رئیس اداره بندر آستارا خبر داد

راه اندازی مسیر جدید ترانزیتی چین به اروپا از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا


۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۱۹ | کد خبر: ۱۹۵۱۴ چاپ

رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان مرزی بندر آستارا از برقراری مسیر جدید ترانزیت از چین به اروپا از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خبر داد.

راه اندازی مسیر جدید ترانزیتی چین به اروپا از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا
کلانشهر: کیانوش امیری،رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان مرزی بندر آستارا اظهار کرد:منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به عنوان شمالی ترین بندر جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر، با قرارداد بلند مدت بصورت BOT به بخش خصوصی ( شرکت خدمات بندری و دریانوردی کاوه ) واگذار شده است.

وی با بیان اینکه "آستارا" به شکل توامان از سه مرز دریایی، ریلی و زمینی با کشورهای CIS برخوردار است،ادامه داد:منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به عنوان یک منطقه نوپا توانسته است سهم قابل توجهی از تجارت دریایی کشور را در حوزه شمال بر عهده بگیرد.

امیری،با اشاره به اینکه همزمان با فصل زمستان ۱۴۰۰ شاهد راه اندازی مسیر جدید ترانزیتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا هستیم، خاطر نشان کرد: در این مسیر که از طریق چین به بندرعباس در آب‌های جنوب و سپس به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا و بندر باکو در کشور جمهوری آذربایجان متصل می شود، برای نخستین بار محموله آهن ورق سرد به وزن ۱۲۹۴ تن ترانزیت شد.

وی کوتاهی مسیر مذکور را از مهمترین ویژگی‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا برشمرد و تصریح کرد:این منطقه علاوه بر مسیر فوق،مسیر جدید ترانزیتی کشورهای ترکمستان و قزاقستان را به ترکیه و مسیر فنلاند-آستاراخان را به کشورهای هندوستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز معرفی کرده است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا در پایان از انجام مستمر عملیات صادرات و واردات کالا از طریق این منطقه بین ایران و سایر کشورها سخن گفت و افزود:در راستای بهره وری بیشتر حمل و نقل دریایی آستارا، اتصال راه آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از الزامات است که باید مدنظر قرار گیرد.

نظر شما:

security code