نتیجه یک نظرسنجی در مورد پس انداز در ایران؛

39 درصد می گویند اصلا پس اندازی ندارند


۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۲۲:۴۵ | کد خبر: ۹۰۷۰ چاپ
39 درصد می گویند اصلا پس اندازی ندارند

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، در یک نظرسنجی از مردم پرسیده "ترجیح می‌دهید پس انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟" و ۳۹.۱درصد پاسخ‌گویان گفته‌اند پس‌اندازی ندارند که نسبت به سال گذشته پنج‌درصد بیش‌تر شده‌اند.

کلانشهر: به گزارش ایسپا، آرایش جنسیتی، سنی و تحصیلی کسانی که پس‌اندازی ندارند، به این شکل است؛
۴۲.۲درصد زنان و ۳۶.۲درصد مردان گفته‌اند پس‌انداز ندارند.
۵۴.۵درصد افراد بالای ۵۰سال، ۳۸.۵درصد افراد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۵.۱درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال گفته‌اند پس‌اندازی ندارند.

۵۷.۷درصد افراد با تحصیلات کم‌تر از دیپلم؛ ۳۴.۶درصد با تحصیلات دیپلم؛ ۲۵.۸درصد از گروه تحصیلی کاردانی و کارشناسی و ۲۶.۵درصد افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا گفته‌اند پس‌اندازی ندارند.

به‌جز کسانی که گفته‌اند پس‌اندازی ندارند، ۱۷درصد گفته‌اند در بازار زمین و مسکن و ۱۶.۵درصد در زمینه اشتغال‌؛ ۹.۲درصد در بورس، ۸.۱ درصد در بانک ۵.۸ درصد در طلا و سکه و ۱.۶درصد در ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بنابر این نظرسنجی، از خرداد ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹، تمایل به پس‌انداز در بانک از ۲۴.۸درصد به ۸.۱درصد رسیده اما سرمایه‌گذاری در بورس رشد داشته و از ۱.۵درصد به ۹.۲درصد رسیده.

مردان بیش‌از زنان و جوانان بیش‌از گروه‌های سنی دیگر تمایل دارند در بورس سرمایه‌ بگذارند- و هرچه بر سطح تحصیلات افراد افزوده شده، میل به سرمایه‌گذاری در بورس بیش‌تر شده.

همچنین در این نظر سنجی آمده: زنان بیش‌از مردان در طلا و سکه و نیز بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در این نظرسنجی تلفنی، از ۲۹تیر تا پنج‌ مرداد امسال، ۱۵۹۰‌تن از شهروندان بالای ۱۸سال کل کشور شرگت داشته‌اند. ایسپا، وابسته به جهاددانشگاهی است.