ناظر گمرکات گیلان عنوان کرد؛

سهم ۴ درصدی گیلان در تجارت خارجی ایران/ نصب ایکس ری قوی در مرز آستارا


۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۱۳:۰۸ | کد خبر: ۱۸۴۴۴ چاپ

استان گیلان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی مجموعا ۹۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۵۸ میلیون دلار صادرات به کشورهای همسایه، عربی، اکراین و افغانستان داشته است، افزود: نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش شش درصدی در وزن و افزایش هفت درصدس در ارزش دلاری رخ داده است

سهم ۴ درصدی گیلان در تجارت خارجی ایران/ نصب ایکس ری قوی در مرز آستارا
کلانشهر- ناظر گمرکات گیلان، با اشاره به سهم چهار درصدی گیلان از تجارت خارجی کشور، عنوان کرد: با توجه به سیاست های مقام معظم رهبری و رویکرد دولت سیزدهم به دنبال افزایش ارتباط با کشورهای همسایه هستیم و لذا می توانیم سهم خودمان را افزایش دهیم.

ابوالقاسم یوسفی نژاد، با اشاره به نقش گمرکات گیلان در تجارت خارجی کشور، اظهار کرد: تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال ۷۲ میلیارد دلار به وزن ۱۲۲ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۳۸ درصدی در ارزش آن هستیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی مجموعا ۹۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۵۸ میلیون دلار صادرات به کشورهای همسایه، عربی، اکراین و افغانستان داشته است، افزود: نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش شش درصدی در وزن و افزایش هفت درصدس در ارزش دلاری رخ داده است.

ناظر گمرکات گیلان در گفت و گوی ویژه خبری باران، از واردات بیش از یک میلیون و ۲۹۰ تنی کالا به استان طی مدت مذکور خبر داد و تصریح کرد: ارزش کالاهای وارداتی ۹۵۷ میلیون دلار بوده که شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات و خطوط تولید می شود.

یوسفی نژاد، بیش از ۷۵ درصد صادرات استان گیلان را مربوط به محصولات کشاورزی دانست و گفت: روسیه و آذربایجان مهمترین همسایه تجاری گیلان هستند.

وی با بیان اینکه گیلان نسبت به سایر استان های شمالی دارای بیشترین سهم در صادرات است، متذکر شد: در حوزه واردات وضعیت برابری با مازندران داریم.

ناظر گمرکات گیلان، مرز زمینی آستارا را بزرگترین مرز شمال کشور دانست و خاطرنشان کرد: عمده ترین محصولات گیلان از آستارا صادر می رود؛ صادرات کالا به روسیه نیز عمدتا از مرز آستارا انجام می شود.

وی با اشاره به سهم چهار درصدی گیلان از تجارت خارجی کشور، عنوان کرد: با توجه به سیاست های مقام معظم رهبری و رویکرد دولت سیزدهم به دنبال افزایش ارتباط با کشورهای همسایه هستیم و لذا می توانیم سهم خودمان را افزایش دهیم.

یوسفی نژاد، با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اضافه کرد: صادرات گیلان به اوراسیا بیش از ۴۹۹ میلیون تن کالا به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار بوده که نشان دهنده سهم ۵۵ درصدی این استان است لذا نگاه ویژه ای به روسیه داریم و می توانیم صادرات را افزایش دهیم.

ناظر گمرکات گیلان، از افزایش ۱۸ درصدی صادرات به روسیه طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد و بیان کرد: بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن کالا از کشورهای اوراسیا به ارزش ۶۶۰ میلیون دلار نیز واردات داشتیم که عموما کالاهای اساسی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد گواهی های مبدا در کشور به مقصد اوراسیا از گیلان صادر می شود، گفت: بیش از ۲۵ دستگاه در تجارت خارجی کشور اثرگذار هستند و لذا فرایدهای گمرکی زمان بر است. در این راستا سامانه جامع امور گمرکی را اجرایی کردیم و کلیه دستگاه ها موظف هستند مجوزهای خودشان را در این سامانه به گمرک ارائه کنند تا علاوه بر شفافیت و جلوگیری از قاچاق کالا، به فرایند صادرات سرعت ببخشد.

یوسفی نژاد، با تاکید بر لزوم حمل یکسره کالاهای وارداتی استراتژیک نظیر گندم و روغن و تخلیه در انبار کارخانجات به جای گمرک، اضافه کرد: فعالیت گمرک هم در مرز زمینی آستارا و هم در منطقه ویژه شبانه روزی است؛ بندر انزلی نیز فعالیت شبانه روزی دارد.

وی راه آهن رشت - آستارا را یکی از موضوعات اساسی استان دانست که علاوه بر افزایش تجارت خارجی کشور ترانزیت کالا را به دنبال دارد و عنوان کرد: ۷۵ درصد صادرات گیلان به حاشیه خزر کالاهای کشاورزی بوده و لذا نیازمند کانتینرهای یخچالی هستیم.

ناظر گمرکات گیلان، بیش از ۵۰ درصد صادرات کشور را به ۱۵ کشور همشایه دانست و یادآور شد: برای جلوگیری از بسترهای قاچاق کالا سامانه جامع امور گمرکی را راه اندازی کردیم و مرزها مجهز به ایکس ری هستند لذا باید به سمت هوشمندسازی برویم و به زودی ایکس ری قوی در آستارا و سپس در انزلی نصب می شود.