مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع داروی «آمفوتریسین بی» که برای درمان قارچ سیاه تجویز می شود، در داروخانه های منتخب سراسر کشور خبر داد.

توزیع داروی درمان «قارچ سیاه» در داروخانه های منتخب / ورود مستمر محموله های جدید

کلانشهر: حیدر محمدی با اشاره به کمبود مقطعی داروی «آمفوترسین بی» به دلیل افزایش بیماران مبتلا به موکور (قارچ‌سیاه) اظهار داشت: در گذشته میزان نیاز ماهانه کل کشور به این دارو فقط ۸ تا ۹ هزار عدد بود اما با افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه در بیماران مبتلا به کرونا دلتا، میزان مصرف دوماهه کشور طی یک هفته به اتمام رسید.

 

وی افزود: سازمان غذا و دارو بلافاصله نسبت به واردات فوریتی این دارو اقدام و داروی مورد نیاز روز گذشته (سه شنبه 9 شهریور) وارد کشور شده و پس از شناسه گذاری تحویل شرکت‌های پخش شد.

 

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: آمفوتریسین بی از روز گذشته در داروخانه‌های منتخب سراسر کشور توزیع شده و در دسترس بیماران قرار دارد.

 

به گفته وی، واردات داروی آمفوترسین تا رفع نیاز کامل بیماران ادامه خواهد داشت و به صورت مستمر وارد و توزیع خواهد شد، اگرچه منطق و قوانین جاری کشور حکم می‌کند به منظور مدیریت هرچه بیشتر منابع، تجویز این اقلام با نهایت دقت و مطابق دستورالعمل های ابلاغی معاونت درمان انجام شود و دانشگاه های علوم پزشکی نیز باید در اجرای این راهنماهای الزامی نظارت کنند.

 

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا، قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.  

 

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. عفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

 

عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر ابتلا به این عفونت را ۵۴ درصد اعلام کرده که رقمی هشدار دهنده است.  

 

در مورد علایم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد. پزشکان مظنون هستند که ممکن است ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود وجود داشته باشد. بطور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی است و کسانی که دارای یک سیستم ایمنی به شدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.

 

تا کنون چندین مورد ابتلا به قارچ سیاه در ایران گزارش شده است. 

حمید محمدی درباره عدم همکاری با سری جدید فوتبال ۱۲۰:
من با کس دیگری دست داده بودم

نظر شما:

security code