استاندار گیلان؛

ثبت جهانی ماسوله،حیثیت گیلان است


۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۱۵:۱۳ | کد خبر: ۲۰۴۴۰ چاپ

استاندار گیلان بر لزوم هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی در جهت رفع موانع ثبت جهانی ماسوله تأکید کرد و گفت: باید فراهم‌سازی امکانات لازم برای ساکنان ماسوله با رعایت موازین تعیین شده بافت های تاریخی و نیز حفظ و توسعه اشتغال بومیان این شهر مورد توجه قرار گیرد.

ثبت جهانی ماسوله،حیثیت گیلان است
کلانشهر: اسدالله عباسی استاندار گیلان در جلسه رفع موانع ثبت جهانی ماسوله در فهرست میراث یونسکو، با اشاره به جایگاه هویتی، میراثی و گردشگری این شهر تاریخی اظهار داشت: ثبت جهانی ماسوله، حیثیت گیلان است و هیچگونه بهانه ای برای تاخیر دستگاه های اجرایی در انجام وظایف تعیین شده، پذیرفتنی نیست.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛عباسی با تاکید بر لزوم حذف موانعی که ثبت جهانی ماسوله را به تعویق انداخته ، تصریح کرد: در انجام این مهم اراده جهادی و هم افزایی یک ضرورت است و نباید همه اقدامات را به موضوع تامین اعتبار ربط داد.

استاندار گیلان استفاده از فرصت ثبت جهانی ماسوله را ضرورتی در مسیر توسعه گردشگری گیلان خواند و گفت: متاسفانه از ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استفاده مطلوبی صورت نگرفته از این‌رو لازم است با داشتن برنامه عملیاتی و مدیریتی راهبردی غبار نشسته بر این بخش ها زدوده شود.

نماینده عالی دولت در استان جمع آوری بناها و تاسیسات موجود در راه آزادسازی حریم شهر ماسوله، بهسازی و ساماندهی مسیر گردشگری این منطقه را ضروری دانست و بیان کرد: این اقدامات باید با قید فوریت انجام شود.

وی همچنین به مخاطرات محیطی شهر ماسوله از جمله زباله، نبود پارکینگ و علایم راهنمای گردشگر اشاره و خاطرنشان کرد: فراهم کردن امکانات اساسی برای ساکنان ماسوله با رعایت موازین تعیین شده برای بافت های تاریخی و حفظ و توسعه اشتغال بومیان این شهر، از دیگر عواملی است که باید به آن توجه کرد.

در این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان ، فرماندار فومن، شهردار ماسوله و مدیران شرکت های آب و فاضلاب ، برق،گاز و آموزش و پرورش استان گزارش هایی در مورد دستور جلسه بیان کردند.

ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان با ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله، رودخانه های جاری بر پهنه صخره سنگ ها، شالی و باغ های چای و معماری پلکانی گِلین منحصر به فرد در دل کوهستان با پنجره های چوبی و گلدان های شمعدانی رنگینش، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفت.