گزارشی از وضعیت باغ رضوان رشت؛

قیمت مرگ از زندگی گران تر است


۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۱ | کد خبر: ۱۵۳۳۶ چاپ

اینجا آرامستان رشت است باغ رضوان قطعه کرونایی ها، شهرداری رشت برای کمک به شهروندان قبرها را از قبل حفر و حراج کرده، هر قبر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ناقابل.

قیمت مرگ از زندگی گران تر است

کلانشهر: اینجا آرامستان رشت است. باغ رضوان قطعه کرونایی ها، قبرها ردیف با دهان باز زیر آفتاب داغ مرداد ماه در انتظار مشتری خمیازه می کشند، انتظاری که این روزها چندان هم طولانی نیست.

یکهزار و ۲۰۰ قبر در قطعه ۲۱ طبق مصوبه شورای شهر رشت برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است. آن هم در حالی که به گفته مشاوران املاک در محدوده این منطقه زمین متری ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است ، یعنی زمین برای مردگان گران تر از زندگان محاسبه می شود.

 

تفاوت روایت رسمی و غیررسمی

حدیث پراندوه مراجعه کنندگان به گورستان رشت قدری با روایت رسمی شهرداری و آرامستان تفاوت دارد.

 

یکی از مراجعان به باغ رضوان به خبرنگار ایرنا گفت : روزی که پدرم مرد وقتی با مسئول گورستان تماس گرفتیم گفت قطعه بیماران کرونایی جدا است و همه کارها را نیز خودمان انجام می دهیم.

 

وی ادامه داد: اما فردا برای انتقال جنازه پدر از سردخانه به داخل آمبولانس به ما اعلام کردند مگر شما بچه هایش نیستید خودتان دست به کار شوید. به همین شکل با توجه به عدم اطلاع و آمادگی قبلی بدون امکانات بهداشتی خاص فقط با یک ماسک همه وظایف به خودمان نیز محول شد.

 

این مراجعه کننده می گوید: وقتی پرسیدیم آیا این کار خطرناک نیست و موجب انتشار بیماری نمی شود پاسخ دادند: مگر خون شما رنگین تر است؟ یعنی ما اگر مبتلا شویم اشکالی ندارد؟

 

وی افزود: این در حالی است که ۳۰۰ هزار تومان برای حمل با آمبولانس از ما دریافت کردند و بعد هم کفن و دفن در قبرهای اجباری خودشان با هزینه نگهداری در سردخانه و غیره برای ما نزدیک شش میلیون تومان هزینه داشت.

 

این فرزند ارشد خانواده گفت: از مشکلات انتقال پدرم و هزینه های آن بگذریم نکته قابل توجه اینجاست که اینجا مرگ از زندگی گران تر بود. زیرا هزینه حدود ۱۰ روز بستری پدرم در بیمارستان دولتی با تمام زحمات کادر درمان و دارو و آی سی یو و غذا با دفترچه تامین اجتماعی نزدیک یک میلیون تومان تمام شده بود. آنوقت برای یک قبر پرت افتاده در گورستان بزرگ دولتی ۶ میلیون تومان پرداخت کردیم.

 

خانواده یکی دیگر از متوفیان کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طول هفته مدام دنبال داروهای کمیاب و گران بودیم و هزینه های سی تی اسکن و بیمارستان نیز بسیار بالا بود بخصوص که در خانواده مان چهار نفر گرفتار ویروس کرونا شدند.

 

وی افزود: متاسفانه با همه تلاشهایی که داشتیم برادر جوانم را از دست دادیم. الان هم برای یک قبر درخواست چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کرده اند که دیگر با این همه هزینه های درمان بی انصافی است.

 

اما آنچه جلب توجه می کند این است که چرا هزینه های دفن در تهران پایتخت کشور متفاوت با استان گیلان می باشد؟ حتی اگر در ترازوی مقایسه نیز گذاشته شود اینطور به نظر می رسد که باید هزینه ها در پایتخت چندین برابر باشد.

 

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران چندی پیش به رسانه ها اعلام کرد برای هر تهرانی یک قبر رایگان در نظر گرفته شده، ولی هزینه کفن و دفن حدود ۵۰۰ هزار تومان است که خانواده‌ها باید پرداخت کنند. البته اگر خانواده‌ای بخواهد متوفی در قطعه های خاص دفن شود یا قبر پیش‌خرید کند، هزینه‌های آن را می‌پردازند. همچنین اگر قبرهای رایگان در قطعات جدید و به پیشنهاد بهشت‌زهرا پذیرفته نشود و خانواده‌ها پیشنهاد دفن در قطعات دیگر را داشته باشند، هزینه هایی دارد که باید پرداخت شود.

 

حالا سئوال شهروندان رشت این است که آیا خدمات آرامستان رشت ویژه تر است یا مردم شهر رشت در این شرایط درآمد بیشتری نسبت به پایتخت نشینان دارند.

 

بیش از ۹۰۰ قبر کرونایی رشت پر شده است

جواد شهند رییس سازمان آرامستان های شهر رشت در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: یکهزار و ۲۰۰ قبر در قطعه ۲۱ طبق مصوبه شورای شهر برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است که تاکنون بیش از ۹۰۰ قبر پر شده ولی اگر لازم باشد زمین برای حفر قبرهای جدید داریم.

 

وقتی از وی در مورد قیمت قبرها پرسیدم پاسخ داد: این اطلاعات به صورت حضوری در آرامستان در اختیار شما قرار داده می شود.

 

انگار نه انگار که طبق پروتکل های بهداشتی باید در حد مقدور از ترددهای بی مورد خودداری کرد گویا اطلاعات مربوط به نرخ قبرها ، جزو اطلاعات طبقه بندی شده محسوب می شود و یک شهروند عادی برای آگاهی از ساده ترین حقوق شهروندی باید تا آرامستان که البته در اینجا باید کارت خبرنگاری نیز داشته باشید. این در حالی است که با مسئول روابط عمومی شهرداری بابت مصاحبه تلفنی با این مسئول آرامستان هماهنگ شده بود.

 

سرانجام پس از تماس با مسئولان روابط عمومی شهرداری رشت، اعلام شد که طبق مصوبه شورای شهر رشت نرخ هر قبر برای بیماران کرونایی ۴۲ میلیون ریال تعیین شده است.

 

آنها اظهار داشتند که انجام تمامی خدمات مربوط به حمل و نقل جنازه متوفی و تدفین به عهده مسئولان آرامستان است و به منظور رعایت پروتکل ها، خانواده نباید مداخله ای در این امر داشته باشند.

 

گرچه هیچکس نافی زحمات کارکنان آمبولانس ها و آرامستان نیست اما سئوال اینجا است که آیا نرخ زمین در رشت گرانتر از پایتخت است یا مردم شهر باران از لحاظ درآمدی وضعیتی بهتر از مرکز کشور و سایر شهرها دارند.

 

شهرداری به عنوان یک نهاد اجرایی عمومی با نگاهی به مجموعه های مدیریت شهری در استان های دیگر باید در خصوص مبالغ دریافتی و نحوه فعالیت نیروهای این بخش نظارت بیشتری داشته باشد.

 

اما تا رسیدن به چنین شرایطی بهتر است مردم برای حفظ سلامت و تن ندادن به قبرهای چندین میلیون تومانی از هرگونه عادی انگاری پرهیز کنند. 

 

گیلان همچنان در مسیر صعودی ابتلا و بستری بیماری قرار دارد، بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، رنگ قرمز «خیلی پرخطر کرونایی» تمام شهرستان‌های گیلان ثابت ماند.

 

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی توسط همه اظهار داشت که تنها راه پیشگیری از همه گیری رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی است. 

 

هم اکنون بر اساس آخرین آمار رسمی هزار و ۵۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری بوده که ۲۹۰ نفر بدحال هستند. 

نظر شما:

security code