تدریس دروس ادبی و ویرایش در دانشگاه های تهران، تربیت معلم، گیلان و دانشگاه آزاد رشت، عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارس و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان هیئت علمی، سرپرستی فرهنگ آثار ایرانی- اسلامی و سردبیری نشریه نامه فرهنگستان، مدیریت گروه ادب معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب فصل و جایزه ادبی پروین اعتصامی از اشتغالات اوست

مستند عضو ۱۰۱ ساله و گیلانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در «حکایت دل»
کلانشهر- زندگی حرفه‌ای استاد احمد سمیعی گیلانی به مناسبت یکصدو یکمین زادروز وی از قاب «حکایت دل» شبکه ۴ سیما پخش می‌شود.

فیلم مستند میراث دار فرهنگ و ادب به احمد سمیعی گیلانی، استاد، مترجم، نویسنده و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اختصاص دارد. احمد سمیعی گیلانی که اصالتی رشتی دارد متولد ۱۱ بهمن ماه ۱۲۹۹ شمسی است او تحصیلات ابتدایی را در رشت گذراند و سال ۱۳۲۱ به تشویق استاد فرزانفر وارد دوره دکترای زبان و ادب فارسی شد و هم زمان در راه آهن مشغول به خدمت شد. اما به سبب فعالیت مخفیانه سیاسی تحصیل و کار را رها کرد و وارد دانشگاه افسری شد. در پی آن به دفعات دستگیر شد و بیش از سه سال از عمر خویش را در زندان گذراند. سال ۱۳۳۴ بار دگر به کسب علم روی آورد و نزد بزرگانی چون کیا، مدرس رضوی، صیاح و مقدم علوم ادبی آموخت و موفق به اخذ فوق لیسانس زبان شناسی شد.

سال ۱۳۴۵ به خدمت راه آهن بازگشت ولی دیری نپایید که ساواک طی نامۀ محرمانه ای ادامه خدمت وی را به مصلحت ندانست و برای او حکم آماده به خدمت صادر شد. در آن سالها در موسسه انتشارات فرانکلین مشغول ویرایش شد. پس از انقلاب اسلامی نیز در نشریات، مؤسسات و مراکز نشر ازجمله:بنگاه ترجمه و نشر کتاب، موسسه مطالعات علمی و فرهنگی، مرکز نشر دانشگاهی، دانشنامه جهان اسلام، شورای عالی ویرایش صدا و سیما و انتشارات سروش، نشر دانش و... به سمت ویراستار و سرپرست بخش ویرایش و همچنین مشاور علمی اشتغال ورزید.

تدریس دروس ادبی و ویرایش در دانشگاه های تهران، تربیت معلم، گیلان و دانشگاه آزاد رشت، عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارس و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان هیئت علمی، سرپرستی فرهنگ آثار ایرانی- اسلامی و سردبیری نشریه نامه فرهنگستان، مدیریت گروه ادب معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب فصل و جایزه ادبی پروین اعتصامی از اشتغالات اوست.

چهره ماندگار ادب و فرهنگ ایران، برگزیده جشنواره فارابی و جشنواره نقد کتاب نیز از افتخاراتی است که در کارنامه او به چشم می خورد. ترجمه، تألیف و ویرایش بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و ده ها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی حاصل سالها فعالیت علمی وی است.

مجموعه مستند حکایت دل کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد.

این برنامه سه‌شنبه ها ساعت ۱۴ و جمعه حوالی ظهر بازپخش می‌شود. عوامل این برنامه شامل کارگردان بیژن شکرریز، تهیه کننده علیرضا حسینی و مشاور علمی شهین اعوانی است.

نظر شما:

security code