معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان عنوان کرد

احتمال افزایش موارد مثبت و بستری کرونا در پی حضور مسافران در گیلان


۱۴۰۰/۰۱/۰۷ - ۱۸:۵۳ | کد خبر: ۱۲۵۴۵ چاپ

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بهترین رفتار برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا خودداری از سفرها است، گفت: نگران احتمال افزایش موارد مثبت و بستری کرونا با توجه به تعطیلات نوروزی و حضور مسافران در گیلان هستیم.

احتمال افزایش موارد مثبت و بستری کرونا در پی حضور مسافران در گیلان
کلانشهر: دکتر آبتین حیدرزاده امروز در وبینار گزارش طرح شهید سلیمانی اظهار کرد: شروع تعطیلات عید نوروز موجب انجام مسافرت‌های بسیاری از سوی استان‌های مجاور به مقصد استان گیلان شده که مطابق انتظارات و پیش‌بینی‌ها؛ احتمال موارد مثبت و بستری در استان افزایش پیدا کند و نگران این مسئله هستیم که پس از تعطیلات نوروزی این بیماری شیوع پیدا کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه حضور مسافران و گردشگران در استان باعث افزایش آمار موارد مثبت و بستری کرونا می شود افزود: اگر پروتکل‌های بهداشتی توسط مسافران و گردشگران و مردم طبق انتظارات رعایت نشود، احتمال تغییر رنگ تعدادی از شهرستان های استان گیلان وجود دارد.

حیدرزاده تصریح کرد: مسافرانی که وارد استان می‌شوند به دلیل عدم اجازه اسکان در پارک‌ها و سایر اماکن استان٬ به نوعی دنبال اسکان هستند و در داخل شهرها و روستاها در پی یافتن منزل و اقلام مورد نیاز سفر خود هستند و همین حضور چند ساعته آنان نیز خطرناک است.

وی بر اهمیت اجرای برنامه ردیابی فعال (tracing) جهت کنترل همه گیری بیماری کووید۱۹ تاکید کرد و افزود: یکی از اهداف مهم ردیابی کاهش میزان تماس مؤثر در جامعه هست.

حیدرزاده ادامه داد: نظر به اهمیت تزریق واکسیناسیون کرونا و با توجه به اینکه پارت های مختلف واکسن سینوفارم به گیلان وارد شده، ضمن برنامه ریزی دقیق برای انتخاب پایگاه های تزریق واکسن اعم از مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان ها و انتخاب نیروی انسانی واکسیناتور، پزشک، نیروهای بازرسی و حراست، این امر برای بیماران صعب العلاج، سالمندان آسایشگاه ها، کادر بیمارستان و مراکز بهداشتی بر اساس دستورالعمل صورت گرفت.

وی افزود: زنان باردار از جمله گروه‌های پرخطر در دوران همه‌گیری کرونا محسوب می‌شوند که نیاز مضاعف به مراقبت‌های ویژه در ایام تعطیلات نوروز دارند و برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس باید به ‌طور همزمان به فکر سلامت خود و جنین باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت واکسیناسیون کرونا برای پرسنل و اساتید بیمارستان های زنان و زایمان، تاکید کرد واکسیناسیون ایشان با دقت و سرعت بیشتری صورت پذیرد.