بررسی گونه جدید ویروس کرونا؛

«مو» خطرناک تر است یا «دلتا»؟


۱۴۰۰/۰۶/۱۳ - ۱۴:۴۲ | کد خبر: ۱۵۵۴۲ چاپ

چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بر نوع جدیدی از ویروس کرونا موسوم به «مو» (Mu) نظارت می‌کند، اکنون سوال این است که آیا مانند سویه دلتا دردسر ساز خواهد شد یا خیر و راهکار مقابله با جهش‌های مداوم این ویروس چیست؟

«مو» خطرناک تر است یا «دلتا»؟

کلانشهر: نوع Mu که با نام B.۱.۶۲۱ شناخته می شود، ۳۰ آگوست پس از شناسایی در ۳۹ کشور به لیست مراقبت های سازمان بهداشت جهانی اضافه شد و دارای جهش هایی است که ممکن است دردسر ساز باشد.

 

نوع Mu برای اولین بار در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا کشف شد و تاکنون در ۳۹ کشور شناسایی شده است. فراتر از آمریکای جنوبی، مواردی در انگلستان، اروپا، ایالات متحده و هنگ کنگ گزارش شده است.

 

محققان معتقدند در حالی که واکسن های موجود ممکن است همه جهش های مرتبط با Mu را پوشش ندهد، اما به نظر نمی رسد که این نوع از دلتا پیشی بگیرد. آنها احتمال می دهند جهش های موجود در Mu ممکن است از محافظتی که در اثر واکسن های کووید ایجاد می شود فرار کند، اما نکته اطمینان بخش این است که این سویه از ژانویه ۲۰۲۱ وجود داشته و به نظر نمی رسد مانند نوع دلتا دردسر ساز شود. چراکه به عقیده محققان و کارشناسان اگر Mu واقعاً یک جهش خطرناک بود، انتظار داشتیم که نشانه هایی از این موضوع را مشاهده کرده باشیم و هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

 

ویروس شناسان معتقدند تمام ویروس ها دچار جهش های پی در پی می شوند و در این میان، برخی جهش ها برای ویروس مضر هستند، اما برخی از آنها نیز مفید خواهند بود، به این ترتیب برخی جهش ها موجب می شود ویروس از حفاظت ارائه شده توسط واکسن ها فرار کند و یا حتی ممکن است آزمایش های تشخیصی را با خطا مواجه سازد.

 

همه جهش های کرونا

سازمان بهداشت جهانی تغییراتی در ویروس که نشان دهنده آسیب باشد را "نوع مورد علاقه" می نامد و در مورد آن بررسی هایی را آغاز می کند. حالا Mu نوع مورد علاقه سازمان بهداشت جهانی معرفی شده و تحقیقات بر روی خطرساز بودن این جهش در حال انجام است و اگر شواهدی وجود داشته باشد که Mu جدی تر است و در حال پیشی گرفتن از انواع دیگر مانند دلتا است، ممکن است به "نوع نگرانی" ارتقا یابد.

 

چهار نوع مورد علاقه دیگر عبارتند از Eta, Iota, Kappa و Lambda (اتا ، ایوتا ، کاپا و لامبدا). چهار نوع مورد نگرانی عبارتند از: آلفا، بتا، گاما و دلتا.

 

آیا Mu می تواند از واکسن ها فرار کند؟

بیشتر واکسن های کووید پروتئین اسپایک ویروس را هدف قرار می دهند که از آن برای ورود به سلول های ما استفاده می کند. بنابراین سیستم ایمنی می تواند یاد بگیرد که در صورت مواجهه با ویروس با آن مبارزه کند. اگر یک نوع دارای تغییرات قابل توجهی در پروتئین اسپایک باشد، ممکن است اثر واکسن های موجود را کاهش دهد.

 

شواهد اولیه سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که نوع Mu می تواند تا حدی از آنتی بادی هایی که از واکسیناسیون دریافت می کنیم فرار کند. اما از آنجا که این داده ها از مطالعات آزمایشگاهی کسب شده، نمی توانیم مطمئن باشیم که این نوع در واقع چگونه در جمعیت انسانی ظاهر می شود. برای اطمینان از نحوه رفتار آن در انسان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم و کار بر روی آن ادامه دارد.

 

ارزیابی خطر نوع مو که توسط PHE در آگوست منتشر شد، کار آزمایشگاهی است و نشان می دهد این نوع حداقل به اندازه نوع بتا در برابر ایمنی ناشی از واکسیناسیون مقاوم است. اما شواهد بیشتری از سایر مطالعات آزمایشگاهی و موارد واقعی این نوع مورد نیاز است. اینکه این نوع چقدر تهدید کننده است، نامشخص است و بستگی به این دارد که موارد در هفته ها و ماه های آینده چگونه افزایش یابد.

 

این گزارش می گوید: در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این سویه در حال رقابت با نوع دلتا است وجود ندارد و بعید به نظر می رسد که قابل انتقال باشد، هر چند در ادامه هشدار می دهد.

 

درحال حاضر تحقیقات حاکی از این است که این ویروس حداقل ۵۰ درصد از نوع آلفا عفونی تر است و حدود ۵۰ درصد بیشتر از گونه اولیه عفونی است و فعلا خبر خوب این است که واکسن های حال حاضر به خوبی از بیماری های در برابر انواع ویروس محافظت می کند.

 

نظریه تکاملی پیش بینی می کند که ویروس ممکن است با گذشت زمان بیشتر منتقل شود، اما شدت آن کمتر شود، زیرا یک ویروس می خواهد تا آنجا که ممکن است گسترش یابد و نمی خواهد میزبان خود را قبل از آن بکشد. اما ممکن است لزوماً نحوه عملکرد SARS-CoV-۲ این طور نباشد و در واقع ما هنوز در روزهای اولیه این ویروس هستیم.

 

راه مقابله با جهش های پی در پی کرونا چیست؟

فعلا همچنان محققان معتقدند که بهترین راه مقابله با انواع مختلف جهش های ویروس کرونا، این است که تا آنجا حد ممکن افراد بیشتری واکسینه شوند و تنها در این صورت است که میزبان های حساس کمتری برای تکثیر و جهش های پی در پی ویروس وجود دارد.

 

تا زمانی که جمعیت قابل توجهی واکسینه نشده اند و بنا به اعتقاد ویروس شناسان در معرض جهش های پی در پی ویروس هستیم تنها راه مقابله در برابر این بیماری مرگبار رعایت شدید پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

نظر شما:

security code