دکتر میثم نوائیان کاشف عقیق گیلان؛

کیفیت و زیبایی عقیق گیلان در حد یمن و خراسان است


۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۱۹:۲۲ | کد خبر: ۱۷۰۱۵ چاپ

اختصاصی کلانشهر: دکتر میثم نوائیان که تجربه سال‌ها فعالیت به عنوان کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان را دارد و مسئول موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت است از کشف و ثبت زیبای خفته‌ای در دل کوه‌های دیلمان و رودبار به نام «عقیق گیلان» خبر داد.

 نوائیان می‌گوید وقتی ما اسم عقیق،همان سنگ‌های رنگارنگ و زیبای قیمتی و نیمه قیمتی را می‌شنویم ناخودآگاه اسم عقیق خراسان یا یمن به ذهنمان می‌آید. او توصیه می‌کند از این پس عقیق گیلان را هم به این ردیف اضافه کنید.

این کارشناس ارشد مرمت اشیای باستانی که عقیق گیلان را به طور رسمی ثبت کرده توضیح می‌دهد که کشف و سپس ثبت عقیق گیلان بعد از سال‌ها بررسی میدانی در اطراف کوه‌های دیلمان و رودبار به دست آمده است.

به گفته نوائیان شواهد باستان شناسی هم از وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از حدود 3500سال پیش به اینطرف در گیلان حکایت دارد.

این کارشناس مرمت اشیای باستانی توضیح می‌دهد که عقیق‌هایی به رنگ‌های زرد، سیاه، سفید، شیری و نباتی در بعضی کوه‌ها گیلان وجود دارد که از نظر کیفیت و زیبایی می‌توان آن‌ها را دررده عقیق‌های خراسان و یمن قرار داد.

نوائیان مدتی است در کارگاه خود علاوه بر سنگ تراشی نگین عقیق و تراش انواع سنگ‌های زینتی، این رشته را به علاقه مندان هم آموزش می‌دهد.

نوائیان یکی از اهداف خود را استفاده هر چه بیشتر از عقیق گیلان درصنایع دستی استان و عموم مردم معرفی می‌کند و می‌گوید: 

تلاشم این است که عقیق گیلان را به عنوان یک برند معرفی کنم.

نظر شما:

security code