قیمت آپارتمان‌ها برای خرید و اجاره در استان‌های مختلف ایران یکی نیست؛ تبریز بهار تثبیت قیمت‌ها است و شهرهایی مثل شیراز و اصفهان و مشهد تفاوت چندانی با تهران ندارند.

قیمت آپارتمان قولنامه ای و سنددار در رشت چند؟

تهران؛ گران‌ترین خانه‌ها را دارد
به گزارش همشهری آنلاین تعطیلی کسب‌وکارها به واسطه آغاز موج چهارم کرونا در تهران بنگاه‌های معاملاتی را تا اوایل اردیبهشت‌ماه غیرفعال نگه‌داشت اما این تعطیلی‌ها باعث نشد بازار مسکن پایتخت منفعل باقی بماند. با آغاز به ‌کار بنگاه‌های مسکن در شهر، تغییراتی مانند افزایش نرخ تقاضای واقعی خرید مسکن به جای معاملات سرمایه‌گذاری در بازار محسوس بود زیرا نرخ تقاضای خرید برای آپارتمان‌های زیر ۷۰ متر در تهران از ۳۶ درصد بهار سال ۹۹ به ۴۶ درصد رسید.

همزمان اگرچه اینطور به‌نظر می‌رسید که کاهش قیمت ارز، کاهش توان خریداران و تحولات سیاسی و اقتصادی کشور مانع از رشد قیمت مسکن در پایتخت شود، اما مقایسه متوسط قیمت مسکن در بهار سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ نشان از افزایش قابل‌توجه این نرخ در تهران دارد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید یک متر واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ۱۴۰۰ درحدود ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است که این رقم نسبت به ماه گذشته سال قبل افزایشی ۶۹.۷ درصدی داشته است.

علاوه بر این میزان معاملات در اردیبهشت۱۴۰۰به نسبت ‌ماه مشابه در سال پیش ۶۵.۲د رصد کاهش را تجربه کرده است. حداقل قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۱۱ میلیون تومان بوده است که به نسبت زمان مشابه در سال گذشته افزایشی ۵۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها در تهران، ارزان‌ترین قیمت رهن و اجاره هم به مناطقی از شهر تعلق دارد که قیمت مسکن پایین‌تر باشد. بالاترین نرخ مسکن در تهران در اردیبهشت ۱۴۰۰ در ازای یک‌ مترمربع حدود ۶۰ میلیون تومان اعلام شده است که این نرخ هم نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزایشی ۷۷.۶ درصدی داشته است.

 
شهرهای جدید تهران؛ همچنان ارزان‌ترین
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در اردیبهشت ۱۴۰۰ منطقه ۱۸ تهران ارزان‌قیمت‌ترین منطقه برای خرید، رهن یا اجاره خانه بوده است. در این منطقه حداقل قیمت یک‌مترمربع آپارتمان ۱۱ میلیون تومان بوده است. پس از آن منطقه ۲۰ ارزان‌ترین منطقه در تهران (بر اساس آمار فروردین‌ماه) اعلام شده است که متوسط قیمت یک‌مترمربع آپارتمان در آن ۱۳ میلیون‌ و ۵۴۷ هزار تومان بوده است. منطقه‌های ۱۵ و ۱۶ به‌ترتیب با حداقل قیمت ۱۴ میلیون‌ و ۷۴۵ هزار تومان و ۱۴ میلیون‌ و ۹۹۴ هزار تومان رتبه‌های بعدی ارزان‌قیمت‌ترین مناطق تهران برای خرید، اجاره یا رهن آپارتمان را دارند. با این‌همه، جست‌وجو در میان قیمت‌ها و فایل‌های بنگاه‌های معاملات مسکن نشان می‌دهند در مناطقی از تهران آپارتمان با قیمت پایین‌تر هم قابل خریداری است؛ برای مثال در منطقه کیانشهر می‌توان با پرداخت ۶۵۰ میلیون تومان آپارتمانی ۵۶ متری، بدون امکانات و بالای ۱۰ سال ساخت خریداری کرد؛ یعنی در این منطقه می‌توان آپارتمان‌هایی با قیمت مترمربعی ۱۱ میلیون به بالا پیدا کرد.

در اسلامشهر قیمت از این هم پایین‌تر می‌آید و به حدود ۱۰ میلیون و بالاتر در ازای هر مترمربع می‌رسد؛ یعنی برای خرید واحدی ۶۵متری با امکانات باید حدود ۶۶۵میلیون تومان پرداخت کرد. همچنین در شهرهای جدید پرند و پردیس، متناسب با فازی که مجتمع‌های مسکونی در آنها واقع شده است، و مرحله‌ ساخت بنا، نیمه‌کاره، رو به اتمام یا تکمیل‌شده، می‌توان از قیمت مترمربعی ۴.۵ میلیون تومان به بالا، آپارتمان‌هایی با متراژ بالاتر از مناطق شهر تهران خریداری کرد. با نگاهی به قیمت‌هایی که در سایت‌های خرید و فروش آنلاین از آپارتمان‌های پرند و پردیس وجود دارد به متوسط قیمت ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان در ازای هر مترمربع آپارتمان در مجتمع‌های مسکونی فازهای جدیدتر این شهرها خواهید رسید. نکته قابل‌توجه این که با پرداخت این مبالغ می‌توان مسکنی با متراژی بالاتر از تهران خریداری کرد.

 
رشت؛ آپارتمان در رشت چند؟
بهای رهن، اجاره و خریدوفروش آپارتمان‌های ارزان در رشت از بهار ۹۹ تا بهار ۱۴۰۰، همسو با افزایش قیمت در محله‌های دیگر شهر بوده است. هم‌اکنون به‌واسطه کاهش انتظارات تورمی و توقف روند صعودی قیمت مسکن بسیاری از فروشندگان آماده فروش هستند و در مقابل بسیاری از خریدارانی که تا دوماه گذشته برای خرید ملک عجله داشتند به امید تداوم کاهش قیمت مسکن همچنان تمایل زیادی برای خرید ندارند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از خریداران همچنان برای خرید دست نگه ‌دارند و در مقابل بسیاری از فروشنده‌هایی که نیاز به نقدینگی دارند برای فروش ملک خود تخفیف بیشتری قائل شوند. اکنون در مناطق ارزان رشت می‌توان با ۲۸۰ میلیون تومان صاحب یک آپارتمان ۵۵ متری قولنامه‌ای شد. اما در همین محله‌های ارزان‌قیمت متوسط قیمت آپارتمان‌های سنددار از ۳۰۰ میلیون تومان تا یک‌ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود.

خانه‌های ارزان در رشت
علیرضا ذهنی یک فعال بخش مسکن در رشت می‌گوید: «ارزان‌ترین ساختمان‌های نوساز در شهر رشت ساختمان‌های نسقی یا همان قولنامه‌ای هستند که بدون پروانه ساختمانی و اخذ مجوز از شهرداری و نظام‌مهندسی ساخته می‌شوند. این ساختمان‌ها بیشتر در محله‌های دباغیان، شهدا، حمیدیان، امام‌حسین، مدرس، توشیبا، شهیدبهشتی، یخسازان، جانبازان، کمربندی، آزادگان و قلی‌پور ساخته می‌شوند که ارزان‌ترین آنها سال گذشته متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و امسال متری ۷ میلیون تومان شده است. در دوسال اخیر متقاضیانی برای اجاره یا حتی خرید مسکن به حمیدیان مراجعه کردند که پیش ‌از این فقط در مناطق گلسار و معلم به‌دنبال خرید خانه بودند. مستأجران دهک‌های درآمدی پایین، درپی جهش ناگهانی اجاره‌بها ناچار به اقامت در حاشیه شهر شده‌اند. هم‌اکنون مردم به سمت محلات ضعیف از نظر درآمدی کشیده شده‌اند. مسکن مهر، حمیدیان، جماران، حافظ‌آباد و شهرک فرهنگیان مقصد بیشتر طبقات با درآمد متوسط برای اجاره ‌شده است. طبقات کارگری نیز به حاشیه‌ شهر مانند استقامت دو، معلولان و لاکان روی آورده‌اند. در وضعیتی قرار داریم که امکان خانه‌دارشدن یک کارمند با متوسط درآمد ماهانه ۵ میلیون تومانی و حداقل پس‌انداز به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد. یک کارگر یا کارمند هرقدر یک سال پس‌انداز کند، تورم سالانه حتی ماهانه در بخش مسکن تمام دارایی او را با خاک یکسان می‌کند».

ذهنی ادامه می‌دهد: «میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر رشت در سال ۹۷ متری ۵ میلیون تومان بود. در سال ۹۸ به ۷ میلیون تومان و در سال ۹۹ به متری ۱۰ میلیون تومان افزایش پیداکرده است. البته این افزایش قیمت در همه‌ مناطق یکسان نیست. به‌ عنوان‌ مثال در گلسار قیمت هر مترمربع مسکن از متری ۱۵میلیون تومان در سال گذشته به متری ۳۰ میلیون تومان رسیده است. در خیابان لاکانی به متری ۱۲ میلیون و در معلم و رشتیان نیز به متری ۱۲ میلیون تومان رسیده است. فقط ۷۰ درصد مالکین اقدام به ثبت کد رهگیری می‌کنند و ۳۰ درصد از وضعیت مالکیت مساکن رشت سیاه است. افزایش قیمت مسکن در رشت از سال۹۷ تا ۹۸ جهش صدبرابری پیدا کرد. در سال ۹۹ نیز این تأثیر را در سه‌ماه اول سال شاهد بودیم. چنانچه خانه‌ متری ۱۵ میلیونی ناگهان متری ۳۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شد. در سال ۱۴۰۰ این نرخ به رشد ۳۵ تا ۴۰ درصدی از فروردین امسال رسیده است. باید بگویم اکنون قیمت خانه و اجاره‌ بها از حالت افسارگسیخته خارج‌شده و مالک بنا به نیازش روی ملک خود قیمت‌گذاری می‌کند».

ارومیه؛ پروژه دشوار خرید خانه در ارومیه 
در شرایط کنونی که رکود بر بازار مسکن حاکم است و با کاهش قیمت‌ها مواجهیم، بازهم خرید خانه برای ارومیه‌ای‌ها یک آرزوی دست‌نیافتنی است. قیمت هر مترمربع مسکن در ارومیه از ابتدای سال ۹۹ حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است و با اینکه در ماه‌های اخیر با کاهش شدید میزان خرید و فروش و معامله روبه‌رو بوده‌ایم اما دلالان بازار مسکن با فرصت‌طلبی همچنان قیمت‌ها را بالا نگه‌داشته‌اند و خریداران مصرفی قدرت خرید ندارند. در این شهر طبق گفته مشاوران املاک قیمت ملک در محله‌های متوسط و گران‌قیمت متری ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد اما در محله‌های ارزان شهر می‌توان خانه‌هایی با قیمت بسیار پایین‌تر پیدا کرد. از همین رو تقاضاها برای خرید به سمت محله‌های ارزان‌قیمت‌تر افزایش یافته و معاملات در این محله‌ها به نسبت محلات گران‌تر کمی بهتر است.

ارزان‌ترین محله‌ها برای خرید ملک
گرچه قیمت ملک در بیشتر مناطق شهری ارومیه گران است اما می‌توان در محله‌هایی چون صمدزاده، مدنی، شهرک ولیعصر، پزشکیان، المهدی، مدرس، گلش هر دو و مجتمع‌های کمربندی ارومیه با پول کمتری صاحب ملک شد. در این محله‌ها قیمت آپارتمان‌ها متری ۵۵۰۰ تا ۹ میلیون تومان است. البته آپارتمان‌های قیمت پایین به ندرت در شهر وجود دارند که اگر برای فروش گذاشته شوند به سرعت به فروش می‌رسند؛ به‌عنوان مثال می‌توانید در گلش هر دو یک واحد آپارتمان ۸۵ متری را با ۵۳۰ میلیون تومان برای خرید پیدا کنید که قیمت هر مترمربع آن ۶ میلیون‌ و ۲۳۵هزار تومان باشد اما عرضه چنین واحدهایی کم است. واحد ۹۲ متری در مسکن مهر گلشهر ۵۱۰ میلیون‌تومان به فروش می‌رسد که متری ۵ میلیون‌ و ۵۴۳ هزار تومان است. در خیابان مدنی یک واحد ۶۰ متری با متری ۷ میلیون تومان ۴۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. 

قیمت یک واحد ۷۲ متری در شهرک ولیعصر با متری ۷ میلیون‌ و ۲۲۲ هزار تومان ۵۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت‌ها با توجه به نوساز یا قدیمی بودن ملک متفاوت است و سال ساخت و سنددار یا قولنامه‌ای بودن در تعیین قیمت بسیار اهمیت دارد. در این مناطق گاهی ممکن است ملک‌های نوساز با موقعیت عالی مکانی بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان هم به فروش برسند اما می‌توان با موجودی‌های اندک هم به خرید ملک در این مناطق امید داشت. درخصوص اجاره‌بها نیز طبق گفته مشاوران املاک قیمت مشخصی وجود ندارد اما در محله‌های ارزان‌قیمت بسته به متراژ ودیعه‌ها بین ۳۰ تا ۱۲۰ میلیون با اجاره‌بهای متفاوت از یک‌میلیون تومان به بالاست. به‌عنوان مثال اجاره یک خانه ۹۰ متری در گلش هر دو حدود ۳۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۲ میلیون تومان است. اجاره یک واحد ۹۷ متری در خیابان مدنی با ودیعه ۱۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه یک‌ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان و اجاره مسکن مهر شهرک ولیعصر با ودیعه ۳۵ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

اجاره‌بها در مناطق مختلف شهر ارومیه در سال ۹۹ از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۸ افزایش یافت و امسال نیز با وجود رکود در بخش مسکن، مبلغ رهن و اجاره‌بها همچنان با افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی مواجه شده است و همه‌چیز بسته به‌نظر مالک است که تصمیم می‌گیرد ملک خود را با چه قیمتی اجاره  یا رهن دهد.

اهواز؛ پردیس؛ ارزان‌ترین محله
اهواز بعد از تهران از گران‌ترین شهرهایی است که طی ۳ سال اخیر(۹۷، ۹۸ و ۹۹) رشد فزاینده را مانند سایر نقاط کشور در بخش مسکن تجربه کرده است؛ چرا که از شهرهایی است که بازار خرید و فروش ملک در آن به‌دلیل مهاجرپذیر بودنش همواره رونق دارد. کارشناسان مشاور املاک این شهر علاوه بر موقعیت ملک، متراژ، محله‌ای که ملک در آن قرار دارد و تورم حاکم بر بازار، قیمت تمام‌شده ملک و امکانات موجود در آن، قدمت بنا، سند، قولنامه، ورثه‌ای بودن و... سازنده ملک را نیز از عواملی عنوان می‌کنند که تأثیر زیادی روی قیمت ملک می‌گذارد و آنها در معرفی موارد خرید و فروش حتما به نام سازنده قبل از قیمت اشاره می‌کنند. 

طبق گفته مشاوران املاک در گفت‌وگو با همشهری از برج ۱۱ سال گذشته تاکنون قیمت ملک به‌ویژه آپارتمان در هر متراژ با افت قیمتی یک تا یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار تومان روبه‌رو شده است و به قول اهوازی‌ها در این شرایط کرونا، رکورد عجیبی بر بازار خرید و فروش ملک حاکم شده و هیچ‌گونه معاملاتی انجام نمی‌شود و انگار همه منتظرند تا این شرایط به پایان برسد اما شرایط رکود تأثیر چندانی روی کاهش قیمت رهن و اجاره‌بها نگذاشته و به عکس قیمت‌های این بخش، افزایش گزافی یافته و فشار مستأجران در همین بازه زمانی چندبرابر شده است. جهش قیمت در اوایل سال۹۹ آنقدر زیاد بوده که حتی رکود چندماهه اخیر و کاهش قیمت‌ها هم نتوانسته قدرت خرید خریداران مصرفی را افزایش دهد و آنها فاصله زیادی برای تحقق رؤیای خانه‌دارشدن خود پیدا کرده‌اند و در این شرایط جمعیت شهروندان اجاره‌نشین افزایش یافته است و همه به سمت محله‌های ارزان‌تر روی آورده‌اند. خریداران مصرفی هم برای خرید خانه به‌دنبال مناطق ارزان اهواز هستند.

پردیس؛ ارزان‌ترین منطقه اهواز
برای خرید خانه در محله‌های ارزان اهواز هم باید به نسبت قابل‌قبولی بودجه داشته باشید اما در این محله‌ها می‌توانید خانه‌های ارزان‌قیمت‌تری را به نسبت مناطق دیگر پیدا کنید. در محله‌های ارزان اهواز در سال ۹۷ و اوایل ۹۸ می‌شد با قیمت ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان صاحب یک خانه ۴۰ تا ۵۰ متری شد اما هم‌اکنون ۲۰۰ تا ۴۲۵ میلیون تومان برای خرید همین متراژ نیاز است.

پردیس ارزان‌ترین محله اهواز برای خرید ملک است و خانه‌های این منطقه را می‌توان با متری ۴ تا ۶ میلیون تومان خریداری کرد؛ یعنی با ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان صاحب یک خانه ۵۰ متری شد. در این منطقه با پرداخت ۶۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان می‌توان یک واحد آپارتمان ۷۰ تا ۷۳ متری را بسته به امکاناتش رهن کرد.

کوی مهدیس هم از ارزان‌ترین محله‌های اهواز است که متوسط قیمت برای خرید آپارتمان در آن بسته به موقعیت مکانی و امکانات به ازای هر مترمربع ۵ میلیون‌و ۸۰۰ تا ۸ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان است. متوسط اجاره در این منطقه، یک‌ میلیون‌ و ۶۸۰ هزار تومان است که بسته به موقعیت ملک کمتر و بیشتر می‌شود؛ به‌عنوان مثال در این منطقه واحدهای با متراژ ۵۰ تا ۷۰ متری با پرداخت ودیعه ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای یک‌سال قابل رهن هستند. واحدهای متراژ بالا(۱۰۰ تا ۱۵۰متر) نیز با ودیعه ۹۰ تا ۱۶۵ میلیون تومان هستند.
 

تبریز؛ بهار تثبیت قیمت‌ها در تبریز
قیمت مسکن در کلانشهر تبریز تا اوایل بهار ۹۹ حدود ۴۰ درصد افزایش داشت. این آماری است که رئیس اتحادیه املاک مسکن تبریز از جهش قیمت مسکن از آذر ماه ۹۸ تا فروردین  ۹۹ اعلام کرده است. به گفته اسماعیل نعمتی دلیل این جهش، فعالیت‌های غیرکارشناسی سایت‌های خرید و فروش مسکن بوده است. میزان نوسان قیمت مسکن در شهر تبریز از اواخر بهار ۹۸ تا اواخر بهار ۹۹ قابل توجه است. برای مثال قیمت آپارتمانی در یک خیابان متوسط از متری ۵ میلیون تومان به ۸ میلیون تومان و در خیابان‌های پرطرفدار تبریز از متری ۲۵ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت در بازار مسکن تبریز در شرایطی رخ داد که طی فصل بهار به دلیل همه‌گیری کرونا و آغاز ماه رمضان رکود کامل بر معاملات مسکن این شهر حکمفرما بود.

روند افزایش قیمت مسکن در بهار ۱۴۰۰ هم تا اندازه‌ای ادامه داشته است، البته نه به شدتی که در فاصله بهار سال‌های ۹۸ تا ۹۹ تجربه کرد. برای  درک بهتر این روند افزایشی، قیمت آپارتمان در شهرک اندیشه تبریز که یکی از ارزان‌ترین مناطق برای خرید مسکن در این کلانشهر است را مثال می‌زنیم. در اردیبهشت سال ۹۹ قیمت یک متر آپارتمان ۹ تا ۱۰‌ ساله در این منطقه حدود ۴.۵ میلیون تومان بوده است و در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ قیمت در همین منطقه برای آپارتمانی با وضعیت مشابه به بالای ۷ میلیون تومان رسیده است. با این‌همه مقایسه قیمت‌ها در اسفند سال ۹۹ و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نشان از کاهش ناچیز متوسط قیمت آپارتمان در محله‎‌های معمولی با قیمت‌های پایین در تبریز دارد. بررسی‌های قیمت مسکن در اسفند سال ۹۹ و مقایسه آن با متوسط قیمت آپارتمان در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در سایت‌های فروش مسکن، نشان می‌دهد که در محله‌های ارزان‌قیمت تبریز قیمت آپارتمان از شب عید تا بهار ۱۴۰۰ کاهشی ناچیز و حدود ۳ تا ۵ درصدی داشته است. 

شهرک اندیشه، آپارتمان متری ۳ میلیون تومان
صمدی، بنگاه‌دار و فعال بازار مسکن در تبریز، شهرک اندیشه و شهر جدید سهند را به عنوان ارزان‌قیمت‌ترین مناطق شهر برای خرید، رهن یا اجاره آپارتمان معرفی می‌کند. به گفته این فعال بازار مسکن، در شهر جدید سهند، متناسب با فازهای مختلف این شهر، حداقل قیمت آپارتمان از ۳.۵ میلیون تومان تا چهار ۴ تومان است و با داشتن حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌توان در این منطقه آپارتمانی ۸۰ متری غیرنوساز داخل مجتمع‌ها خریداری کرد. نرخ اجاره‌بها و رهن هم متناسب با قیمت کل مسکن در این مناطق پایین‌تر از دیگر مناطق شهر است. قیمت آپارتمان‌های نوساز شخصی‌ساز هم در این منطقه از متری ۷ میلیون تومان آغاز می‌شود و حداقل مبلغ برای خرید آپارتمان نوساز ۸۰ متری در این شهر از حدود ۵۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود. به گفته صمدی، حداقل قیمت یک متر آپارتمان در خود شهر تبریز ۱۰ میلیون تومان است. آپارتمان‌هایی با این نرخ را می‌توان در محله‌هایی مانند خیابان بهار یا خیابان آذربایجان شهر تبریز خریداری کرد. فخیمی، فعال دیگر حوزه بازار مسکن در شهر تبریز هم شهرهای جدید سهند و شهرک اندیشه را ارزان‌ترین مناطق برای خریداری آپارتمان معرفی می‌کند. به گفته او، در این مناطق با پرداخت مترمربعی ۶ تا ۷ میلیون تومان می‌توان در محله‌ای خوب آپارتمان خریداری کرد. به گفته او در شهر تبریز هم محله‌های پایین‌شهر مانند خیابان آذربایجان یا مناطق نزدیک به اتوبان کسائی ارزان‌قیمت‌ترین محله‌های شهر به‌شمار می‌روند که می‌توان در آن آپارتمان‌هایی به قیمت متری ۶ تا ۷ میلیون تومان پیدا کرد؛ یعنی حداقل قیمت در این مناطق برای آپارتمانی ۸۰ متری و غیرنوساز از حدود ۵۶۰ میلیون تومان شروع می‌شود. به گفته فخیمی در این مناطق، اختلاف قیمت آپارتمان‌های نوساز با چند سال ساخت نهایتا یک میلیون تا ۱.۵ میلیون تومان است.

کرج؛ فصل رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن
در بهار سال۱۴۰۰ قیمت اجاره، رهن و فروش در کرج نسبت به بهار سال ۹۹ با افزایش ۴۰ درصدی مواجه شد. بحران مسکن، افزایش قیمت دلار، وضعیت اقتصادی و سیاسی و اپیدمی بیماری کرونا بازار مسکن را در شهر کرج متلاطم کرده است. از فروردین تا شهریور سال ۹۹ خرید، فروش و اجاره و رهن رکود داشت اما از مهرماه سال ۹۹ با پیش‌خریدها و سرمایه‌گذاری در مسکن، بازار از رکود درآمد و رنگ و بوی معاملات ملکی به‌خود گرفت. این اتفاق تا پایان سال ۹۹ به همین شکل باقی ماند تا اینکه در فروردین سال ۱۴۰۰ قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرد.  در بعضی مناطق نوساز زیر ۵ سال ساخت در مناطق متوسط به بالا اجاره از متری ۳ میلیون آغاز شد. برای مثال در بلوار حدادی که از ارزان‌ترین محله‌های کرج است باید از ۱۵۰ میلیون تا ۸۷۰ میلیون تومان برای خرید آپارتمان هزینه کرد. درباره بافت کرج می‌توان گفت این شهر بالاشهر و پایین‌شهر ندارد و قیمت ملک در آن براساس محله تعیین می‌شود. درواقع به این دلیل که در قدیم مالکان و باغداران، کارگران خود را در نزدیکی باغ خود ساکن می‌کردند، این مسئله باگذشت زمان باعث شد که محلات گران و ارزان‌قیمت در کنار هم قرار بگیرند.

ارزان‌ترین آپارتمان‌ها در کرج
بیشتر آگهی‌های املاکی که در کرج با قیمت پایین برای فروش گذاشته می‌شوند سند ندارند. خرید چنین خانه‌هایی می‌تواند مشکلاتی را درپی داشته باشد. غلامرضا قهرمانی، یکی از مشاوران املاک کرج، با دادن این توضیحات می‌گوید: «محله‌هایی مانند آق‌تپه در مهرشهر، بلوار حدادی در کرج نو، حسن‌آباد در نزدیکی عظیمیه، حصارک بالا و پایین، حسین‌آباد مهرشهر، پیشاهنگی، کمالشهر، محله‌های قزلحصار و اسلامشهر محله‌هایی هستند که قیمتی ارزان‌تر از محله‌های متوسط و رو به بالای کرج دارند. در این محله‌ها به‌طور متوسط قیمت فروش خانه ویلایی و آپارتمان از متری حدود ۴میلیون تومان شروع می‌شود و تا متری ۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این قیمت‌ها به میزان سال ساخت و تجهیزات خانه بستگی دارد. افرادی که از نظر مالی بودجه اندکی در اختیار دارند قادر خواهند بود در این محله‌ها خانه‌های ویلایی و دربستی را خریداری کنند. همجواری محله‌های ارزان‌قیمت کرج با محله‌های عیان‌نشین در ‌خرید و فروش و رهن، تفاوت‌هایی از نظر قیمت ایجاد کرده است‌».

رهن و اجاره در محله‌های ارزان کرج
قهرمانی درباره رهن و اجاره آپارتمان در محله‌های ارزان‌قیمت اینگونه می‌گوید: «رهن و اجاره در محله‌های ارزان‌قیمت کرج مانند محله‌های دیگر طبق عرف ۲۰ درصد افزایش‌یافته است. در حسین‌آباد مهرشهر سال ۹۹ آپارتمان ۹۹ متری ۱۰۰ میلیون تومان رهن داده می‌شد اما امسال این قیمت به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است. در حصارک آپارتمان ۶۸ متری قدیمی‌ساخت ۹۰ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. بهای رهن در منطقه اکبرآباد و اخترآباد که جزو ارزان‌ترین محله‌های کرج محسوب می‌شوند، برای آپارتمان ۱۰۰ متری قدیمی‌ساز ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون تومان است. در بلوار حدادی از محله‌های ارزان کرج متوسط بهای رهن ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان است. اجاره‌بها با خواست مالکان قیمت‌های مختلفی دارد، برای ‌مثال ۶۰۰ هزار تومان اجاره و ۶۰ میلیون تومان ودیعه، ۳۲ میلیون تومان ودیعه با یک‌ میلیون‌ و ۳۰۰ هزار تومان اجاره که قیمت‌ها نوسان دارد. آپارتمان ۱۰۰ متری در حیدرآباد ۳۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه یک‌ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. البته قیمت آپارتمان‌ها تحت‌تأثیر قیمت تمام‌شده ساختمان و افزایش قیمت در مصالح صورت می‌گیرد. در بعضی مناطق نیز با کوچ شهروندان تهرانی به کرج و با پرداخت اجاره و رهن بیشتر از ساکنان کرجی افزایش قیمت صورت می‌گیرد. همچنین نقل‌مکان شهروندان کرجی از مناطق بالا به متوسط و پایین‌تر باعث می‌شود در محله‌ای که در سال گذشته آپارتمان‌هایی باقیمت‌های مناسب به‌راحتی رهن و اجاره یا به فروش می‌رسید اکنون به‌سختی انجام ‌شود».

شیراز؛ کف قیمت زندگی در شهر شعر
بهار سال ۹۹ مصادف شد با رکود تقریبا تمامی بازارهای اصلی کشور. منع تردد و فعالیت کسب‌وکارها منجر به تعطیلی و توقف معاملات مسکن در کشور شد و شیراز هم از این قاعده مستثنی نبود. رکود بازار مسکن در بهار سال گذشته در شهر شیراز به اندازه‌ای بود که حجم معاملات ملک در این شهر طی نخستین‌ماه سال به صفر رسید؛ اگرچه این کاهش نرخ معاملات به کاهش قیمت مسکن منجر نشد و با از سرگیری فعالیت این صنف، قیمت‌ها روند کاهشی پیدا نکردند. در بهار سال ۹۹ به‌گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، کف قیمت آپارتمان در شیراز ۵ میلیون تومان و حداکثر قیمت متری ۳۵ میلیون تومان بوده است. تا پایان سال۹۹ حداقل قیمت مسکن در ارزان‌قیمت‌ترین مناطق شهر شیراز، از جمله در شهرهای اقماری اطراف آن به متری حدودا ۵.۵میلیون تومان رسید درحالی‌که کارشناسان حوزه مسکن احتمال افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ را پایین می‌دانستند. امروز اما بررسی قیمت‌ها در ارزان‌ترین محله‌های شیراز ۲ تا دو و سه میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و متوسط قیمت در این مناطق از ۵ تا ۵.۵ میلیون به ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده است.

ارزان‌ترین واحدهای مسکونی در شیراز: ۳۵۰میلیون تومان 
به‌گفته رضایی، کارشناس بنگاه معاملات املاک در شیراز در حال‌حاضر ارزان‌ترین آپارتمان‌ها در این شهر را می‌توان در شهر صدرا و مناطق پایین شهر شیراز خریداری، رهن یا اجاره کرد. منطقه لَپوئی و ‌وزیرآباد هم جزو مناطقی هستند که آپارتمان ارزان‌قیمت در آنها پیدا می‌شود، اگرچه شاید از نظر امکانات و نوع بافت محله برای زندگی خانواده‌ها مناسب نباشند. در محله صدرا قیمت آپارتمان از متری ۷ میلیون تومان شروع شده و حداکثر به متری ۱۱ میلیون تومان می‌رسد. به بیانی دیگر قیمت آپارتمان ۵۰ متری چندساله در این شهر از حدود ۳۵۰ میلیون تومان تا ۶۰۰ میلیون تومان در نوسان است. صدرا شهری جدید و مجهز واقع در شمال غرب شیراز است.

قیمت ملک به‌گفته فعالان حوزه مسکن در این شهر به نسبت سال گذشته جهش قابل‌توجه و عجیبی نداشته است. به‌گفته رضایی آپارتمانی که سال گذشته می‌شد با متری ۶میلیون تومان در این شهر خریداری کرد را امسال باید به قیمت متری ۹ تا ۱۰ میلیون تومان خریداری کرد و این یعنی جهشی نزدیک به دوبرابری. اما با وجود این شهر صدرا همچنان به نسبت دیگر مناطق مسکونی شیراز ارزان‌ترین آپارتمان‌ها را در خود دارد. با این همه قیمت آپارتمان‌های این شهر هم به واسطه اتصال بزرگراه‌های جدید به آن و تسهیل رفت‌وآمد از شیراز به شهر صدرا، درحال افزایش است.

پس از شهر صدرا، ‌منطقه فرهنگیان شیراز از مناسب‌ترین قیمت برای خرید آپارتمان برخوردار است و می‌توان در این محل با قیمت حدودی متری ۱۱میلیون تومان مالک خانه شد. در خود شهر شیراز و به‌خصوص مرکز شهر ارزان‌ترین آپارتمان را با متری ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد. به‌گفته رضایی در مناطق پایین شهر شیراز می‌توان آپارتمان‌هایی با قیمت پایین‌تراز نرخ آپارتمان در شهر صدرا پیدا کرد؛ برای مثال در شهرک کوشک پایین‌ترین قیمت آپارتمان حدود متری ۵میلیون تومان است. امینی کارشناس دیگر حوزه مسکن در شیراز شهرک‌های نزدیک به منطقه میان‌رود را مناسب خریداری آپارتمان‌های ارزان‌قیمت می‌داند. به‌گفته او حداقل مبلغ موردنیاز برای خرید یک آپارتمان در این مناطق حدود ۶۰۰ میلیون تومان است. همچنین در مناطقی مانند دارالرحمه شیراز یا منطقه شیخ‌علی‌چوپان می‌توان آپارتمان‌هایی با قیمت کلی ۳۰۰تا ۳۵۰میلیون تومان خریداری کرد. قیمت آپارتمان در این مناطق از حدود متری ۶ میلیون تومان به بالاست.

مشهد؛ هزینه الهیه‌نشینی در مشهد
در بهار ۹۹ تغییرات در بخش اجاره و رهن مشهد به ۲ تا ۳ برابر قیمت سال‌ قبلش رسید. برای مثال، مقایسه قیمت‌ها در مشهد نشان می‌دهد که اجاره ۶۰۰ هزار تومانی به یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. قیمت زمین نیز افزایش چشمگیری داشت. به‌عنوان مثال، هر مترمربع زمین در منطقه الهیه که جزو مناطق متوسط این کلانشهر است، از ۴تا ۶ میلیون به ۱۰ میلیون رسید. گفتنی است که درحال‌حاضر این قیمت به ۱۲-۱۵ میلیون رسیده است. قیمت در منطقه یک به متری ۲۵ میلیون تومان و امسال به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده و در برج‌های مشهد که بالای ۵۰ میلیون بود، اکنون ۶۵ میلیون تومان است.

افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی اجاره‌بها
نعمت‌الله ظریف، دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت کنونی بازار اجاره مشهد می‌گوید: وضعیت اجاره متأثر از قیمت تمام‌شده ساختمان است و به‌دلیل افزایش قیمت خانه و نیز میزان تورم، سقف ۲۰ درصدی افزایش اجاره که از سوی دولت تعیین شده است، رعایت نمی‌شود. به‌همین‌دلیل درحال‌حاضر میانگین ۴۰ تا ۶۰ درصد شاهد افزایش قیمت‌ اجاره و رهن نسبت به سال گذشته در مشهد هستیم، البته برخی مالکان به‌صورت ۱۰۰ درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. وی می‌افزاید: میانگین هر مترمربع اجاره‌بهای یک آپارتمان ۱۰۰ متری دوخوابه برای یک خانواده ۴ نفره در مناطق متوسط مشهد باید ۲۵-۲۰ هزار تومان باشد، اما درحال‌حاضر بالغ بر ۵۰ هزار تومان است و ماهانه حدود ۵ میلیون تومان میزان اجاره آن است. ظریف درباره اینکه ارزان‌ترین اجاره‌بها در کدام مناطق مشهد است، می‌گوید: ارزان‌ترین اجاره‌ها در حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار و در ساختمان‌های بدون سند است؛ برای مثال، در شهر جدید گلبهار که از مناطق ارزان اجاره‌نشینی است، با حساب ۱۵-۲۰ هزار تومان برای هر مترمربع، اجاره ماهانه یک واحد ۶۰-۵۰ متری، ۸۰۰ تا یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. در طبرسی شمالی نیز متوسط اجاره ماهانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

از ۶ میلیون تا ۶۵ میلیون
دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان خراسان رضوی می‌گوید: متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق متوسط مشهد شامل الهیه در غرب که واحدهای نوساز وجود دارد، حدود ۱۲-۱۵ میلیون تومان است. در انتهای بلوار صیاد شیرازی، امامت و دانشجو و همچنین منطقه رضاشهر مشهد هر مترمربع آپارتمان تا ۲۵ میلیون تومان می‌رسد. کمی جلوتر از منطقه رضاشهر که دسترسی به شهر بهتر است، میانگین قیمت از متری ۲۵-۳۰ میلیون کمتر نیست. در مناطق احمدآباد و ابوذر و همچنین کوه‌سنگی، واحدهای مرغوب کمتر از متری ۳۵-۳۰ میلیون پیدا نمی‌شود. هر مترمربع آپارتمان مسکونی در مناطق بالا مانند فرهاد و سروش ۶۰-۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است. در برج‌های مشهد با ۲۴-۲۰ طبقه نیز به همین ترتیب قیمت‌ها بین ۶۵-۳۵میلیون تومان است که در طبقه اول ۳۵ میلیون و در پنت‌هاوس ۶۵ میلیون است. ظریف درباره ارزان‌ترین قیمت‌های خرید و فروش نیز می‌گوید: همانطور که گفته شد، ارزان‌ترین واحدها مربوط به حاشیه شهر یعنی مناطقی مانند پنج‌تن، انتهای طبرسی دوم و سوم است. قیمت هر مترمربع ضعیف‌ترین آپارتمان‌ها در این مناطق که بدون سند هستند و قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند، ۶ تا ۷ میلیون تومان است و یک واحد ۵۰-۴۰متری حدود ۳۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

ساری؛ هر متر میلیونی جنوب شهر
در شهر ساری، سکوت حاکم بر بازار مسکن سبب شده تا قیمت‌ها عقب‌نشینی کنند. میانگین قیمت مسکن در شهر ساری برای واحدهای مسکونی نوساز اندکی بیش از ۱۰ میلیون تومان است، اگر چه تفاوت قیمت‌ها به تناسب منطقه و نوع مصالح به‌کار رفته در ساخت‌وساز گاهی تا دوبرابر در نوسانند. شهر از نظر تقسیم‌بندی به ۴ قسمت کلی قابل‌تفکیک است؛ بخش شمالی که شامل محله ۶۰۰ دستگاه است، بخش جنوبی که شامل بلوار کشاورز می‌شود، بخش شرقی نیز با محله‌های پل تجن، بلوار امام رضا و بخش غربی که به میدان امام مشهور است. این تفکیک باعث می‌شود تا خرید خانه در ساری آسان‌تر شود.

قیمت واحدهای مسکونی ساری در سال گذشته
به‌عنوان نمونه سال گذشته یک مترمربع واحد مسکونی نوساز در خیابان طبرستان، در حوالی میدان خزر ساری با متراژ حدود ۱۲۰ مترمربع به‌طور میانگین ۱۰ میلیون تومان، خیابان سلمان فارسی حدود ۱۵ میلیون تومان، خیابان دانش ۱۳ میلیون، بلوار کشاورز ۷ تا ۸ میلیون، خیابان ملل ۱۸ میلیون، شهابی ۱۳ تا ۱۵ و خاقانی ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. اگرچه به‌نظر ۳۰ تا ۴۰ درصد از افزایش قیمت مسکن ناشی از گرانی مصالح ساختمانی است، ولی افزایش بیشتر از ۵۰ درصدی در بعضی محله‌ها کاذب به‌نظر می‌رسد.

ساری ۲ منطقه مهم را از نظر شهرداری به‌خود اختصاص داده است؛ در واقع شهرک‌های ۶۰۰ دستگاهی و شهرک‌هایی که ۱۱۰۰ دستگاه آپارتمان در آنها احداث شده. منطقه‌های لوکس این شهر، سلمان فارسی و محدوده خیابان پیروزی است. کوی ۲۲ بهمن، کوی پنج تن و همینطور خیابان‌های مربوط به رضا زمانی از مهم‌ترین مناطق خرید خانه در ساری هستند. قیمت خرید خانه در ساری به واسطه بافت ساختمانی تعیین موقعیت می‌شود.

مسکن در محله‌های ارزان‌قیمت ساری: متری ۶ تا ۱۱ میلیون تومان
راه‌آهن از محله‌های قدیمی ساری است که بافت ساختمانی آن به نسبت محله‌های دیگر قدیمی‌تر است و می‌توان گفت که در فهرست ارزان‌ترین محله‌های این شهر قرار دارد. نام دیگری که برای راه‌آهن درنظر گرفته شده است راه‌بند است. اما محله‌های دیگر که شاید بتوانید قیمت متعادل‌تری برای خرید مسکن در آن بیابید، بلوار کشاورز، کوی طالقانی، دخانیات، محله ۲۲ بهمن و محله هِوِلاست.

متوسط قیمت در شهر ساری هر مترمربع در سال‌جاری از ۱۸ تا ۲۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما این خانه‌ها که در سال صفر به این رقم قیمت گذاشته شده، در بعضی محله‌ها حتی قیمت پایین‌تری را از متوسط تجربه می‌کنند؛ مثلا قیمت مسکن نوساز با سالی صفر، در محله جوادیه، فردوس و فهمیده در بلوار کشاورز از ۸ تا ۱۱ میلیون تومان است. این محله که از نظر فرهنگی و نزدیکی به مرکز شهر بسیار مورداقبال است، بیش از سایر محلات ارزان ساری، مشتری‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. کوی طالقانی اما که خانه‌هایش قدیمی‌ساز و در عین حال ارزان هستند، کمتر زمینی را به آپارتمان اختصاص داده و این ویلایی‌های دوطبقه با مترا‍ژ ۱۰۰ متر زمین تا ۸۰۰ میلیون، خرید و فروش می‌شوند. خانه‌ها در محله دخانیات نیز از ۸ تا ۱۰ میلیون در مترمربع است. در محله ۲۲ بهمن نیز خانه‌ها از ۹ تا ۱۲ میلیون در مترمربع به فروش می‌رسد.  در محله‌هایی چون هِوِلا که خارج از ساری است، هر مترمربع پایین‌تر از ۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اصفهان؛ اصفهان و شمال‌شهر ارزانش
اصفهان، سومین شهر بزرگ کشور از لحاظ جمعیتی و وسعت است. قیمت مسکن در این شهر برای واحدهای نوساز از متری ۱۰ میلیون تومان شروع شده و تا متری ۱۲۰ میلیون تومان می‌رسد. زاینده‌رود، اصفهان را به دو بخش تقسیم کرده. محله‌های جنوبی از محله‌های شمالی گران‌ترند. آب، عاملی اصلی تعیین قیمت مسکن در اصفهان به‌حساب می‌آید؛ هرچه از پل شهرستان به سمت پل خواجه، سی و سه پل و... می‌رویم، قیمت واحدها افزایش می‌یابد و هرچه به سمت پل شهرستان، آب پایین‌دست و... برویم، ارزان‌تر خواهد شد. 

تغییرات قیمت در سال‌های اخیر
اسفندماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اصفهان حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که این رقم در فروردین‌ ۹۹ با کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و کاهش چشمگیر ۱۷ درصدی را پشت‌سر گذاشت. اما با وجود این کاهش قیمت، همچنان املاک در اصفهان نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد گران‌تر معامله می‌شدند. فروردین ۹۸ میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اصفهان حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. حسین‌آباد در فهرست مناطق خوشنام در اصفهان است، به‌طوری که متوسط خرید خانه در این منطقه به نسبت سایر مناطق ارزان‌قیمت، کمی بیشتر است. یک‌سری  از محله‌های مرکزی در اصفهان وجود دارد که به فرهنگیان و مسجد سید و مدرس مشهور است که متوسط قیمت خانه در آن مناسب‌تر است.

محله طوقچی
از محله‌های قدیمی اصفهان که امروزه با عنوان میدان قصد شناخته می‌شود. این محله در ابتدای دروازه شمالی اصفهان قرار گرفته است. این محله دارای باغ‌های فراوانی بوده و شرایط حاصل‌خیزی دارد. بافت خانه‌های طوقچی اغلب سنتی است. خرید خانه در منطقه طوقچی اغلب با هدف بازسازی بوده و زمین به‌قیمت به فروش می‌رسد؛ مثلا آپارتمان نوساز در این محله هر مترمربع ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

محله زینبیه
این محله با نام قدیمی ارزنان است که از شمال به روستای حبیب‌آباد از شرق به محله هفتون و از جنوب به طوقچی (قدس) و از غرب به محله باطون (بعثت) منتهی می‌شود. قیمت مسکن در این محله متوسط هر مترمربع ۷میلیون تومان است. مثلا یک واحد مسکونی ۸۵ متری که سال ساخت آن ۱۳۹۵ باشد، در این محله هر مترمربع ۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. از سویی محله غربی زینبیه «باطون» نام دارد که در این محله نیز قیمت یک واحد ۸۷ متری که سال ساخت آن ۹۰ باشد، هر مترمربع ۱۰ میلیون تومان است.

محله بیست‌ و چهارمتری
محله بیست و چهار متری در اصفهان و در محدوده‌ مرکزی شهر واقع شده. متوسط قیمت فروش مسکن در این محله هر مترمربع ۱۳ میلیون تومان است. قیمت‌گذاری در این محله بنا به قدیمی و تازه‌سازبودن متفاوت است. مثلا قیمت یک واحد مسکونی با ۱۰ سال ساخت از ۸ میلیون تومان در هر مترمربع قیمت‌گذاری شده و واحدهای تازه‌تر مثلا واحدی که در سال ۱۳۹۹ ساخته شده باشد، ۱۳ میلیون تومان در هر مترمربع نیز به فروش می‌رسد.

منبع: همشهری آنلاین
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code