رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: پراید به هرچیزی از آدم گرفته تا درخت و گاردریل و .... برخورد کند، سه و دو دهم نفر در آن می‌ میرند یا مجروح می شوند.

رئیس پلیس راهور: پراید به هر چیزی برخورد کند، ۳.۲ نفر از سرنشینان کشته و زخمی می شوند

کلانشهر: ظهر امروز مراسم تجلیل از کروکی‌های برتر کشور با حضور سردار هادیان فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی راهور ناجا و جمعی از مدیران شورای عالی تصادفات برگزار شد.

 

سردار هادیان فر در این مراسم گفت: آسیب تصادفات کمتر از کرونا نیست. کرونا بالاخره از بین می رود اما تصادف همواره وجود دارد.به ازای فوت هر نفر در اثر تصادف کشور ۵,۳ میلیارد به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور خسارت وارد می شود.

 

او ادامه داد::در هر ساعت نزدیک به دو نفر در تصادف فوت می کنند.۴۰ درصد از این تصادفات را موتورسیکلت ها شامل می شوند و نقش مدیریت در این حوزه یک نقش اصلی است و به تنهایی نمی توانیم این کار را مدیریت کنیم.

 

سردار هادیان فر گفت: رئیس جمهور باید جلسه بگذارد و تعیین تکلیف کند.

 

او با بیان اینکه بعد از نقش مدیریت نقش راه ها در مسأله تصادفات مطرح است گفت: نزدیک به ۵۰ درصد از فوتی های تصادفات هنوز در نقاط حادثه خیز اتفاق می افتد. در کشور ۵ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه خیز داریم که سه هزار و ۲۰۰ مورد برون شهری و دو هزار حادثه درون شهری هستند.

 

سردار هادیان فر گفت: ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم و ۶۰ تا ۶۵ درصد ناوگان عمومی ما فرسوده است که هزینه های زیادی به بیمه تحمیل خواهد کرد.

 

او ادامه داد: پراید و ۴۰۵ را چطور از رده خارج کردیم؟ پراید به هرچیزی برخورد می‌کند ۳ و دو دهم نفر در آن یا می‌ میرند و یا مجروح می شوند؛ به هرچیزی که برخورد می کند از آدم گرفته تا درخت و گاردریل و غیره.

 

سردار هادیانفر با تاکید بر اینکه جرائمی که امروز برای خودروها وجود دارد مطلقا بازدارنده نیست گفت: چرا که الزامی به پرداخت برای راننده وجود ندارد. در اروپا از دارایی فرد کسر می کنند که تخلف نکند و جریمه برای پول گرفتن نیست، برای تخلف نکردن است.قانون احتیاج به اصلاح و بازنگری دارد.

 

او با تاکید بر اینکه باید توسعه انضباط ترافیکی در کشور انجام شود گفت: ما به عنوان دستگاه نظامی، ناظر بر نظم و انضباط هستیم. کاهش تصادفات مسأله بسیار جدی است که باید به آن توجه شود.

 

سردار هادیان فر گفت: ۵ عامل اصلی در حوزه کنترل خسارت ها دخیل هستند که یکی از آنها بحث مدیریت است. ما ۱۱ هزار عنوان قانونی در کشور داریم و صد و ۱۱ شورای عالی در کشور داریم.در مدیریت کلان برای اینکه بتوانیم این دو کار مهم را انجام دهیم باید دولت دخیل باشد و ماده ۱۰۷ صراحت دارد که شورای عالی ایمنی مدیریت ترافیک با حضور شخص رئیس جمهور باید تشکیل شود. در دولت یازدهم و دوازدهم مکرراً با دولت مکاتبه کردیم و یک جلسه هم برای برگزاری شورا با حضور رئیس جمهور موفق نشدیم.

 

او گفت: در مدیریت کلان وزرای راه، کشور، صدا و سیما، همه نقش دارند و مدیریت باید محور هماهنگی را انجام دهد که تا امروز چنین توفیقی حاصل نشده است.

 

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد، گفت: باید شرایطی به وجود بیاوریم تا تصادفات را به حداقل برسانیم.

 

او با اشاره به کروکی الکترونیک گفت: در سال ۱۳۹۸ بر ای اولین بار بحث کروکی الکترونیک مطرح شد و در سال ۱۳۹۹ این کار شکل گرفت و نرم‌افزار آن طراحی شد و به صورت آزمایشی در استان قم شروع به فعالیت کرد.

 

سردار هادیانفر همچنین گفت: طبق توافق صورت گرفته تا دو ماهه آینده در سراسر کشور ۹ هزار تبلت و سه هزار دست افزار سپهر توزیع خواهد شد و کروکی تصادفات در سراسر کشور الکترونیک خواهد شد.

 

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: با توافق‌ صورت گرفته برای کروکی‌های الکترونیکی صحیح حق الزحمه عملیاتی پرداخت خواهد شد. 

 

به گزارش ایلنا، در این مراسم از کروکی های برتر کاغذی و الکترونیک تجلیل شد.در همین رابطه سرهنگ قاسمیان معاون عملیات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ثبت کروکی‌های الکترونیک به صورت آزمایشی در استان قم آغاز شده است، گفت: ۵۲۳ کروکی به این جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۲۳ کروکی برای داوری پذیرفته شد. طی شش ماه و از دی ماه ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، ۲۹۶ هزار کروکی به صورت کاغذی و سه هزار و ۸۱۲ فقره کروکی الکترونیک ثبت شد.

 

سرهنگ قاسمیان اضافه کرد: در این جشنواره از سه کروکی تصادفات درون شهری، سه کروکی تصادف برون شهری، سه اثر کروکی برتر الکترونیک درون شهری و چهار اثر الکترونیک برون شهری تجلیل خواهد شد.