معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پس از پایان مهلت قانونی ثبت برنج های انبار شده در شالیکوبی‌ها، هر میزان برنجی که در سامانه ثبت نشود به مثابه احتکار محسوب خواهد شد.

برنج شالکوبی های گیلان که در سامانه انبار ثبت نشود احتکار محسوب می شود

کلانشهر: دکتر قاسم جوادزاده مقتدر با بیان اینکه ثبت موجودی برنج کارخانه های شالیکوبی و سایر انبارهای نگهداری در "سامانه جامع انبارها" الزامی است گفت: روز شنبه 23 بهمن آخرین فرصت برای ثبت موجودی شالیکوبی های استان است و پس از آن تمامی برنج هایی که در سامانه ثبت نشده باشد به مثابه احتکار خواهد بود. 

 

وی افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان،کارخانه داران هرچه سریعتر موجودی برنج خود اعم از موجودی شالیکوبی و برنج متعلق به کشاورزان را باید در سامانه جامع انبارها ثبت کنند

 

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی گیلان افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار از کارخانه ها خواسته شد تا ظرف 48 ساعت به کشاورزان اطلاع رسانی کنند و این به معنای تعیین مهلت ۴۸ ساعته به کشاورزان برای خروج محصول‌شان از کارخانه نبود؛ ضمن اینکه کشاورزان می‌توانند برنج خود را در کارخانه با نام خود از طریق کارخانه داران در سامانه ثبت کنند.

 

سهم ۱۰ هزار تنی گیلان از برنج واردانی تنظیم بازار

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از در نظر گرفتن ۱۰ هزار تن برنج سهمیه تنظیم بازار به استان خبر داد و گفت: چهار هزار تن برنج در مرحله اول به استان اختصاص داده شده است که هم اینک حدود یکهزار تن در انبارهای غله تخلیه و از طریق مباشرین در حال توزیع است.

 

با بیان اینکه درحال حاضر برنج تنظیم بازار از طریق اتحادیه های کارمندان ، فرهنگیان ، کارگران، شرکت های تعاونی روستایی، فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای برای عموم مردم بویژه اقشار کم در آمد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و در روستاهای استان‌از طریق تعاون روستایی درحال توزیع است، افزود: سهمیه برنج تنظیم بازار برای هر شهرستان بر اساس سرانه مصرف و جمعیت آن اختصاص یافته است.

 

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گیلان نوع این برنج ها را هندی و تایلندی عنوان کرد و گفت: در این مرحله ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج هندی با قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و تایلندی با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در فروشگاهها عرضه می شود.

 

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

 

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.