بانک جهانی با بیان اینکه اقتصاد ایران به احیای تدریجی خود که از اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز شده است ادامه می‌دهد، اعلام کرد: اقتصاد ایران به آرامی از رکود یک دهه گذشته خارج می‌شود.

بانک جهانی: اقتصاد ایران به آرامی از رکود یک دهه گذشته خارج می‌شود

کلانشهر: به گزارش تارنمای بانک جهانی، این بانک در بخش گزارش اقتصاد ایران که در ماه آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) منتشر شده است، گفت: اقتصاد ایران تحت تأثیر بخش‌های نفت و خدمات، به احیای تدریجی خود که از اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز شده است، ادامه می‌دهد. 

 

این بانک افزود با این حال، کمبود آب و انرژی منجر به کوچک شدن بخش‌های کشاورزی و صنعت شده است. تنها یک سوم از مشاغل از دست رفته در دوره همه گیری کرونا تاکنون جبران شده است. کاهش درآمد نفتی منجر به کسری بودجه شده و بر فشارهای تورمی که به دلیل عملیات‌های تامین مالی کسری بودجه ایجاد شده، افزوده است. 

 

بانک جهانی در ادامه گزارش خود اضافه کرد: اقتصاد ایران که با دو دوره تحریم‌های اقتصادی، قیمت ثابت نفت و همه گیری کرونا مواجه شده است، به آرامی از رکود یک دهه گذشته خارج می‌شود. چالش‌های تغییرات اقلیمی از جمله گرمای بالا و بارندگی کم در ایران به رشد اقتصادی، به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی و صنعت مبتنی بر نیروی کار این کشور صدمه زده است. 

 

این بانک پیش بینی کرد که متوسط رشد تولید ناخالص داخلی در میان‌مدت معتدل باقی بماند زیرا تداوم تأثیر همه‌گیری کرونا باعث ضعیف شدن تقاضای داخلی و جهانی همچنان بر اقتصاد ایران می‌شود در حالی که تجارت، به‌ویژه صادرات نفت این کشور به دلیل تحریم‌های مداوم در محدودیت قرار دارد. 

 

بانک جهانی ادامه داد افزایش بیشتر قیمت نفت می‌تواند مستقیماً درآمدهای مالی ایران را افزایش داده و به طور غیرمستقیم منجر به رشد سریعتر حجم صادرات نفت این کشور شود. 

 

این بانک در ادامه اضافه کرد: خطرات در مقابل اقتصاد ایران مربوط به بروز سویه‌های جدید کرونا، بدتر شدن تاثیر تغییرات آب و هوا و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی از جمله تاثیر جنگ اوکراین بر قیمت‌های جهانی غذا و واردات ایران است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code