تقدیر انجمن مددکاری اجتماعی ایران از قاضی صومعه سرایی که اجازه ازدواج دختر ۱۳ ساله را صادر نکرد

کلانشهر: سایت اداره کل بهزیستی استان گیلان نوشت: پیرو درج خبر «قاضی صومعه سرایی اجازه ازدواج دختر ۱۳ ساله را صادر نکرد» در اول بهمن ماه 1400 (بیشتر بخوانید) و استقبال محافل فرهنگی- اجتماعی همچون انجمن مددکاران اجتماعی ایران از این اقدام مترقیانه، شعبه استانی انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گیلان طی هماهنگی به عمل آمده با ریاست انجمن، دکتر موسوی چلک و از طریق اداره بهزیستی شهرستان صومعه سرا، برنامه دیدار با قاضی جوان و صاحب نظر با حضور ارزشمند ریاست محترم دادگستری شهرستان آقای دکتر خیرخواه در تاریخ 15 اسفندماه را فراهم آورد و ضمن حضور با همراهی کارشناس مسئول محترم دفتر استانی خانم احمدی لاکانی از زحمات ایشان و ریاست محترم دادگستری قدردانی و تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است لوح یادبود انجمن به همراه تقدیر نامه که به  توشیح ریاست محترم انجمن آقای دکتر موسوی چلک رسیده بود، در دفتر ریاست محترم دادگستری شهرستان به این عزیزان اهدا شد.

 دکتر خیرخواه ضمن تشکر از توجه انجمن و بیان توضیحات مبسوط در خصوص سبقه تعیین سن ازدواج از  سال ۱۳۱۵(۱۵ سال شمسی برای دختران و ۱۸سال تمام برای پسران )  و تغییر آن در سال ۱۳۶۱ متناسب با قانون شرع  در  نظام جمهوری اسلامی ایران  به (۹سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران)  و اصلاح نهایی آن در سال ۱۳۸۴ به ۱۳ سال برای دختران پرداختند  با این وجود سه رکن اصلی

✓اذن ولی

✓رعایت مصلحت غبطه

✓احراز مصلحت غبطه توسط دادگاه صالحه

در احکام صادره برای ازدواج دختران می بایست  ملاک عمل قرار گرفته  و بر همین اساس قاضی جوان و متبحر   آقای موسوی فر،  با مطالعه دقیق و متعهدانه در مورد دختر خانم ۱۳ساله مورد نظر  و در نظر گرفتن جمیع جهات، با محرز نشدن   مصلحت غبطه  برای نوجوان،  رای ازدواج را صادر ننمودند. 

 در ادامه سید حسین موسوی فر دادرس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی صومعه سرا که دانشجوی دکترای حقوق بین الملل و دادرس پرونده نیز بود ضمن تشکر، تحقق این مهم را با حمایت و پشتوانه عملی ریاست محترم دادگستری شهرستان امکان پذیر دانسته و بر اجرای دقیق قوانین در راستای گستره عدل و عدالت تاکید نمودند . 

در پایان مسئول شعبه استانی خانم راد نیز ضمن قرائت متن تقدیر نامه تهیه شده توسط دکتر موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، از حمایت همه جانبه قاضی محترم و ریاست محترم دادگستری در راستای ترویج خانواده سالم و دفاع از حقوق کودک کمال تشکر و امتنان را به عمل آوردند .

هم چنین در راستای گسترش همکاری، خدمت بین دانا سرپرست محترم اداره کل بهزیستی گیلان  طی تماس تلفنی با دکتر خیرخواه و موسوی فر ضمن تشکر از خدمات دادگستری شهرستان،بر لزوم همکاری و مساعدت بیش از پیش تاکید نمودند. 

خانم نسیم دوست ریاست محترم بهزیستی صومعه سرا و آقای مهندس فدایی نیز در این نشست انجمن مددکاران اجتماعی استان را همراهی کردند.