ثبت ملی جنگل های هیرکانی فتاتو در رشت


۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۱۲:۴۱ | کد خبر: ۹۱۱۷ چاپ
ثبت ملی جنگل های هیرکانی فتاتو در رشت

جنگل هیرکانی فتاتو در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شد.

کلانشهر: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: جنگل فتاتو واقع در شهرستان رشت، بخش خمام، بخشی از آخرین نمونه‌های باقیمانده جنگل‌های هیرکانی از نوع جلگه‌ای و از توسکاستان‏‌های قشلاقی حاشیه دریای کاسپین در گیلان بود که به عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت رسید.

ولی جهانی افزود: جنگل‌های هیرکانی، جزو باقی مانده‌های جنگل‌های باستانی خزان کننده روی کرۀ زمین هستند که از که یک مسیر تکامل، بقا، تاب آوری و مقاومت تطبیق و گونه زایی منحصر به فرد، برای 52 میلیون سال از دوران سوم زمین شناسی تاکنون به حیات و تکامل خود ادامه داده اند.

وی گفت: این جنگل‌ها، به عنوان یکی از نادرترین و ارزشمندترین رویشگاه‌های طبیعی پهن برگ و خزان کننده در جهان معرفی شده و برخی منابع این رویشگاه‌ها را فسیل یا موزۀ زنده عنوان کرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گیلان تاکید کرد ثبت این اثر، به عنوان نخستین گام در راستای پاسداری و حفاظت از این اثر ارزشمند طبیعی است که با پشتوانه‌های قانونی و اطلاع رسانی عمومی، اقدامات لازم در چهارچوب حفظ اثر انجام خواهد شد.


صداوسیما