دردسرهایی که فروش مسکن مهر ایجاد می کند

سلطان مسکن مهر کیست؟/یک نفر ۳ هزار مسکن مهر دارد


۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۱۵:۳۵ | کد خبر: ۱۸۵۳۹ چاپ

«یک نفر ۳ هزار مسکن مهر دارد!» این جمله را امروز علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در یک نشست خبری گفته و از سوءاستفاده‌هایی در این زمینه خبر داده است؛ اما سلطان مسکن مهر کیست؟!

سلطان مسکن مهر کیست؟/یک نفر ۳ هزار مسکن مهر دارد
کلانشهر- درست در شرایطی که دولت رییسی کلنگ پروژه بزرگ دیگری برای ساخت مسکن دولتی را زده، علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در یک نشست خبری امروز گفته است که یک نفر مالک ۳ هزار واحد مسکن مهر است. 

 او در این نشست توضیح داده است که سواستفاده هایی در بازار مسکن دولتی وجود دارد و تیم های نامحسوسی برای رصد فروش امتیاز مسکن حمایتی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال یک نفر ۳ هزار واحد مسکن مهر را در اختیار گرفته است.

محمد نظری، مدیر روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید درباره هویت مالک ۳ هزار واحد مسکونی مهر توضیح می دهد که این دسته از افراد دلالان و بنگاه داران مسکن هستند که با خرید تعداد زیادی مسکن مهر، رسما در حال قیمت گذاری واحدهای مسکونی مهر هستند و صاحب قدرت تعیین کننده ای در بازار مسکن شده اند.

 نظری تاکید می کند که دلالان مسکن مهر را به دو شیوه وکالتی و یا سند تک برگ می خرند که نوع خرید و فروش وکالتی می تواند دردسرهای بزرگی برای مالکان مسکن مهر ایجاد کند.

  او توضیح می دهد: در مدل خرید و فروش با سند تک برگ افرادی که مسکن مهر خود را می فروشند به دفترخانه ثبت اسناد می روند و با انتقال واحد خود، دفترچه اقساط را هم منتقل می کنند. این دسته افراد کسانی هستند که زمین مسکن مهر را هم خریداری کرده اند و موفق به دریافت سند تک برگ شده اند و معمولا مشکل خاصی برای نقل و انتقال مسکن مهر ندارند.

مدیر روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید ادامه می دهد: دسته دوم کسانی هستند که سند تک برگ ندارند و مسکن مهر خود را به صورت وکالتی می فروشند و از آنجا که وام به نام مالک اولیه دریافت شده، ممکن است خریدار اقساط وام خود را نپرداخته و از لحاظ حقوقی مالک اولیه را دچار گرفتاری های متعدد کند. 

دلالی گسترده مسکن مهر در شرایطی اتفاق می افتد که با صعود قابل توجه قیمت مسکن، قدرت خرید بسیاری از مشتریان این بازار سقوط کرده و بسیاری ناچار شده اند قید خرید مسکن در کلانشهرها و شهرهای مرکزی را زده و به حومه شهر و به خرید مسکن مهر روی بیاورند. بنا به گفته فعالان بازار مسکن، افزایش تقاضا در شهرهای حومه ای موجب شده است که رشد قیمت مسکن در این مناطق بیشتر از شهرهای مرکزی باشد.



نویسنده: پریسا شاکری