هیچ نامزدی را به دلیل زن بودن رد صلاحیت نکرده ایم / واکنش کدخدایی به کاندیدا شدن در انتخابات ۱۴۰۰

سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: حضور زنان و ثبت نام آنان بلامانع است، اما بحث‌های دیگر آن باید به تدریج حل شود.

کلانشهر: کدخدایی در نشست خبری با خبرنگاران به تایید ۶ مصوبه مجلس و تشخیص عدم مغایرت آن‌ها با شرع و قانون اساسی در شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: طرح مالیات بر خانه‌های خالی پس از آنکه فقهای شورای نگهبان ایرداتی از جمله تعریف دقیق نداشتن از منازل خالی، زمان اتمام عملیات ساختمانی و مدت چهار ماه برای انتقال ملک بر آن گرفتند، به مجلس عودت شد که دوباره این طرح به شورای نگهبان ارسال شده که هم اکنون این طرح در دستور کار است و جزئیات و نتایج آن بررسی و اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: حضور زنان و ثبت نام آنان بلامانع است، اما بحث‌های دیگر آن باید به تدریج حل شود.

وی افزود: هیچ زمانی نامزدی را به دلیل زن بودن رد صلاحیت نکرده ایم.

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: خیلی نمی‌توان درباره این موضوع اظهارنظر کرد، مصوبه هنوز به دست ما نرسیده است، اگر به دست ما به رسد و ایرادات قابل رفع باشد، به انتخابات ۱۴۰۰ می‌رسد، اما اگر ایرادات جدی داشته باشد، باقی می‌ماند.

وی در ادامه تصریح کرد: شورای نگهبان مثل همه ادوار تجربه و نظرات مشورتی خود را از طریق پژوهشکده شورا و اعضا در جلسات مطرح می‌کند، تا زمانی که مصوبه‌ای از مجلس به ما ارائه نشود، نمی‌توان در این باره اظهار نظر کرد.

شورای نگهبان درباره انتخابات شوراها هیچ مسئولیتی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان درباره انتخابات شوراها هیچ مسئولیتی ندارد تاکید کرد: اگر قرار است دو حقوقدان در روند بررسی صلاحیت‌های انتخابات شوراها حضور پیدا کنند قطعا از اعضای شورا نگهبان نیستند و نخواهند بود.

کدخدایی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است خاطرنشان کرد: نظر فقهای شورای نگهبان درباره حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری تغییری نکرده است و بنده در مصاحبه‌ای گفتم انشاالله در دوره‌های آتی این رویه نیز اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مصوبه نهایی مجلس درباره قانون انتخابات ملاک بررسی شورای نگهبان است گفت: مصوبه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شورا بررسی و برای رفع ایرادات به مجلس ارسال شده است و منتظر اعلام نظر مجلس در این راستا هستیم.

کدخدایی درباره تعریف و تعیین شاخص‌های رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما در این راستا کار کارشناسی خود را انجام دادیم، اما باید بدانیم که تعریف رجل سیاسی بسیار کار سختی است و نباید آسان به آن نگاه کرد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان باید تمام مصوبات را بررسی کند و این وظیفه قانونی است افزود: ما درباره میزان شفافیت در یک مجلس فقط در چارچوب قوانین می‌توانیم اعلام نظر کنیم و در این راستا قطعا همراه مجلس خواهیم بود.

کدخدایی همچنین با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۱ در شورای نگهبان حضور دارم و اگر قصد حضور در انتخابات را داشته باشم باید کناره‌گیری کنم تصریح کرد: اگر قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشم ثبت‌نام کنم معلوم خواهد شد و اگر ثبت‌نام نکنم نیز همه چیز مشخص می‌شود.

طرح بومی گزینی در استخدام‌های دولتی تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تایید طرح اصلاح ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشور به منظور الزام دولت برای بومی گزینی از سوی این شورا خبر داد.

کدخدایی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به تصویب شش مصوبه مجلس در شورای نگهبان و عدم مغایرت‌شان با قانون اساسی، اظهار کرد: مصوبه جذب داوطلبان بومی شهرستانی که صرفا شامل حال متولدین بود تغییر پیدا کرد و ساکنان بومی بیش از ۱۰ سال به آن اضافه شد.

وی درباره طرح قیر رایگان نیز گفت: ایرادات متعددی به این طرح وارد شده به خصوص درباره بودجه این طرح که باید رفع شود تا مورد بررسی مجدد در شورای نگهبان قرار گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح نمایندگان پیرامون بنزین تصریح کرد: اگر این طرح بار مالی داشته باشد قطعا مغایر اصل ۷۵ است، اما در حال حاضر درباره این طرح پیش‌بینی ندارم، چرا که پیش نویس آن را نیز مشاهده نکردم.

کدخدایی در ادامه به بررسی دو اساسنامه در شورای نگهبان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از نامه‌های ارسالی از دیوان عدالت اداری نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه در حال رایزنی با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت الکترونیک هستیم، اظهار کرد: فعلا در حال بررسی موضوع هستیم و به نتیجه برسیم اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین ورود پیدا کرده است، افزود: نسبت به این موضوع ورودی پیدا نکردیم و از رسانه‌ها در این باره اطلاع پیدا کردیم.


صداوسیما