معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برنامه داریم امسال پرورش راتون را که برنجی گران و خوش طعم تر از برنج اولیه است در استان افزایش یابد.

برنامه ریزی برای افزایش تولید برنج گران و خوش طعم گیلان
کلانشهر: علی موسوی با بیان اینکه گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و همه تلاش ما این است که درآمد برنجکاران از تولید برنج افزایش یابد، افزود: افزایش کشت دوم در افزایش درآمد برنجکاران موثر است و برنامه داریم امسال میزان بیشتری راتون در شالیزارهای استان کشت شود زیرا افزایش راتون علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان موجب افزایش تولید برنج استان نیز می شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه تولید برنج از طریق پرورش راتون بسیار کم هزینه تر از برنج اولیه است و به دلیل کیفیت بهتری که دارد معمولا گران تر از برنج اولیه به فروش می رسد.

موسوی گفت: اغلب برنجی که از پرورش راتون به دست می آید از نوع هاشمی است و کشاورزان نیز استقبال خوبی از افزایش راتون خواهند داشت.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: شرایط جوی مناسب در افزایش پرورش راتون تاثیر زیادی دارد و اگر به محض برداشت برنج، آب خوبی در مزارع رها سازی شود با خرید کود، کشاورزان خواهند توانست راتون خوبی پرورش دهد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در ۱۳۶هزار هکتار از شالیزارهای گیلان کشت دوم انجام شد و علاوه بر راتون، کشت دوم در قالب انواع نباتات علوفه ای مانند شبدر جو و حبوبات مانند پاچه باقالا و باقالا برکت، سبزی کاری برگی و غده ای انجام شد.

موسوی اظهار کرد: امسل نیز علاوه بر راتون دیگر محصولات کشاورزی در قالب کشت دوم در اراضی شالیزاری کشت خواهد شد.

وی گفت: مقرر شده است در سال جاری مزارع پایلوت داشته باشیم و در این مزارع شامل مزرعه ذرت علوفه‌ای در دو شهرستان و مزرعه سبزیجات برگی و غده‌ای در سه شهرستان و مزرعه حبوبات در دو شهرستان اجرا خواهد شد.

نظر شما:

security code