ورود زباله به محل دپو تموشل ممنوع شد


۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۴:۰۴ | کد خبر: ۲۱۱۳۲ چاپ

به دستور دادستان لاهیجان ورود زباله سایر شهرهای استان به مرکز دفن زباله لاهیجان صادر شده است.

ورود زباله به محل دپو تموشل ممنوع شد

کلانشهر: بیش از ۳۰ سال از دپوی زباله در منطقه تموشل لاهیجان می‌گذرد اما غفلت از ساماندهی آن در حال ایجاد فاجعه‌ای سنگین‌تر از سراوان برای مردم منطقه است. تموشل به مرکز دپوی زباله سه شهرستان حوزه شرق گیلان تبدیل شده و ۳۰۰ روستا زباله‌های خود را به تموشل می آوردند. 

 

مدت‌ها است که مردم روستاهای هم‌جوار منطقه تموشل، از بوی بد و آسیب‌های زیست‌محیطی حاصل از دپوی زباله در این منطقه رنج می‌برند. 

 

هر وقت نام زباله و آسیب‌های آن را می‌شنویم ناخودآگاه به یاد سراوان می‌افتیم، با توجه به مشکلات زیست‌محیطی بسیار زیادی که در منطقه سراوان در اثر دپوی نامناسب زباله به وجود آمده و انکارناپذیر بودن این معضل بزرگ اما توجه و مشغول شدن به این مسئله مناطقی مانند تموشل را از یاد می‌برد، کما اینکه بحران دپوی زباله در سراوان و تموشل نه‌تنها مشکلی استانی بلکه یک بحران ملی است که باید به آن رسیدگی شود. 

 

توجه به گسترش شهرنشینی و افزایش زباله این بحران امنیتی نیز خواهد شد، چراکه ورود شیرابه‌های سمی ناشی از دپوی زباله‌ها و آسیب‌های زیست‌محیطی در کنار ایجاد منطقه‌ای زشت در دل جنگل‌های استان گیلان و حتی استان‌های شمالی معضلی است که این روزها همه برای مقابله با آن دست‌به‌کار شده‌اند اما این امر نیازمند اقدامی اساسی و برنامه‌ریزی‌شده است. 

 

دپو روزانه بیش از ۲۰۰ تن زباله

به گفته مسؤولان محلی در منطقه تموشل لاهیجان روزانه حدود ۲۰۰ تن زباله در آن دپو می‌شود و این تل انباری از زباله‌ها محصول دهه اخیر نیست بلکه بیش از ۳۰ سال است که زباله‌های تولیدشده در شهر به جان زیست‌بوم افتاده و زندگی انسان و سایر جانوران و پوشش گیاهی را هدف قرار داده و تهدید می‌کند. 

 

طبق گزارش‌های محلی در پی عبور خودروهای بدون چادر حامل زباله شهر به تموشل و ریخت‌وپاش زباله در خیابان براثر حرکت، مردم تموشل و گل‌رودبار بارها جلوی ماشین‌های حمل زباله‌ای که فاقد پرده بوده را گرفتند و مانع از حرکت خودرو شده‌اند. 

 

یکی از مسؤولین لاهیجان که نخواست نامش فاش شود با بیان اینکه حفاظت از محیط‌زیست تنها نقش نظارتی بر زیست‌بوم‌های گیلان دارد، اظهار کرد: طبق قانون باید پس از اقدامات اولیه در شهر، شهردار و در روستاها دهیاران را به محاکم قضایی برای محاکمه معرفی کنیم. 

 

با توجه یه شدت تخریب محیط‌زیست و آلودگی‌های ناشی از دپوی زباله در تموشل و بدون توجه به هشدارهای قبلی دوستداران محیط زیست، این محل ساماندهی نشد و به سراوانی جدید در لاهیجان تبدیل شده و فاجعه‌ای بزرگ در استان خلق کرده که حل آن بسیار سخت و هزینه‌بارتر از زمان‌های گذشته خواهد بود و این مقصر اصلی این وضعیت مدیران و مسؤولان ۳۰ سال گذشته منطقه و استان هستند. 

 

به گفته علی نیا یکی از اهالی تموشل در اثر شیرابه زباله‌ها مزارع و باغات منطقه به شدت آلوده و باعث شیوع انواع بیماری در بین مردم شده است. 

 

دستور توقف ورود زباله از شهرهای دیگر به لاهیجان

با توجه به اینکه حل مشکل بحران انباشت زباله از محل دپو زباله تموشل جزو مطالبات مردمی بوده و درخواست‌های متعددی از سوی مردم در نشست‌های مختلف درباره آسیب‌های فراوانی به طبیعت و سلامت مردم به مسؤولان عنوان شده از این رو ابراهیم انصاری، دادستان لاهیجان طی نامه‌ای، ورود زباله سایر شهرهای گیلان را به تموشل لاهیجان ممنوع کرد. 

 

در بخشی از دستور دادستان لاهیجان خطاب به دستگاه‌های مربوطه آمده، با توجه به این که گزارش‌های دریافتی دلالت بر انتقال زباله سایر شهرهای استان به مرکز دفن پسماند تموشل لاهیجان در یوم جاری واصل گردید، به جهت این که این مرکز ظرفیت لازم در جهت دفن پسماند خود شهرستان لاهیجان را در آینده ندارد، لذا در راستای جلوگیری از هر گونه مسائل ومشکلات مرتبط با دفن پسماند و همچنین موضوع‌های مرتبط با محیط زیست و سلامت مردم منطقه و نیز موضوع‌های اجتماعی، در راستای ماده ۲.۵ از دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه دستور جلوگیری از ورود زباله سایر شهرهای استان به مرکز دفن زباله لاهیجان صادر شده است. 

 

نیروگاه تولید برق از زباله‌ای که شعار بود! 

گفتنی است، پیش از این شهردار وقت لاهیجان در همایش روز لاهیجان در تهران در ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ از انعقاد تفاهم‌نامه بین سرمایه‌گذار خارجی و شهرداری لاهیجان برای احداث اولین نیروگاه تولید برق از زباله به ظرفیت ۱۵۰ تن در روز و به ارزش ۳۵ میلیون دلار در محل دپوی زباله لاهیجان (روستای تموشل) خبر داده بود که تا به امروز هیچ خبری از آن نشد!

 

این درحالی است که مخالفت‌های فعالان محیط زیست، شهروندان و متخصصان با رها کردن زباله در این روستای سرسبز و ضربه به اکوسیستم منطقه همواره وجود داشته است. 

 

به گزارش فارس، تموشل روستایی زیبا و سرسبز در شهرستان لاهیجان، این روستا در فاصله‌ای بسیار نزدیک، ۵ کیلومتری شهرستان لاهیجان قرار دارد. 

نظر شما:

security code