کارگردان تئاتر رشتی مطرح کرد:

تقسیم بندی تئاتر تهرانی و شهرستانی غلط است


۱۳۹۷/۱۱/۲۱ - ۱۲:۵۰ | کد خبر: ۹۶۲ چاپ
تقسیم بندی تئاتر تهرانی و شهرستانی غلط است

یک کارگردان تئاتر معتقد است: اینکه ما بخواهیم تئاتر را به دو گروه تهرانی و شهرستانی دسته بندی کنیم غلط است، در همه جای دنیا تئاتر بد و خوب داریم، در تهران یا رشت یا شهرهای دیگر هم همینطور. تئاتر همیشه برابر است و امکانات یا سالن‌های مجهز یا بازیگران درجه یک هیچوقت نمی‌توانند ضمانت یک اجرای خوب باشند و یا برعکس، البته باید بگویم که بر کیفیت اثر قطعاً تأثیرات مثبتی خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، علیرضا وحدی کارگردان نمایش «جعبه» که یکی از برگزیدگان سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر است، ادامه داد: شما نمی‌توانید بگویید تمام کارهایی که در آلمان اجرا می‌شوند کارهای خوبی هستند و قطعاً همه‌شان از کارهایی که در ایران اجرا می‌شوند بهترند. همانطور که در سال‌های قبل شاهد کارهای خارجی بودیم که کارهای خوبی نبودند.

او درباره جشنواره امسال گفت: جشنواره سی و هفتم تا این لحظه حواشی کمی داشته است، امیدوارم همینطور تا پایان جشنواره ادامه پیدا کند. اما به هر حال هرجایی که بخش عمده‌ای از کارها بر عهده‌ی نیروی انسانی باشد احتمال خطا افزایش پیدا می‌کند، امیدوارم این میزان خطا در جشنواره سی و هفتم به کمترین حد خود برسد. برای داوران جشنواره هم آرزوی موفقیت می‌کنم که وظیفه‌ی مهم قضاوت نمایش‌ها بر عهده‌ی آنهاست.

وحدی با بیان اینکه "درباره کمک‌های هزینه‌های فجر با من صحبت شده است"، افزود: اما تا آن جایی که مربوط به نمایش «جعبه» می‌شود باید بگویم، بودجه‌ای که برای جعبه در نظر گرفته‌اند نصف هزینه‌های اجرا در جشنواره هم نیست. تا این لحظه نیز، که فقط چند روز مانده به جشنواره، ما یک سوم کمک هزینه را دریافت کرده‌ایم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرای دوباره در جشنواره آماده هستند؟ گفت: ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که به سختی می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد و تئاتر هم از این امر مستثنا نیست. جمع کردن یک گروه پس از هشت ماه و آماده کردن نمایش در یک دوره‌ی فشرده قطعاً با مشکلات زیادی همراه است.

او افزود: مشکلات مالی و نبودن مکان مناسب تمرین در شهرستان‌ها هم که عادی شده است، ما تا روز اجرا شاید نتوانیم شکل اصلی کار را ببینیم و… با این حال گروه اجرایی «جعبه» کاملاً آماده است برای یک اجرای خوب و قابل قبول در جشنواره‌ی سی و هفتم.

وحدی که از شهر رشت در جشنواره امسال شرکت می‌کند، درباره وضعیت اجرا در این شهر گفت: خوشبختانه تئاتر برای مردم رشت غریبه نیست و اجرای «جعبه» در رشت با استقبال خیلی خوبی روبرو شد. اما متأسفانه دوره‌ی اجراها در شهرستان‌ها بخاطر نبود سالن و کمبود امکانات بسیار محدود است، که این امر هم بر کیفیت اثر و هم بر تعداد مخاطب، تأثیر منفی می‌گذارد.

او با با بیان اینکه " چرا نمایش جعبه برای جشنواره انتخاب شده است را باید از گروه بازبینی پرسید"، افزود: اما «گروه جعبه» هیچ وقت به جشنواره فکر نمی‌کرد و تنها هدفش یک اجرای خوب و با کیفیت بود که همین امر باعث شد تا هشت ماه تمرین‌ها به صورت مداوم طول بکشد.

این کارگردان درباره اینکه "برخی معتقدند جشنواره تئاتر فجر باید تولیدی باشد"، گفت: به گمانم این یک اشتباه است که ما بخواهیم برای جشنواره‌ای خاص اثری تولید کنیم، چون آن وقت با پدیده‌ای به نام تئاتر سفارشی یا یک اثر با محدودیت‌های خاص روبرو می‌شویم، اینکه روند فقط مرور نباشد خوب است اما اینکه کار مخصوص جشنواره تولید شود نه.

وحدی در پایان گفت: ما دوست داریم هرجایی از دنیا که تئاتر را مثل یک تغذیه برای مردمانش می‌داند، نمایش اجرا کنیم.

نظر شما:

security code