رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تشریح کرد؛

 آیا اُمیکرن باعث شکست واکسن ها می شود؟


۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۱۲:۰۰ | کد خبر: ۱۷۲۲۴ چاپ

 نتایج واکسیناسیون شاید نشان دهد که باید فرمول واکسنمان را عوض کنیم. در مورد واکسن آنفلوانزا هم ما هر سال فرمولاسیون را عوض کرده و تزریق می کنیم. کووید هم به خاطر بیولوژی و مسائل دیگر تغییر پذیری بالاتری دارد و ما باید حتی زودتر از این ها فرمولاسیون واکسنمان را تغییر می دادیم که اثر بخشی بیشتری می گذاشت

 آیا اُمیکرن باعث شکست واکسن ها می شود؟
کلانشهر- رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری با اشاره به اینکه در گزارشی که از آفریقای جنوبی آمده عنوان شده که اُمیکرون نسبت به واریانت های دلتا و بتا میزان ابتلای مجدد یا عفونت مجددش 2.8 برابر است،گفت: باید بر روی میزان عفونت مجدد و میزان شکست واکسن با توجه به موتاسیون‌هایی که دارد و می‌تواند از سیستم ایمنی گریزان باشد بیشتر کار کنیم.

سید علیرضا ناجی با بیان اینکه مشاهدات و گزارشات از موارد ابتلا به اُمیکرون در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد سرعت شیوع امیکرون از دلتا بالاتر است، گفت: با توجه به گستردگی زیاد امیکرون در سراسر دنیا در این مدت کوتاه، به نظر می‌رسد این توانایی را دارد که خیلی سریع منتقل شود اما برای مقایسه ی آن با دلتا باید منتظر اطلاعات دقیق‌تر علمی بود.

علائم بالینی اُمیکرون چیست؟

وی اضافه کرد: علائم بالینی خاصی هنوز در خصوص اُمیکرون وجود ندارد و در مورد وخامت بیماری و مرگ ومیر هم تا الان چیزی گزارش نشده و باید صبر کنیم حدودا دو ماه بگذرد و میزان شیوع آن را ببینیم. در واقع باید در آینده اطلاعات ژنتیکی در کنار اطلاعات بالینی قرار گیرد تا بتوانیم اظهار نطر کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری خاطرنشان کرد:تقریبا 49 هزار نفر در آفریقای جنوبی به اُمیکرون مبتلا شده‌اند و مشاهدات در آفریقای جنوبی تا کنون ابتلای خفیف افراد جوان و زیر 12 سال را بر اثر امیکرون نشان می دهد اما ما تا دو ماه آینده یک سری مطالعات را باید انجام بدهیم. یکی اینکه چقدر امیکرون نمای اپیدمیولوژیک مثل تغییر در گروه‌های سنی، میزان انتقال و بیماری زایی را تغییر داده است.

ناجی ادامه داد: دوم اینکه ما باید بر روی میزان عفونت مجدد و میزان شکست واکسن با توجه به موتاسیون هایی که دارد و می تواند از سیستم ایمنی گریزان باشد نیز کار کنیم.

عفونت مجدد در اُمیکرون بیشتر از سایر واریانت‌هاست

وی در خصوص افزایش ابتلای مجدد در امیکرون گفت: در گزارشی که از آفریقای جنوبی آمده عنوان شده که اُمیکرون نسبت به واریانت های دلتا و بتا میزان ابتلای مجدد یا عفونت مجددش 2.8 برابر است. یعنی کسانی قبلا به واریانت های قبلی مثل دلتا مبتلا شده اند، ممکن است بیشتر از سایر افراد دچار عفونت مجدد شوند.البته عفونت مجدد به معنای بیماری وخیم نیست .

این ویروس شناس افزود: در خصوص موارد بالینی باید صبر کنیم که اطلاعات بالینی مناسب و گسترده درج شود و ببینیم چقدر اُمیکرون می تواند با دلتا رقابت کند و جای آن را بگیرد.

اُمیکرون هم واکسن گریز است

علیرضا ناجی تصریح کرد: از نظر جهشی وقتی اسپایک و موتاسیون هایی که وجود دارد را نگاه می کنیم، به نظر نمی رسد میزان انتقال اُمیکرون از دلتا بالاتر است ولی با مدل سازی هایی که انجام می شود می توانیم درک کنیم که میزان گریز از سیستم ایمنی و واکسن در اُمیکرون از دلتا بیشتر است. البته این اطلاعات باید در جاهای دیگر دنیا هم تایید و ادامه دار شود تا به نتیجه مناسب برسیم.

 رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری در رابطه با بحث واکسن گریزی اُمیکرون اظهار داشت: اینکه گفته می شود امیکرون واکسن گریزی دارد اتفاق تازه و عجیبی نیست، چون در خصوص دلتا و بتا هم بحث واکسن گریزی مطرح شده بود.

تزریق دوز بوستر بسیار ضروری است

وی گفت: بنابراین برای مبارزه با اُمیکرون به غیر از توصیه های بهداشتی که شامل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و نظارت دقیق تر بر پایش اُمیکرون است، تزریق دوزهای بوستر و یادآور مهم است.

ناجی تأکید کرد: از ابتدا هم که به ترتیب واریانت های آلفا، بتا ، گاما و دلتا آمدند، همیشه این مساله مطرح بود که واکسن ها امکان دارد در برابر این جهش ها به کاهش اثربخشی منجر شوند اما بی اثر نیستند و واکسیناسیون همچنان رکن اصلی مبارزه در برابر ویروس است .

این ویروس شناس عنوان داشت: هر چه میزان آنتی بادی هایِ بر علیهِ ویروس عامل کووید 19 را بالا ببریم، می توانیم در برابر جهش هایی که موجود است و در آینده می آید عملکرد بهتری داشته باشیم.

دلیل به وجود آمدن جهش های جدید کرونا چیست؟

وی گفت: البته نتایج واکسیناسیون شاید نشان دهد که باید فرمول واکسنمان را عوض کنیم. در مورد واکسن آنفلوانزا هم ما هر سال فرمولاسیون را عوض کرده و تزریق می کنیم. کووید هم به خاطر بیولوژی و مسائل دیگر تغییر پذیری بالاتری دارد و ما باید حتی زودتر از این ها فرمولاسیون واکسنمان را تغییر می دادیم که اثر بخشی بیشتری می گذاشت.

استاد ویروس شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دلیل به وجود آمدن واریانت های جدید را ضعف واکسیناسیون و عدم درست کنترل چرخش ویروس دانست و بیان کرد: ما واریانت ها را در کشورهایی می بینیم که نه برنامه مناسبی از نظر اقدامات غیر درمانی برای کنترل کووید دارند و نه واکسیناسیون خوبی دارند.

چرا اُمیکرون در آفریقای جنوبی بروز کرد؟

وی اظهار کرد: شیادانی هستند که ادعا می کنند که ایجاد واریانت های جدید به دلیل واکسن زدن است! در حالیکه در آلفا و بتا و گاما اصلا واکسنی وجود نداشت که به طور رسمی استفاده شود ولی آن ها به وجود آمدند. مثلا آلفا در انگلیس به سیاست دلیل ایمنی جمعی و عفونت طبیعی به وجود آمد.

این ویروس شناس گفت: دلتا بعد از واکسیناسیون به وجود آمد اما در هندوستانی که با ازدحام جمعیت، بهداشت ضعیف و پوشش واکسیناسیون پایین روبروست. در جهش های مو و لامبدا هم در کشورهای کلمبیا و پرو نگاه کنید می بینید که ساختار ضعیف سیستم بهداشتی و عدم جلوگیری از گردش ویروس و عدم واکسیناسیون دلیل شیوع جهش های جدید بود.

 ناجی مطرح کرد:اُمیکرون هم که در آفریقای جنوبی به وجود آمده به دلیل عدم رعایت بهداشت و عدم پوشش مناسب واکسیناسیون بوده است. بنابراین به دلیل عدم پوشش واکسیناسیون در سراسر دنیا و عدم اقدامات موثر غیر درمانی، فقط به جهش بیشتر ویروس و چرخش آن دامن می زنیم.

امیکرون آخرین جهش کروناست؟!

این ویروس شناس اظهار کرد: نمی توانیم بگوییم اُمیکرون آخرین جهش کروناست یعنی ما تا زمانی که واکسیناسیونمان کامل نشود و از واکسن های موثر به سرعت استفاده نکنیم، جهش ها ادامه دارد. همه ی کشورهای دنیا باید دست به دست هم بدهند و یک رویه واحد در کنترل های غیر درمانی و سیاست های پیشگیرانه در پیش گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری گفت: تقسیم عادلانه در توزیع واکسن مهم است زیرا عدم واکسیناسیون کشورهای ضعیف می تواند واریانت هایی را به وجود آورد که حتی برنامه واکسیناسیون کشورهای موفق را به هم بزند . پس کشورها باید امکانات خود را تقسیم کنند و مطمئنا اگر کشورها بدون برنامه هماهنگ پیش بروند امیکرون آخرین جهش نخواهد بود.