طبق اعلام جهاد کشاورزی گیلان،کونوس به جز مناطق جنگلی در حدود 540 هکتار از باغ‌های شهرستان‌های تالش، آستارا، ماسال، رضوانشهر، فومن، رشت و بندرانزلی هم برداشت می‌شود

کونوس و اینهمه خواص؛مفید برای سیستم گوارش،کاهش وزن و پخت غذاهای خوشمزه
کلانشهر- ازگیل که در گیلان به کونوس معروف است،از سه هزار سال پیش در جنوب دریای کاسپین در مناطق گیلان و مازندران در ایران کشت می‌شد.کاشت این میوه از طریق رومی‌ها در اروپا گسترش یافت.این میوه که در بیشتر ایران به نام ازگیل مشهور است همانطور که گفته شد در اکثر مناطق گیلان با نام کونوس یا کُنوس شناخته می‌شود در زبان تالشی سر، زر یا فتر و در زبان مازندرانی کنس و کندس می‌گویند.

درخت کونوس حدودا 6متر ارتفاع دارد و میوه‌ی آن زمانی که کاملا رسیده باشد، مصرف می‌شود. طبق ارزش‌های تغذیه‌ای کونوس، سرشار از ویتامین‌های B و C است و به‌خاطر فیبر بالا به بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن کمک می‌کند.

کونوس، میوه زمستانی است که خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد اما چندان شناخته ‌شده نیست. این میوه منبع غنی از فیبرهای حل‌شدنی، تانین‌ها و ترکیباتی ژله‌ای به‌نام موسیلاژ است که به عملکرد سیستم گوارش و همچنین کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. از نظر ویتامین‌ها نیز منبع غنی از ویتامین‌های C وB است. همچنین، خوردن ازگیل تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی دارد و حالت آرامش‌بخش ایجاد می‌کند. 

دیگر مزیت این میوه وجود ترکیبات پکتین است که احساس سیری را افزایش می‌دهد و به‌همین دلیل برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، به شرط آنکه با نمک نخورند مناسب است. البته مقدار کالری پایین آن نیز باعث می‌شود انتخاب خوبی برای این افراد باشد.

ازگیل(کونوس) جزء میوه‌های سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و مقدار فراوانی پتاسیم دارد. معمولا این میوه در حالتی که نسبتا نارس است، چیده می‌شود اما برای لذت از طعم و بهره‌مندی از خواص آن بهتر است در محیط خنکی و دور از رطوبت نگهداری شود تا کاملا نرم شود. 

به گزارش کلانشهر یکی از خوراکی‌هایی که گیلانی‌ها در سفره شب چله استفاده می‌کنند هم کونوس است. طبق اعلام جهاد کشاورزی گیلان،کونوس به جز مناطق جنگلی در حدود 540 هکتار از باغ‌های شهرستان‌های تالش، آستارا، ماسال، رضوانشهر، فومن، رشت و بندرانزلی هم برداشت می‌شود.سال گذشته بیش از 3هزار باغدار گیلان حدود 5 تُن کونوس به بازار عرضه کردند.

در گیلان کونوس به جز خام خواری فراورده‌هایی مانند آب کونوس، فترَسارَ و رُب یا ترشی کونوس هم دارد. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهایی که با رب کونوس در گیلان تهیه می‌شود لونگی آستاراست.

 

نظر شما:

security code