آیا گردوغبار گیلان را تهدید می کند؟


۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۲۱:۵۱ | کد خبر: ۱۱۴۳۸ چاپ
آیا گردوغبار گیلان را تهدید می کند؟

کلانشهر: مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: این تصور وجود دارد که استانی سرسبز و مرطوب مانند گیلان با پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا مواجه نمی شود، اما حدود ۶۰ درصد استان گیلان در مناطق کوهستانی قرار دارد و پدیده گرد و غبار می تواند اثرات مخربی بر طبیعت گیلان داشته باشد.

محمد دادرس در گفت وگو با ایسنا، به نقش هواشناسی در کاهش خسارت های ناشی از پدیده های جوی اشاره کرد و گفت: هر کجا از بحران سخن می گوییم در واقع به مخاطرات و بلایا هم توجه داریم.

وی با بیان اینکه ۴۲ مخاطره طبیعی در دنیا شناسایی شده است، افزود: سیل و بارش های سنگین ۳۵ درصد این مخاطرات را به خود اختصاص می دهد. ۲۹ درصد از مخاطرات طبیعی نیز مربوط به طوفان ها و گردبادها و بادهای گرم است.

مدیرکل هواشناسی گیلان، با اشاره به سهم ۹ درصدی قحطی و خشکسالی در مخاطرات طبیعی، اضافه کرد: سیل، طوفان و خشکسالی بیشترین فراوانی را در مخاطراتی دارند که دنیا را تحت تاثیر قرار داده و کشور ما جزو ۱۰ کشور مخاطره خیز دنیاست.

دادرس، گیلان را جزو پنج استان پرمخاطره کشور دانست و اظهار کرد: هواشناسی به دو مولفه پیش بینی و اطلاع رسانی توجه دارد، یعنی باید همواره مخاطرات را رصد کنیم تا پیش بینی مناسب داشته باشیم و اطلاع رسانی خوبی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به توانمندی هواشناسی استان در حوزه سخت افزاری و نیروی انسانی متخصص جهت پیش بینی مطلوب، تصریح کرد: به محض رصد مخاطرات هواشناسی، از طریق شبکه دولت به ۸۰ نقطه اعم از مدیران استانی و دستگاه های اجرایی و فرمانداران و شهرداران و... اطلاع رسانی می کنیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان، صدور هشدارهای پیش بینی را از دیگر روش های اطلاع رسانی دانست و گفت: سامانه های پیامکی ستاد مدیریت بحران متشکل از دستگاه های اجرایی و فرمانداری و شهرداری نیز فعال است. همچنین از کانال ها و شبکه های مجازی معتبر حقیقی و حقوقی بهره می گیریم.

وی با بیان اینکه در شرایط جوی مختلف اطلاع رسانی لحظه ای هواشناسی به دستگاه های متولی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: در پیش بینی برف با اداره کل راهداری و حل و نقل جاده ای و در زمان وقوع باد گرم با اداره کل منابع طبیعی استان هماهنگ هستیم.

دادرس، با اشاه به پایش وضعیت گرد و غبار استان از سال ۹۴ تاکنون، عنوان کرد: این تصور وجود دارد که استانی سرسبز و مرطوب مانند گیلان با پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا مواجه نمی شود، اما حدود ۶۰ درصد استان گیلان در مناطق کوهستانی بالای ۲۰۰ متر قرار دارد و پدیده گرد و غبار می تواند اثرات مخربی بر طبیعت گیلان داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی گیلان، با بیان اینکه نقشه های ماهواره ای هواشناسی دو منشا گرد و غبار را در غرب و شرق کشور شناسایی کرده است، متذکر شد: استان های غربی بیشتر تحت تاثیر گرد و غبار عراق و عربستان هستند، اما رشته کوه البرز مانع از رسیدن اثرات منفی این گرد و غبار به سمت گیلان می شود.

وی منشا گرد و غبار ترکمنستان را بدون مانع دانست و اضافه کرد: اثرات گرد و غبار شرقی مخرب تر است، زیرا گرد و غبار به راحتی با جریانات آب و هوا به گیلان منتقل می شوند؛ البته در حال حاضر مشکل حادی از این جهت نداریم و لذا همکاری لازم با اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام گرفته است.

دادرس، با بیان اینکه سال ۹۷ بین ۱۲ تا ۲۰ روز گرد و غبار در گیلان داشتیم، تصریح کرد: در اقدام اولیه، ایستگاه آلودگی هوا و گرد و غبار را در ایستگاه هواشناسی منجیل نصب و راه اندازی کردیم و امیدواریم با همت مسئولان استان، تعداد این ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و گرد و غبار در استان افزایش یابد تا به مرز هشدار نرسیم.

وی با اشاره به فعالیت سامانه تهک(توسعه هواشناسی کاربردی) در گیلان، اظهار کرد: بررسی های انجام شده نشان دهنده پرداخت خسارات سالانه چندین میلیارد تومانی بیمه برای محصول برنج هستیم لذا جلسات مشترک را با جهاد کشاورزی برگزار کردیم و فاصله زمان کشت برنج را از ۴۷ روز به ۲۷ روز کاهش دادیم.

مدیرک هواشناسی گیلان، با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ ایستگاه شبانه روزی سینوپتیک داریم، گفت: این ایستگاه ها به صورت خودکار و لحظه ای ۷۲ پارامتر جوی را اندازه گیری می کنند؛ همچنین ۱۰ ایستگاه اقلیم شناسی در شهرستان هایی داریم که مجهز به ایستگاه خودکار نیستند و هفت پارامتر جوی را اندازه گیری می کنیم.

دادرس، با اشاره به فعالیت ۴۰ ایستگاه باران سنجی سنتی در گیلان، از خودکار شدن این ایستگاه ها در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: گیلان جزو ۱۰ استان برخوردار از سامانه جامع خودکار هواشناسی فرودگاهی است. همچنین سایت رادار هواشناسی کیاشهر به عنوان یکی از پیشرفته ترین سایت های هواشناسی کشور در استان فعال است.

وی از اندازه گیری پارامترهای جوی در داخل دریا توسط بویه دریایی هواشناسی گیلان خبر داد و اضافه کرد: مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی گیلان نیز بر روی شش محصول از جمله برنج، چای، زیتون، کرم ابریشم، ماهیان گرم آبی و پرورش طیور کار می کند.

مدیرکل هواشناسی گیلان، با اشاره به تنوع اقلیمی استان، سامانه های هواشناسی مذکور را ناکافی دانست و یادآور شد: در راستای توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی، شاهد افزایش صد درصدی اعتبارات در سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.

 

نظر شما:

security code