معاون علوم پزشکی گیلان، با اشاره به مدت زمان مجاز برای تعویق تزریق دوز دوم واکسن، متذکر شد: تاخیر در دریافت دوز دوم بین سه تا چهار هفته مشکلی ندارد، اما بیش از چهار هفته نباید طول بکشد.

آیا می توان دوز دوم واکسن را از نوع دیگری زد؟/ به زودی واکسن برکت به گیلان ارسال می شود

کلانشهر: دکتر انوش دهنادی مقدم با بیان اینکه در شیب نزولی پیک پنجم کرونا در استان گیلان قرار داریم، اظهار کرد: از ۲۱۰۰ بستری در ماه گذشته به ۶۰۵ بستری در حال حاضر رسیدیم.

 

وی بازگشایی مدارس را منوط اجرای کامل برنامه واکسیناسیون دانش آموزان دانست و افزود: اگر واکسیناسیون طبق برنامه پیش نرود، امکان حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد، زیرا باعث انتقال ویروس می شود.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رنگ بندی کرونایی استانی های شمالی را بسیار حساس و غیر قابل پیش بینی دانست و تصریح کرد: اگرچه شهرستان های گیلان زرد و نارنجی هستند، اما مسافران با هر تعطیلی به شمال سفر می کنند و موجب می شوند که در معرض خطر بیماری قرار بگیریم لذا تاکید می کنیم حتما پروتکل های بهداشتی را تا پایان همه گیری رعایت کنید.

 

دهنادی مقدم، با اشاره به خسته شدن مردم از رعایت پروتکل های بهداشتی، اضافه کرد: درباره کرونا نباید عادی انگاری اتفاق بیفتد، زیرا با جان افراد سر و کار دارد؛ اگرچه مردم از اجرای پروتکل ها و اعمال محدودیت ها خسته هستند، اما حتما باید ماسک که ساده ترین روش جلوگیری از بیماری است را بزنند؛ متاسفانه برخی از افراد به راحتی در اماکن تجمع و تردد ماسک خود را برمی دارند که بسیار خطرناک است.

 

وی در ادامه به کمبود مراکز تزریق واکسن برکت در استان اشاره کرد و گفت: سهمیه بندی واکسن استان ها در اختیار وزارت بهداشت است و لذا به زودی پارت قابل توجهی از واکسن برکت به استان گیلان ارسال می شود.

 

معاون علوم پزشکی گیلان، در پاسخ به این سوال که «آیا می توان دوز دوم واکسن را از نوع دیگر بزنیم؟»، خاطرنشان کرد: معمولا توصیه می شود که دوز اول و دوز دوم واکسن یکسان باشد، اما در شرایط خاص امکان استفاده از واکسن با پلتفرم مشابه یعنی ویروس کشته شده برای دوز دوم وجود دارد.

 

وی با اشاره به مدت زمان مجاز برای تعویق تزریق دوز دوم واکسن، متذکر شد: تاخیر در دریافت دوز دوم بین سه تا چهار هفته مشکلی ندارد، اما بیش از چهار هفته نباید طول بکشد.

 

دهنادی مقدم، با بیان اینکه افراد مبتلا شده به کرونا می توانند تا سه ماه تزریق واکسن را به تاخیر بیاندازند، اظهار کرد: دوز اول واکسن ایمنی قابل توجهی ایجاد نمی کند و حتما باید یک ماه از دوز دوم بگذرد تا ایمنی نسبی ایجاد شود لذا افرادی که با وجود تزریق دوز اول پی.سی.آر مثبت می شوند باید بعد از بهبودی کامل دوز دوم را دریافت کنند.

 

وی قرار گرفتن در معرض لود بالای ویروس را موجب ابتلا به کرونا دانست و بیان کرد: برخی از افراد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، اما در معرض لود بالای ویروس یا ویروس جهش یافته قرار می گیرند و لذا ابتلا پیدا می کنند.

 

معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه ایمنی واکسن صد درصدی نیست و بستگی به میزان ویروسی دارد که وارد بدن می شود، گفت: اگر علیرغم واکسن زدن، در مجاورت فردی قرار بگیرید که سرفه می کند و با فشار زیاد ویروس های زیادی را دفع می کند، حتما کرونا می گیرد، اما شدت آن کمتر است لذا اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک در چنین شرایطی مشهود است.

نظر شما:

security code