آتش سوزی گسترده در جنگل های کشور جمهوری آذربایجان هم مرز با آستارای جمهوری اسلامی ایران که از شامگاه روز یکشنبه (۲۱ دی ماه) آغاز شده، پس از فروکش کردن کوتاه مدت مجدد شعله ور شده است.

نگرانی از سرایت حریق جنگل های آذربایجان به آستارای ایران

کلانشهر: منطقه حریق در کشور همسایه شمالی ایران، هم مرز با جنگل های هیرکانی روستای بهارستان در حوزه پایین دست حیران بندر مرزی آستارا می باشد که جاده مهم و پرتردد ترانزیتی آستارا در غرب گیلان به نمین در استان اردبیل از کنار آن عبور می کند.

 

طی ۶ روز گذشته آتش بخش وسیعی از اراضی جنگلی را در آن سوی مرز بلعیده و تاکنون هیچ اقدامی از سوی کشور جمهوری آذربایجان در خصوص اطفای حریق مشاهده نشده است.

 

آذربایجان اقدامی برای اطفای حریق نکرده است

عباس صابر، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا بامداد امروز (جمعه 26 دی) با حضور در جمع نیروهای امدادی مستقر در مرز ایران و آذربایجان در شهرستان آستارا، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آتش سوزی جنگل های سرزمینی کشور جمهوری آذربایجان هم مرز با شهرستان مرزی بندر آستارا در خاک جمهوری اسلامی ایران از روز یکشنبه آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه متأسفانه طی چند روز گذشته اقداماتی برای اطفای این حریق انجام نشده است، ادامه داد: به دلیل نزدیکی محل حریق به جنگل های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، کلیه نیروهای امدادی، آتش نشان، بسیج، هلال احمر و منابع طبیعی در آماده باش کامل هستند.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون هیچ آتش سوزی در سطح شهرستان نداریم، تصریح کرد: به دلیل سرعت زیاد وزش باد در منطقه و نزدیک شدن حریق جنگل های آذربایجان به نوار مرزی آستارا، نیروها در منطقه در آماده‌باش کامل قرار دارند تا در اسرع وقت و در صورت سرایت آتش به جنگل های کشور، نسبت به مهار آن اقدام کنند.

 

صابر با اشاره به اینکه وزش باد محلی گرمیج یا گرمیش در منطقه سبب شد تا آتش سوزی بسیار وسیع باشد، ادامه داد: امروز به دلیل شدت وزش باد گرم در مناطق کوهستانی و جلگه ای، سه مورد حریق را در سطح شهرستان به خصوص منطقه حیران داشتیم که با اقدامات به موقع، مهار شد.