تهران یک هفته تعطیل شد

تصمیم استانداری گیلان در مقابل تعطیلی یک هفته ای تهران چیست؟


۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۲۳:۱۳ | کد خبر: ۹۴۰۶ چاپ
تصمیم استانداری گیلان در مقابل تعطیلی یک هفته ای تهران چیست؟

کلانشهر: چند روز پیش بود که سایت مرور در گفت‌و‌گو با معاون استاندار گیلان از برنامه‌ی استانداری برای اعمال محدودیت‌های استانی نوشت. موضوعی که اکنون اهمیتش با تعطیلی یک هفته‌ای تهران بیش از پیش آشکار می‌شود.

به گزارش مرور: ازهفته‌ی گذشته شیوع کرونا ویروس در کشور و به تبع آن در گیلان، باردیگر نرخ صعودی به خود گرفت و آمارمبتلایان و بستری بیماران کرونایی درمراکز درمانی افزایش پیدا کرده است. بنحوی که وزارت بهداشت و درمان کشور وضعیت برخی استان ها در شیوع کرونا را در آستانه‌ی بحرانی و عبور از وضعیت قرمزاعلام کرد.

اما با اوج گیری دوباره کرونا درکشور، خبرها حاکی از برگشت برخی ازمحدودیت‌ها برای کنترل این بیماری در تهران و سایر مناطق به گوش می‌رسد. امروز نیز«حسن روحانی» رییس جمهور در جلسه‌ی مدیریت ستاد کرونای کشور از تصویب اختیاراتی برای ستادهای استانی جهت مقابله با ویروس کرونا خبرداد.

روحانی با اعلام این خبر که ستادهای استانی می‌توانند با اختیاراتی که به آنها داده شده مواردی از مشاغل پرخطر را محدود کنند، افزود: مساجد، تالارها، باشگاه‌ها، شهربازی، نمازجمعه، حوزه‌های علمیه و موارد این‌چنینی را به ستاد استانی سپردیم که اگر احساس کردند لازم است این‌ها برای یک هفته تعطیل شوند، پیشنهاد آن را به ستاد مقابله با کرونا درمرکز می‌دهند تا اگر مقبول واقع شد، انجام شود و کمی از شرایطی که الان در آن قرار گرفتیم، عبور کنیم.

درعین حال موضوع دیگری که این روزها به دغدغه‌‌ی شهروندان تبدیل شده عادی شدن رفتارها و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی درچند هفته‌ی اخیر دربین مردم بوده است. مسافرتهای صورت گرفته به گیلان، تجمع و مراسمات مذهبی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اکنون به نگرانی‌ها برای شدت یافتن بیماری در استان افزوده است. اما در پی دستور رییس جمهور مبنی بر تصویب اختیارات استانی دراعلام تعطیلی و محدود سازی مشاغل به ستادهای استانی استاندار گیلان بعنوان رییس ستاد مقابله با کرونا در گیلان چه تصمیمی اتخاذ کرده است؟

«محمود قاسم نژاد» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان و جانشین ستاد مدیریت و مقابله با کرونا در استان در گفت وگو با مرور از اتخاذ این تصمیم فعلا برای تهران خبر داد وگفت: این اختیار فعلا فقط برای تهران اعلام شده و هنوز زود است تصمیم گیری محدودیت مشاغل برای گیلان انجام شود.

قاسم نژاد در ادامه به مرور بیان کرد: تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درکشور با تفویض اختیار برای تعطیلی و محدود سازی فعالیت برخی مشاغل، صرفا برای برخی از صنوف و اماکنی است که تجمع افراد درآنها زیاد بوده و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفاظت شخصی در آنها صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: از اینرو استانداری گیلان برای جلوگیری از تسریع شیوع بیماری توسط اماکن و مشاغل پرخطر، می‌تواند موضوع را با کارگروه امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا در کشور مطرح کند و درصورت بررسی و تصویب ستاد، اجازه خواهد داشت فقط برای یک هفته از فعالیت صنوف و اماکن پرخطر جلوگیری کند. این اماکن می‌تواند شامل هایپرمارکتها، دفاتراسناد رسمی، پلیس به اضافه ۱۰ و هر صنف پرتجمع دیگری باشد.

قاسم نژاد تأکید کرد: خوشبختانه به جهت کاهش آمار مبتلایان و تعداد بستری شدگان در بیمارستانهای گیلان بحث قرنطینه و محدود سازی تردد شهروندان فعلا برای این استان مطرح نیست اما نمی‌خواهیم شهروندان نیز ساده انگاری کنند و لذا سختگیری‌ها در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دراستان ادامه خواهد داشت. وی در خصوص تصمیات ستاد مدیریت کرونای استان در خصوص تعطیلی مدارس گفت: تعطیلی مدارس گیلان در دستور کار ستاد استانی قرار ندارد.

درعین حال که بیشتر مناطق کشور از جمله گیلان در وضعیت قرمز و بحرانی کرونا قرار دارند اما «آبتین حیدرزاده »معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگو با مرور از باثبات بودن شیوع کرونا در گیلان خبر داد و گفت: گیلان در شرایط خاص و بحرانی کرونا قرار ندارد.

حیدرزاده افزود: درحال حاضر شیوع کرونا ویروس در گیلان تحت کنترل است و امروز در ستاد استانی مدیریت کرونا درخصوص تعطیلی یک هفته‌ای تصمیم گیری نشده است. با توجه به اینکه شرایط گیلان بدتر از قبل نیست و در روزهای آینده بهتر ازاین خواهد شد باید بروی ثابت نگه داشتن وضعیت وحتی کاهش آمار کرونا عمل کرده و از اتخاذ تصمیمات شتابزده برای اعلام تعطیلی خودداری کنیم. درحال حاضر تمرکز باید روی آموزش رعایت فاصله گذاری گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی توسط مردم باشد.

وی در خصوص تامین واکسن آنفولانزا در استان بیان کرد: هنوز واکسن در اختیار استان قرار نگرفته و به محض رسیدن مطابق پروتکل‌های اعلام شده، تزریق آن رابه گروه‌های پرخطر آغاز میکنیم.

گفتنی است روز گذشته آبتین حیدرزاده گفته بود: کمتر از ۳۰۰ بیمار کرونایی درمراکز درمانی استان بستری هستند و درشبانه روز اخیر کمتر از۵۰ بیمار کرونایی به مراکز درمانی گیلان جهت بستری ورود کرده اند. این درحالیست که پیش ازاین آمار روزانه به ۷۰ نفر بستری رسیده بود.

وی روند ابتلاء به کرونا در استان را نزولی عنوان کرد و گفت: درحال حاضر شاهد بروز موج سوم این بیماری دربرخی از مناطق کشورهستیم. شهروندان باید همچنان از ماسک استفاده کرده، از حضور در اجتماعات پرهیز و با مسافران تماس نداشته باشند.