‌ای مذکور، به نوع شدیدتر بیماری کرونا ویروس مبتلا خواهند شد.

تحقیقات موجود نشان می‌دهد که مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید و همچنین مرگ قرار دارند.

سازمان بهداشت جهانی بطور پیوسته تحقیقات جدیدی را ارزیابی می‌کند، از جمله تحقیقاتی که به بررسی ارتباط بین مصرف دخانیات، مصرف نیکوتین و  ویروس کرونا (کووید۱۹) می‌پردازد، این سازمان تاکید می‌کند که در مورد تقویت ادعاهای تأیید نشده مبنی بر اینکه دخانیات یا نیکوتین می‌تواند خطر ابتلا به (کووید۱۹) ویروس کرونا را کاهش دهد، باید محتاط بود چرا که، در حال حاضر اطلاعاتی برای تأیید هرگونه ارتباط بین دخانیات یا نیکوتین در پیشگیری یا درمان کرونا ویروس (کووید۱۹) وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که مصرف کنندگان دخانیات با استفاده از روش‌های اثبات شده مانند برنامه‌های ترک دخانیات، برنامه‌های پیام رسانی به تلفن همراه و روش‌های جایگزینی نیکوتین، اقدامات فوری را برای ترک مصرف این مواد انجام دهند.

بر این اساس، طی ۲۰ دقیقه از زمان ترک، ضربان قلب بالا و افت فشار خون رخ می‌دهد. پس از ۱۲ ساعت، سطح مونوکسیدکربن در جریان خون به حالت عادی برمی‌گردد. طی ۲ تا ۱۲ هفته، گردش خون بهبود و عملکرد ریه افزایش و بعد از ۱تا ۹ ماه، سرفه و تنگی نفس کاهش می‌یابد.

همچنین سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود بیان می‌کند که سیگار کشیدن به این معنی است که انگشتان دست و احتمالاً سیگارهای آلوده با لب‌ها در تماس هستند و همین موضوع احتمال انتقال ویروس از دست به دهان را افزایش می‌دهد.

متخصصان این سازمان همچنین معتقدند که افراد سیگاری ممکن است دچار بیماری‌های ریوی یا کاهش ظرفیت ریه شوند که این موضوع نیز خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک را افزایش می‌دهد.


فارس

نظر شما:

security code