۱۰۰ برنامه دولت برای تابستان بدون خاموشی


۱۴۰۱/۰۱/۱۱ - ۱۰:۴۹ | کد خبر: ۲۰۱۰۱ چاپ

خاموشی‌های چند سال اخیر که مشکلات زیادی برای مردم و صاحبان کسب‌وکار ایجاد کرده بود عاملی شد تا «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم برای پیشگیری از این اتفاق برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد و براین اساس یک‌صد برنامه طراحی شد تا تابستان بدون خاموشی سپری شود.

۱۰۰ برنامه دولت برای تابستان بدون خاموشی

کلانشهر: وقوع خاموشی‌های گسترده در دولت قبل به دلیل بی‌توجهی به توسعه نیروگاهی و سرمایه‌گذاری موردنیاز مشکلات زیادی را برای کشورمان به همراه آورده بود بر همین اساس دولت سیزدهم و وزیر نیروی این دولت با آگاهی از این مشکلات عزم خود را برای جلوگیری از بروز مجدد این اتفاق در تابستان پیش رو، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داد.

 

محرابیان درباره این برنامه گفت: درزمانی که دولت مردمی شروع به کار کرد یعنی پیک سال ۱۴۰۰ ما با خاموشی‌های گسترده‌ای روبرو بودیم که علت آن این بود که سرمایه‌گذاری خوبی در زیرساخت‌های صنعت برق نشده بود و فاصله جدی بین تقاضای مصرف و تولید وجود داشت. بنابراین از همان زمان برنامه‌های وسیعی برای جبران این مشکلات در برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفت.

 

وی گفت: این برنامه‌ها دارای دو محور است که نخستین محور آن توسعه ظرفیت‌های تولید کشور است که برای سال ۱۴۰۱ برنامه داریم تا حداقل ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود و این میزان یک رکورد تاریخی در صنعت برق است؛ زیرا در سال‌های گذشته در توسعه و راه‌اندازی نیروگاه‌ها رکورد چهار هزار مگاوات را داشتیم. امید است با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد موفق به کسب این رکورد شویم.

 

وزیر نیرو افزود: بخشی از این نیروگاه‌ها به مدار وارد شده‌اند که همین امروز طرح توسعه نیروگاه چابهار به شبکه سنکرون شد و به‌مرور تا تابستان نیروگاه‌های متعددی به مدار خواهد آمد.

 

اجرای ۱۰۰ برنامه برای جلوگیری از خاموشی در تابستان ۱۴۰۱

محرابیان محور دوم را مدیریت برق در تابستان ۱۴۰۱ برشمرد و خاطرنشان ساخت: درواقع استفاده از ظرفیت‌های موجود در صنعت برق است. برای مدیریت تقاضا و یکی از ابزارهای مهم در این رابطه نصب کنتورهای هوشمند است که بر اساس قانون مصارف به‌خصوص مصارف صنعتی، کشاورزی و اداری و نیز مصارف خانگی روئیت پذیر شوند.

 

وی گفت: برنامه‌ریزی شد تا برای مشترکان پُر مصرف مصارف خانگی کنتور هوشمند نصب شود. در بخش اداری، صنعتی و کشاورزی هم به‌طور کامل تمام مشترکان نصب کنتور هوشمند می‌شوند و برای ادارات یک برنامه‌ریزی گسترده صورت گرفته است؛ زیرا معتقدیم که مدیریت مصرف به‌طور عمده باید متوجه بخش اداری کشور شود که بیشترین همکاری را خواهند داشت و برنامه‌های خوبی تدوین‌شده است.

 

وزیر نیرو افزود: درمجموع برای کاهش مشکلات ناشی از برق تابستان، ۱۰۰ برنامه عملیاتی در دستور کار داریم که امید است با اجرایی شدن آن‌ها مشکلات به حداقل ممکن برسد.

 

نصب کنتورهای هوشمند با اولویت پُرمصرف‌ها

محرابیان ادامه داد: نصب کنتورهای هوشمند در نقاط مختلف کشور با اولویت پرمصرف‌ها آغاز شده است و برای بخش خانگی برنامه‌ریزی‌شده تا بخش قابل‌توجهی از این مشترکان تا تابستان کنتورهای هوشمند داشته باشند و مردم بتوانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

 

وی گفت: همچنین برای آنکه پرداخت تعرفه با پرداخت اقساط هم‌زمان نشود، پیش‌بینی‌شده تا دریافت اقساط از مهرماه سال جاری انجام شود و فعلاً با توجه به ظرفیتی که پیش‌بینی‌شده مشترکان پرمصرف در اولویت قرارگرفته‌اند.

 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر اغلب مشترکان در حد الگو مصرف دارند و طبق مصوبه اخیر نرخ تعرفه این‌ها هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت و فقط مشترکانی که بالاتر از الگو، مصرف دارند به‌صورت پلکانی قیمت تعرفه آن‌ها افزایش خواهد یافت که از آن‌ها درخواست کردیم و خیلی‌ها اجابت و الگوی مصرف را رعایت کردند.

 

«همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو هم دراین‌باره گفته بود: برای تابستان ۱۴۰۱ نیز ۱۰۰ برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده است که با اجرای دقیق این برنامه‌ها، امیدواریم با کمترین مشکل از تابستان سخت عبور کنیم.

 

نخستین نیروگاه ساخته‌شده توسط صنایع پیک تابستان وارد مدار می‌شود

وی اضافه کرد: برنامه‌ای که برای تابستان امسال در نظر گرفته‌شده شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات است که از این مقدار چهار هزار و ۹۰۰ مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدید پذیر است، چهار هزار و ۲۶۰ مگاوات آن واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع که نخستین نیروگاه ساخته‌شده در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع است، احداث می‌شود.

 

حائری با بیان اینکه ۵۰۰ مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدید پذیر تامین می‌شود، افزود: همچنین ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود یک هزار و ۱۱۳ مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: یک‌صد برنامه تعمیرات نیروگاهی هم در حال اجرا است تا تابستان امسال با کمترین مشکل در تامین برق سپری شود.

 

حائری ادامه داد: یک‌صد برنامه طراحی‌شده برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۱ در چهار بخش تولید و تأمین برق، مدیریت مصرف، طرح‌های بخش مدیریتی و نیز پایداری شبکه تدوین‌شده است.

 

وی افزود: در بخش تولید برق از ابتدای فعالیت‌ها برای گذر از پیک تابستان تاکنون یک هزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه جدید و نیز ارتقاء توان نیروگاه‌های موجود محقق شده است همچنین استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر و نیز دیگر تأمین‌کنندگان برق در دستور کار است.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخش مدیریت مصرف انعقاد تفاهم‌نامه با مشترکان صنعتی، کشاورزی و تجاری برای تابستان سال جدید دنبال خواهد شد و تلاش می‌شود این موضوع به‌سرعت عملیاتی شود.

 

حائری گفت: سال ۱۳۹۹ ، ۲۸۰ هزار تفاهم‌نامه با مشترکان صنعتی و کشاورزی منعقد شد که تلاش می‌شود این عدد به ۴۰۰ هزار تفاهم‌نامه افزایش یابد.

 

وی استفاده از کنتورهای هوشمند را نیز راهکاری برای مدیریت بهتر مصرف در تابستان ۱۴۰۱ برشمرد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code