بر اساس تحلیل جامعی در بریتانیا، مشخص شده است اقداماتی ساده با هدف بالا بردن آمادگی جسمی، مانند افزایش سرعت پیاده‌روی، ممکن است احتمال خطر ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن را تغییر دهد.

تندتر راه رفتن احتمال خطر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد

کلانشهر: ویروس کرونا در حال ویرانی اقتصادهای جهان است و فشار بی‌سابقه‌ای بر نظام خدمات درمانی و دست اندرکاران آن وارد آورده است. مرگ و میر و بار اقتصادی این پاندمی موجب شده در سراسر جهان تحقیقات بسیاری درباره افرادی با بیشترین احتمال ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری صورت گیرد.

چاقی از ریسک فاکتورهای کووید ۱۹ تلقی می شود. احتمال التهاب مزمن شبه بالینی، نقص سیستم ایمنی و ترومبوسیس ارتباط مستقیمی با تجمع چربی اکتوپیک (تجمع گلیسیرید در بافت های غیر چربی که در حالت معمول دارای مقادیر اندک چربی اند، مانند کبد، پانکراس، قلب و عضلات اسکلتی) دارد و از عوامل انعقاد درون عروقی و ترومبولیسم در افراد دچار موارد حاد کووید به حساب می آید. ضعف نیز از ریسک فاکتورهای بالقوه ابتلا به موارد حاد کووید است و حتی می تواند نشانگر بهتری برای مرگ ناشی از بیماری در مقایسه با سن یا بیماری های زمینه ای باشد. پیش از این، ارتباط بین چاقی و ضعف با کووید ۱۹ مورد بررسی قرار نگرفته بود.

حال بر اساس تحلیل جامعی در بریتانیا، مشخص شده است اقدامات ساده ای که با هدف آمادگی جسمی انجام می شود، مانند افزایش سرعت پیاده روی (شاخص محوری آمادگی جسمی، ضعف و قدرت بهبودپذیری)، نیز ممکن است از نشانگرهای مهم خطر به حساب آید. در این تحلیل جامع، داده های بیش از ۴۱۲ هزار فرد مبتلا به کووید ۱۹ مورد بررسی قرار گرفت. به عنوان نمونه، در ۲۴ آگوست سال ۲۰۲۰، بستری شدن ۱۰۰۱ فرد مبتلا به موارد حاد بیماری و ۳۳۶ مورد مرگ در اثر بیماری در بریتانیا گزارش شد. در مقایسه با افرادی با وزن عادی، ضریب احتمال ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹ در افراد دارای اضافه وزن و چاق به ترتیب، ۱.۲۶ و ۱.۴۹ بود (یعنی به ازای ابتلای هر فرد دارای وزن مناسب، ۱.۲۶ شخص دارای اضافه وزن و ۱.۴۹ نفر چاق به موارد حاد بیماری دچار می شوند) و در مورد مرگ، این ضریب به ۱.۱۹ و ۱.۸۲ می رسید. و در مورد سرعت پیاده روی، ضریب احتمال ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹ در افرادی با سرعت پیاده روی عادی و کند در مقایسه با کسانی که سرعت پیاده روی بالایی داشتند، به ترتیب ۱.۱۳ و ۱.۸۸ بود. این ضریب در مورد مرگ ناشی از کووید ۱۹ به ترتیب ۱.۴۴ و ۱.۸۳ بود. احتمال خطر در کسانی که با سرعت کمی پیاده روی می کردند، ورای وزن آنها، بیشتر بود. به عنوان مثال، در افرادی دارای وزن مناسب، ضریب احتمال ابتلا به موارد حاد بیماری و مرگ در کسانی که با سرعت اندکی پیاده روی می کنند به ترتیب، ۲.۴۲ و ۳.۷۵ بود. به نظر می رسد سرعت پایین پیاده روی، فارغ از وزن فرد، با احتمال ابتلا به موارد حاد یا مرگ ناشی از کووید ۱۹ ارتباط مستقیمی دارد.

در مجموع، شناسایی افرادی با بیشترین احتمال ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن اهمیت بسیاری دارد. مطالعه جدید نشان می دهد BMI (شاخص وزن) و سرعت پیاده روی از ریسک فاکتورهای بالقوه ابتلا به موارد حاد بیماری اند. در افرادی که هر دو شاخص را دارند، احتمال ابتلا و مرگ بالاتر است.

نظر شما:

security code