آسان شدن کشت برنج از سیاست های مهم وزارت کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کاهش مصرف آب و همچنین آسان شدن کشت برنج از سیاست‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، علی درجانی در جلسه کشاورزی استان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک دانست و گفت: امروز بیش از ۸۵ درصد نیاز کشور با محصولات کشاورزی در داخل تامین می‌شود.

وی کل تولیدات محصولات کشاورزی در کشور را ۱۲۰ میلیون تن دانست و افزود: هر چند مساحت استان گیلان کمتر از ۱ درصد بوده ولی تولید به بیش از ۳ درصد می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: کاهش هزینه‌های تولید از سیاست‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی است. یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه کشاورزی یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است که با هدف بهبود روند تولید برنج، کاهش مصرف آب و همچنین آسان شدن کشت برنج است.

وی در زمینه تجهیز و نوسازی خاطرنشان کرد: ۸۵ هزارهکتار از اراضی استان تجهیز و نوسازی شده و ۱۰هزار هکتار کار مطالعاتی در شرف انجام است.

درجانی تصریح کرد: در هزار هکتار از شالیزارهای استان در سال جاری عملیات تجهیز و یکپارچه سازی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه روش های نوین آبیاری تاکنون ۱۴ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده عنوان کرد: شیوه‌نامه و تفاهم‌نامه ساماندهی آب بندانها بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه بودجه و استانداران استان‌های شمالی کشور تنظیم شده است.

درجانی گفت:در حال حاضر ظرفیت کنونی آب بندانها حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب بوده که بعد از لایروبی و بهسازی این ظرفیت به بالای ۳۰۰ مترمکعب می‌رسد.

وی افزود:در حال حاضر نشاء مکانیزه برنج در اراضی شالیزاری به بالای ۵۴ درصد می‌رسد در صورتی که در اوایل انقلاب این رقم کمتر از ۵ درصد بوده است. همچنین در خصوص برداشت مکانیزه ۶۴ درصد از اراضی شالیزاری با دستگاه های مکانیزه برداشت می‌شود.

درجانی، از وجود ۹۰ بانک نشاء در استان گیلان خبر داد و گفت: در چند سال اخیر چهار هزار و۶۰۰ نشاء کار برنج، دو هزار و ۵۰۰ کمباین مخصوص برنج و سه هزار و ۲۰۰ تراکتور ویژه شالیزار در بین بهره‌برداران توزیع شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱ مرکز تحقیقاتی، ملی، منطقه‌ای و استانی در استان گیلان وجود دارد، افزود: تبدیل دانش به ثروت در بخش کشاورزی از برنامه‌های اولویت‌‌دار مراکز تحقیقاتی است.

درجانی همچنین از۶۳ مرکز جهاد کشاورزی در استان خبر داد و گفت: کارشناسان پهنه در مراکز جهاد کشاورزی وظیفه انتقال دانش به عرصه های تولیدی را برعهده دارند که در حال حاضر بیش از ۴۰۰  نفر از بهترین کارشناسان در مراکز جهاد کشاورزی در حال انجام فعالیت هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان سردخانه ها را یکی دیگر از سرمایه گذاری های ارزشمند انقلاب دانست و گفت: یکی از چالش های اصلی  محصولات کشاورزی،نگه‌داری پس از برداشت است، چرا که کاهش ضایعات کشاورزی برای ما حائز اهمیت است.

درجانی مدرن شدن شالیکوبی‌ها با هدف کاهش ضایعات برنج را یکی دیگر از اقدامات موثر وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش درآمد کشاورزان دانست و گفت: ساماندهی مجدد و باز مهندسی فرآیندهای شالیکوبی برنج از دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب بوده که با هدف کاهش ضایعات برنج و افزایش درآمد بهره برداران رابطه مستقیم دارد.در حال حاضر ۱۵۰۰ کارخانه شالیکوبی در استان گیلان وجود دارد.

وی گیلان را قطب تولید مرغ در کشور دانست و در زمینه گوشت قرمز، تولید عسل و شیر گفت: تولید گوشت قرمز در اوایل انقلاب حدود ۱۶هزار تن بوده که در حال حاضر بالغ بر ۲۷ هزار تن است. همچنین تولید گوشت مرغ حدود ۴هزار تن بوده که در حال حاضر به ۱۵۵هزار تن می‌رسد  و در تولید شیر و عسل نیز پیشرفت چشمگیری داشتیم.

  درجانی در خصوص سیاست های حمایتی دولت نیز گفت: فعالیت کشاورزی یک فعالیت با ریسک بالاست و دولت در این زمینه با سیاست های حمایتی از جمله تامین به موقع تسهیلات،حمایت از خسارت دیدگان  و گسترش بیمه محصولات کشاورزی و دامی سعی در حمایت بیشتر تولید کنندگان بخش داخلی است.ایشان ۵۷ نوع محصول کشاورزی را تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد.

نظر شما:

security code