علی ربیعی در خصوص برخی حواشی پیرامون سند همکاری ایران و چین گفت: کاملا مشخص است اینها نه از سردلسوزی و نه وطن پرستی به دلیل مخالفت با استقلال طلبی جمهوری اسلامی ایران یک جریان تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخته و تحلیل های بی پایه را سامان دادند. فراموش نکردیم یک روز گفتند جزایر واگذار شد، یک روز گفتند نیروهای نظامی ایشان در ایران خواهند آمد، یک روز از واگذاری نفت گفتند همه اینها دروغی آگاهانه بیش نیست. مردم ما می دانند استقلال سیاسی حفظ تمامیت ارضی عدم وابسته کردن کشور و حفظ منافع ملی بزرگترین دستاورد نظامی سیاسی است.

انتشار متن کامل سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مشروط به موافقت طرفین است/ ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم

کلانشهر: سخنگوی دولت در بخشی از نشست خبری امروز خود با اشاره به سفر اخیر وانگ ائی وزیر خارجه چین به تهران و امضای سند همکاری‌های ایران و چین گفت: این سفر فرصتی برای تبادل دیدگاه‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و به ویژه تعمیق همکاری‌های ایران و چین فراهم آورد.

علی ربیعی افزود: امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» به منزله مهمترین دستاورد این سفر، در واقع نقشه راه ۲۵ ساله‌ای برای همکاری، سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور است که امیدواریم در ماه‌ها و سال‌های آینده با توافق‌های تکمیلی بتوانیم گام‌های عملی در محقق کردن این چشم انداز برداریم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در عین حال گفت: البته این سند بلندمدت تنها مختص ایران برای چین نیست و اولین مورد سند بلند مدت همکاری برای ما هم محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: این اسناد و برنامه‌های بلند مدت علیه هیچ کشور ثالثی نیست و تنها هدف آن تحقق و بهره برداری از همه ظرفیت‌های موجود در روابط میان ملت‌هاست. ما امیدواریم و البته آمادگی داریم که با سایر کشور‌هایی که علاقه‌مند به توسعه روابط در زمینه‌های تجاری و امنیتی هستند، اسناد مشابهی را در همکاری باهم تنظیم کنیم.

سخنگوی دولت یادآورشد: به همین ترتیب، اعتقاد داریم که این سند همکاری، آخرین امید‌ها به موفقیت آمیز بودن مسیر احیای کامل برجام را تسهیل می‌کند.

 

مهمترین اظهارات ربیعی در خصوص این موضوع به شرح زیر است: 

وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصلها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده و براحتی در دسترس همگان قرار دارد. انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.

این سند صرفاً یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست. این چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید از طریق توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل شود.

بر همین مبنا این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمی شود و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد؛ بدیهی است در صورتی که بخواهد جنبه های اجرایی و عناوین مشخص حقوقی قرار گیرد به مجلس ارائه خواهد شد.

یک بخش از واکنش ها نگرانی هایی است که ما باید به آن توجه کنیم، نخبگان جامعه و کنشگران سیاسی مایلند هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد نشود. دولت به دغدغه این گونه افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قائل هست. جهت استحضار این عزیزان دولت ایران از ابتدا هیچ مشکلی برای انتشار کامل این سند نداشته و طرف مقابل احتمالا به لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار نبوده است.

در همین راستا وزارت امور خارجه اقدام به انتشار گزارش برگ نموده است که حاوی کلیت این سند می باشد و با اطمینان اعلام می کنم سرفصلی فراتر از آنچه در گزارش برگ آمده وجود ندارد و طی مذاکراتی که با همکارانم در وزارت امور خارجه داشته ام ترتیب گفتگو هایی بیشتر با مردم و حتی منتقدان و در نتیجه توضیح کامل برای اطمینان بخشی صورت خواهد گرفت.

اما موضوع انتقاد جنبه ای فراتر از دلسوزان استقلال کشور یافته و همانگونه که در سوال شما مطرح هست یک جریان عملیات روانی بزرگی را به راه انداخته اند. بخشی از این افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند آغاز کننده این فضاسازی و دروغ پردازی ها بوده اند.

کاملا مشخص است اینها نه از سردلسوزی و نه وطن پرستی به دلیل مخالفت با استقلال طلبی جمهوری اسلامی ایران یک جریان تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخته و تحلیل های بی پایه را سامان دادند. فراموش نکردیم یک روز گفتند جزایر واگذار شد، یک روز گفتند نیروهای نظامی ایشان در ایران خواهند آمد، یک روز از واگذاری نفت گفتند همه اینها دروغی آگاهانه بیش نیست. مردم ما می دانند استقلال سیاسی حفظ تمامیت ارضی عدم وابسته کردن کشور و حفظ منافع ملی بزرگترین دستاورد نظامی سیاسی است.

اتفاقا در دولت تدبیر و امید نیز وزارت امور خارجه مورد اعتماد مردم بوده و از ملی و وطن دوست ترین فرزندان این کشور امروز در صف مقدم حفظ و کسب منافع ملت ایران ایستاده اند.

هر چند برخی کشورها از جمله دولت امریکا که به دنبال یک نظام تک قطبی بدون حفظ حقوق دیگران در جهان می باشد از این گونه اقدامات ناخشنود می باشند اما برای ما مهم نیست ما براساس منافع ملی خودمان با هر کشوری که به مصلحت بدانیم سند همکاری را امضا خواهیم کرد.

این یک برنامه آتی ماست و تاکنون نیز با برخی کشورهای همسایه در این مورد اقداماتی داشته ایم و قبلا هم آمادگی خود را به همه کشورهای منطقه برای توافقات بزرگ اعلام کرده ایم.

در رئوس این سند در یک نگاه ۲۵ ساله دو طرف به رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد – برد در همکاری های دوجانبه منطقه ای و بین المللی را باید مدنظر قرار دهند.

به رسمیت شناختن اشتراکات فرهنگی، تقویت چندجانبه گرایی، حمایت از حق دولتها برای برخوردی از حق حاکمیت برابر در بخش دیگری از این سند آمده است.

در ارتباط با مسائل منطقه ای و بین المللی و بویژه مبارزه با یکجانبه گرایی این سند زمینه لازم را برای بسط همکاری ها در عرصه بین المللی در بین ایران و چین را فراهم آورده است.

همچنین طرفین زیرساختهای دفاعی و مقابله با تروریسم و همکاری در عرصه های مختلف دفاعی را تقویت خواهند کرد.

در بعد اقتصادی نیز با تاکید بودن بومی بودن مدل توسعه بر همکاری های اقتصادی بویژه در پیوند دادن ایران به زنجیره ارزش محور به منظور تامین بازارهای داخلی دو کشور و کشورهای ثالث و در نهایت بهره برداری از ظرفیت های ایران از جمله نیروی جوان و ماهر تاکید شده است.

یکی از موارد مهم در مسائل ژئوپلتیک و ژئواکونومیک بر مشارکت موثر ایران در ابتکار کمربند راه طرف چینی تاکید شده است.

در بخش دیگری در سند همکاری در زمینه های زیرساختی مختلف و تسهیل همکاری های بخش خصوصی و همچنین همکاری های مالی و بانکی و تقویت همکاری های غیرنفتی با تمرکز بر حوزه کشاورزی و دانش بیان مورد تاکید قرار گرفته است.

در بخش های دیگری از سند هم ارتقا گردشگری و همکاری رسانه ای و سازمان های مردم نهاد و انجمن های دوستی و دانشگاهی تاکید شده است.

نظر شما:

security code