رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت:

واکسن آنفلوآنزا حدود ۴۰ درصد در پیشگیری اثر دارد / مادران باردار رایگان واکسینه می شوند


۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۳:۱۵ | کد خبر: ۹۰۹۸ چاپ
واکسن آنفلوآنزا حدود ۴۰ درصد در پیشگیری اثر دارد / مادران باردار رایگان واکسینه می شوند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن آنفلوآنزا حدود ۴۰ درصد برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس اثربخش است و افرادی که این واکسن را می‌زنند به طور ۱۰۰درصد در برابر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا ایمن نمی شوند..

کلانشهر: علیرضا رئیسی روز سه شنبه درباره واکسن آنفلوآنزا افزود: فصل سرما در برخی کشورها آغاز شده و بر اساس تجربه این کشورها، امسال میزان شیوع آنفلوآنزا در کشورها به طور چشمگیری کاهش یافته است و تقریبا به یک دهم رسیده که این موضوع به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و عدم تجمع است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: پیش بینی در کشور ما نیز به همین صورت است. با توجه به اینکه بیش از ۷۴ درصد مردم در کشور از ماسک استفاده می‌کنند، انتظار ما این است که در پاییز، میزان شیوع ویروس آنفلوآنزا در کشور بسیار کمتر از سال قبل باشد. زیرا همین کارهایی که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام می‌شود، برای آنفلوآنزا هم انجام می‌شود.

واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر تزریق شود

وی اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا برای افرادی که در معرض خطر هستند باید تزریق شود. همه مادران باردار، افرادی که دچار بیماری سرطان یا نقص سیستم ایمنی بدن یا بیماری‌های تنفسی هستند حتما باید این واکسن را تزریق کنند. افرادی که دیالیزی هستند و افراد بالای ۶۵ سال و به ویژه سالمندانی که بیماری زمینه‌ای مثل فشار خون یا دیابت کنترل نشده دارند هم باید این واکسن را تزریق کنند.

تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای مادران باردار

رئیسی گفت: تصمیم گیری شده برای افرادی که تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی هستند، این واکسن تزریق شود. برای مادران باردار هم واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان تزریق می‌شود. حتی مادران بارداری که تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی نیستند، می‌توانند به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و پس از ثبت کد ملی، واکسن آنفلوآنزا برای آنها تزریق می‌شود.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای سایر افراد یا کسانی که هیچ نوع بیماری ندارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و همین رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک موثر است.

وی بیان کرد: تعداد قابل توجهی واکسن آنفلوآنزا وارد داروخانه‌های سطح شهر می‌شود که افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند با ثبت کد ملی، این واکسن را از داروخانه‌ها دریافت کنند.

کاهش رعایت پروتکل‌ها باعث افزایش خیز بیماری می‌شود

رئیسی درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور نیز گفت: از شروع بیماری کرونا در کشور حدود ۷ ماه می‌گذرد و فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کردیم. این ویروس با وجود اینکه بسیار ناشناخته است و رفتارهای عجیبی دارد، صداقتی هم در وجود خود دارد. زیرا هر کسی وارد قلمرو این ویروس شود، حتما مبتلا می‌شود. هر زمان که میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا می‌کند، خیز بیماری کرونا افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در اسفند ماه که این بیماری آغاز شده و در دو استان قم و گیلان اوج گرفت، شاهد این بودیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم بسیار خوب بود و سفرها کاهش یافت و تا اردیبهشت ماه شاهد افت بیماری بودیم. از حدود عید فطر، سفرها آغاز شده و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتفاق افتاد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: رعایت پروتکل‌ها در سراسر کشور در اواخر فروردین به ۷۸ درصد رسیده بود و در اوایل خرداد به ۱۷.۵ درصد رسید و به دنبال آن، خیز شدید بیماری کرونا را در اواخر خرداد ماه شاهد بودیم. سپس رعایت پروتکل‌ها توسط مردم و استفاده از ماسک خوب شد و سفر اتفاق نیفتاد و بیماری دوباره افت پیدا کرد. در اواخر مرداد ماه شاهد افت بیماری کرونا در کشور بودیم و میزان بستری و مرگ و میر کاهش یافت.

سفر باعث خیز مجدد بیماری می‌شود

رئیسی اظهار کرد: سفر رفتن باعث خیز مجدد بیماری می‌شود و این اتفاق دوباره افتاده است. هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر از آن، خیز مجدد بیماری کرونا در کشور آغاز شد و به طور مثال در تهران، روزانه از ۹۰۰ بیمار به هزار و ۸۰۰ بیمار در یک هفته رسیدیم. در برخی استان‌های دیگر نیز شاهد خیز بیماری کرونا هستیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم دوباره با رعایت پروتکل‌ها و جدی گرفتن آن، خیز مجدد بیماری کرونا را مهار کرده و به آرامش نسبی برسیم. از دسته بزرگی از مردم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، متشکریم. همکاران ما در سراسر کشور در حوزه بهداشت و درمان به صورت شبانه روزی وقت می‌گذارند و دچار خستگی زیادی شده‌اند. بسیاری از همکاران ما با مراجعه زیاد بیماران به بیمارستان‌ها، در معرض خطر ابتلا قرار دارند. از مردم می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها را جدی بگیرند.


ایرنا