در دیدار اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها با آیت الله فلاحتی عنوان شد:

شورای شهر رشت بدترین شورای کشور است؛ امور شوراها را نباید به هر فردی بسپاریم


۱۴۰۰/۰۱/۰۵ - ۲۱:۳۳ | کد خبر: ۱۲۵۰۲ چاپ

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه مماشات با کاندیداها خیانت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی است، گفت: شوراها را نباید به هر فردی بسپاریم زیرا در این صورت شاهد بروز اتفاقات ناخوشایندی خواهیم بود.

شورای شهر رشت بدترین شورای کشور است؛  امور شوراها را نباید به هر فردی بسپاریم
کلانشهر: به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان، آیت‌الله رسول فلاحی ظهر امروز در دیدار اعضای هئیت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی گیلان با بیان اینکه شورا در دین مبین اسلام دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای است، اظهار کرد: در دین اسلام به انجام امور مختلف توسط شورا و به شکل شورایی بسیار تاکید شده و یکی از دلایل برگزاری انتخابات شوراها در کشور همین امر است.

وی یکی از برکات جمهوری اسلامی را مردم سالاری دینی دانست و گفت: مردمی که در اوایل قرن تحت سلطه استکبار و رضاخان بودند اکنون با تبعیت از امام‌ راحل(ره) صاحب ایده شده و خود سرنوشت خود را در حوزه‌های مختلف تعیین می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اذعان به اینکه زیرساخت های لازم در خصوص انتخابات شوراها در مجلس شکل نگرفته است، بیان کرد: جمهوری اسلامی و مبنای جمهوریت و به شکل مردمی و شورایی شکل گرفته است ولی متأسفانه زیرساخت های لازم در خصوص انتخابات شوراها در مجلس شکل نگرفته و به نوعی شورها در بعضی مواقع از مسیر اصلی خود فاصله گرفتند‌.

آیت‌الله فلاحتی با تاکید بر لزوم توجه به حضور دانشگاهیان درانتخابات شورای اسلامی شهر تصریح کرد: دانشگاهیان و افراد نخبه باید در انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کنند، زیرا این قشر از جامعه دارای ایده و اندیشیه‌های گوناگون هستند ولی استقبال خوبی توسط این قشر از جامعه در این دوره از انتخابات شورای اسلامی شهر نشده است‌.

وی به نقش مهم مجلس شورای اسلامی در فراهم سازی زیرساخت‌های لازم در انتخابات شورای اسلامی شهر افزود: یکی از بزرگترین کارهای مجلس در این مدت اقدام راهبردی بود و این نشان می‌دهد هر کاری دینی و انقلابی در مجلس انجام شود شورای نگهبان از آن استقبال می‌کند، لذا اگر برای زیرساخت انتخابات شوراها مجلس لایحه و طرح خوب ارائه دهد شورای نگهبان از آن حمایت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به تاثیرگذاری دستگاه‌‌های اطلاعاتی در حضور افراد اصلح در انتخابات شوراها گفت: دستگاه‌‌های اطلاعاتی بسیار می‌توانند به صلاحیت افراد کمک کنند به این دلیل هئیت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات باید از ظرفیت دستگاه‌های امنیتی کمک بگیرند.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه مماشات با کاندیداها خیانت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: شوراها را نباید به هر فردی بسپاریم زیرا در این صورت شاهد بروز اتفاقاتی ناخوشایندی خواهیم بود لذا اکر عملکرد شورا بد باشد مردم از شما هئیت نظارت و اجرایی انتقاد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بستر ورود جوانان باید به عرصه های سیاسی فراهم شود، افزود: جوانان آینده سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و اگر با تنگ‌دستی هیچ فرد جوانی را وارد کارزار نکنیم برای کشور آینده سازی نمی‌شود به این منظور باید از ظرفیت جوانان و تجربه افراد با تجربه به هر نحوی استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان یکی از دلایل عدم اشتیاق جوانان برای حضور در انتخابات شورای‌های اسلامی را تنگ‌دستی عده‌ای دانست و بیان کرد: یکی از میادین ورود به انتخابات مجلس و رسیدن به مراکز مهم دولتی برای جوانان انتخابات شوراها است ولی تنگ‌دستی عده‌ای مانع از انجام این کار می‌شود لذا هئیت اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان نه باید دست و دل باز بوده و نه دست بسته عمل کنند‌.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه شایسته سالاری باید فدای حضور حداکثری نشود، تصریح کرد: حضور حداکثری جزو مطالبات نظام است، اما شایسته سالاری نباید فدای این امر شود زیرا نظام اسلامی در راس خود انسان‌های صالح می‌خواهد ولی در بعضی مواقع شایسته سالاری فراموش و آثار تخریبی بسیار زیادی برای کشور داشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید شاخص‌های عضو شورای شهر و نماینده اصلح برای مردم بازگو شود، گفت: مومن بودن، پایبندی به ارزش‌های دینی، انقلابی بودن، تبعیت از ولایت فقیه، کار بلد و کاردان بودن، آگاه بودن از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های کاندیدای در طراز جمهوری اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با گله‌مندی از عدم پرورش نیروهای انقلابی توسط احزاب بیان کرد: احزاب همسو با نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار می‌توانند به پیشبرد اهداف جمهوری کمک کنند ولی هنوز احزاب در کشور نیروهایی در طراز جمهوری اسلامی پرورش نداده اند.

تعامل خوب میان تمامی ارکان هیئت نظارت بر انتخابات شوراها با شورای نگهبان

به نقل از فارس، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی  گیلان با تبریک فرارسیدن ایام شعبانیه و نوروز اظهار کرد: در سال گذشته مردم با انواع مشکلات مثل کرونا و اقتصادی مواجه شده ولی تا پای جان از انقلاب و نظامی اسلامی دفاع و در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضوری پرشور داشتند.

خلیل بهروزی فر با اشاره به اهمیت انتخابات شورای اسلامی شهر در کشور گفت: شوراهای اسلامی نقش مهمی در مدیریت شهری و روستایی داشته و مردم می‌توانند خودشان چگونگی مدیریت شهری را تعیین کرده و در این مدت اقدامات خوبی در شکل‌گیری هیئت نظارت در تمامی شهرستان‌ها و ثبت‌نام و تشکیل هیئت‌های اجرایی انجام‌شده است.

وی تعامل میان تمامی ارکان هیئت نظارت بر انتخابات شوراها با شورای نگهبان را بسیار خوب دانست و افزود: در طی این مدت توافقات خوبی میان هیئت‌های نظارت و اجرایی بر انتخابات شورای اسلامی شهر گیلان انجام و جلسات متعددی در این خصوص برگزار و به نتایج خوبی رسیدیم.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای  اسلامی گیلان با اشاره به اینکه هیئت عالی نظارت و اجرایی در خصوص صلاحیت افراد بسیار با دقت عمل می‌کند، بیان کرد: در خصوص تأیید صلاحیت‌ها جلسات خوبی با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برگزار و در این مورد به‌دقت عمل می‌شود، زیرا باید افراد اصلح و با سوابق خوب وارد شورها شوند.

بهروزی فر با اشاره به چگونگی بررسی تأیید صلاحیت‌ کاندیداهای شورای اسلامی شهر تصریح کرد: هیئت‌های اجرایی در مرحله تأیید صلاحیت‌ها نقش مهمی داشته و از دستگاه‌های امنیتی استعلام گرفته و چنانچه در سطح شهرستان بنا بر دلایلی صلاحیت آنان رد شود پرونده به هیئت عالی استان و نهایت امر به هیئت مرکزی می‌رود.

وی با تأکید بر لزوم ورود افراد صالح به شوراها افزود: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم ورود افراد صالح به شوراها بوده و تمام هدف ما در هیئت عالی نظارت همین امر است تا مطالبات مردم پاسخ داده شود.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای  اسلامی گیلان با اشاره به نقش مهم فضای مجازی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات برای ما بسیار تأثیرگذار است ولی ممکن است به دلیل ویروس کرونا و کاهش متین‌های انتخاباتی شاهد کاهش حضور مردم باشیم و در این مواقع فضای مجازی و رسانه نقش مهمی داشته و باید برنامه‌ریزی دقیق در این خصوص انجام شود.

باید از اشتباهات گذشته درس گرفت

نائب رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای  اسلامی گیلان با بیان اینکه شورا نماد نقش‌آفرینی مردم در مسائل شهر و روستا است، اظهار کرد: شورا نماد دخالت مردم در مسائل شهر و روستا است ولی تلاش ما این است با رعایت قانون افرادی صالح را به مردم معرفی و مردم از میان این افراد اعضا شورا را انتخاب کنند.

غلامرضا مرحبا با تأکید بر جلوگیری از اتفاقات شوراهای اسلامی در برخی از شهرستان‌های کشور گفت: باید از اشتباهات گذشته درس گرفته و افراد صالح، مؤمن و مقید به دین و نظام جمهوری اسلامی وارد کارزار انتخاباتی شوند، لذا باید تلاش کرد تا اتفاقات شورای اسلامی در دیگر استان‌ها در گیلان انجام نشود.

شورای اسلامی شهر رشت بدترین شورای اسلامی کشور است


سخنگوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای  اسلامی گیلان با بیان اینکه باید نظارت دقیقی بر روی انتخابات شوراهای اسلامی انجام شود، اظهار کرد: در گیلان ۵۴ شهر و ۱۷ شهرستان وجود داشته و تاکنون یک هزار و ۷۵۸ نفر در انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کردند و این میزان از کاندیدا نشان‌دهنده حجم بسیار بالای کاری است.

جبار کوچکی نژاد با انتقاد از لیست بندی ضعیف احزاب در  انتخابات شورای اسلامی شهر در گیلان گفت: کیفیت ثبت‌نام در لیست‌ها بسیار ضعیف بوده و کیفی نیست درحالی‌که باید در شورای شهر از ظرفیت نخبگان علمی و دانشگاهی استفاده شود.

وی شورای اسلامی شهر رشت را بدترین شورای اسلامی کشور معرفی کرد و افزود: در طی چهار سال چهار شهردار توسط شورای اسلامی رشت انتخاب و به گفته وزیر کشور شورای اسلامی رشت بدترین شورای کشور در طی این چهار سال بوده است.

سخنگوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای  اسلامی گیلان با اشاره به اینکه بودجه عمرانی شهرداری‌ها بعضاً از استان هم بیشتر است، بیان کرد: شهرداری ساختار بسیار عظیمی داشته و یک هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی شهرداری است درحالی‌که مجموع بودجه استان در عرصه عمرانی به هزار میلیارد نمی‌‌رسد.

کوچکی نژاد با اشاره به ضعف‌های موجود در انتخابات کشور بیان کرد: یک ضعف در حوزه انتخابات در کشور وجود دارد و متأسفانه هنوز مشخص نیست چه فردی وارد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود و این‌یک ضعف بوده و تنها دلیلش ضعف احزاب است.

وی یکی از انتظارات مردم را سالم‌سازی بحث شورا دانست و افزود: مردم در طی این مدت با مشکلات شهری عمده‌ای مواجه بوده انتظار آنان از هیئت نظارت و اجرایی سالم‌سازی بحث شورا است.