همزمان با افزایش تنش میان روسیه و اوکراین، رئیس‌جمهور آمریکا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد.

«بایدن» واردات نفت، گاز طبیعی و انرژی از روسیه را ممنوع کرد

کلانشهر: «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در بحبوحه حملات روسیه به اوکراین، از ممنوعیت واردات نفت، گاز طبیعی و انرژی از روسیه خبر داد.

 

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن با بیان آنکه آمریکا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد، افزود: «جنگ در اوکراین بهانه‌ای برای شرکت‌های نفتی برای تامین سود نیست. می‌دانیم شاید شرکای ما نتوانند به ما در این ممنوعیت بپیوندند، اما در هدف خود برای تحت فشار گذاشتن پوتین متحد می‌مانیم، واشنگتن در مسئولیت مراقبت از بیش از ۱ میلیون پناهجو که از جنگ در اوکراین گریخته‌اند، با اروپا شریک خواهد شد.»

 

او در بخشی دیگر از شرکت‌های نفتی خواست تا جنگ اوکراین را دستاویزی برای افزایش قیمت نکنند، و گفت: « شرکت های نفتی نباید دست به گرانی بزنند، این بحران یادآور این است که ما باید از انرژی مستقل باشیم. اوکراین هرگز برای پوتین پیروزی نخواهد بود. ما با مشورت با متحدانمان این تصمیم را گرفتیم. »

 

همچنین وزیر انرژی انگلیس نیز اعلام کرد که این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ واردات نفت و محصولات نفتی روسیه را متوقف خواهد کرد.

 

گفتنی است عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین از پنجم اسفندماه آغاز شده و وارد روز سیزدهم خود شد. این عملیات پس از افزایش تنش‌های مسکو و کی‌یف و با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور انجام شده است.

 

روابط مسکو و کی‌یف پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه رو به وخامت گذاشت و در این بین کشورهای عضو پیمان ناتو و آمریکا با دادن وعده‌هایی به اوکراین مبنی بر عضویت این کشور در ناتو و مداخلاتشان، باعث افزایش تنش وشعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها شدند.