ساختار رتبه بندی چگونه است؟

صعود ایران در رده بندی شادترین کشورهای جهان؛ایرانی ها شادتر از مردم ترکیه


۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۵:۴۷ | کد خبر: ۲۱۲۹۵ چاپ

ایران در رده‌بندی شادی جهان، توانست نسبت به سال گذشته رشدی ۸ پله‌ای داشته باشد.

صعود ایران در رده بندی شادترین کشورهای جهان؛ایرانی ها شادتر از مردم ترکیه
کلانشهر : گزارش شادی جهانی یا همان شادترین کشورهای جهان، توسط گروهی از کارشناسان مستقل که در ظرفیت‌های شخصی خود عمل می‌کنند نوشته شده است. نظرات بیان‌شده در این گزارش لزوما منعکس‌کننده دیدگاه هیچ سازمان، آژانس یا برنامه سازمان ملل نیست.

دهمین گزارش شادی در حالی منتشر شده است که دنیا با یک جنگ بزرگ روبرو شده و در عین حال، رفته‌ رفته توانسته همه‌گیری کووید-۱۹ را از بین ببرد. البته باید به این نکته توجه داشت که بحران اوکراین و فروکش‌کردن کووید-۱۹ در این رده‌بندی لحاظ نشده؛ چراکه رده‌بندی منتشر شده، مربوط به بررسی عوامل مختلف در طول سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ است.

سازمان ملل متحد در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱، از دولت‌های جهان دعوت کرد تا به شادی و رفاه در تعیین چگونگی دستیابی و سنجش اجتماعی و اقتصادی اهمیت بیشتری بدهند. همین موضوع باعث شد تا یک سازمان غیرانتفاعی برای تعیین سطح شادی در هر کشور تشکیل شود. البته شاید به‌درستی نتوان این سطح را مشخص کرد، اما برای چنین کاری فاکتورهایی در نظر گرفته می‌شود.

 
معیارهای اصلی اندازه‌گیری

اندازه‌گیری از بهزیستی ذهنی همچنان بر سه شاخص اصلی رفاه تکیه دارد: ارزیابی زندگی، احساسات مثبت و احساسات منفی که در گزارش به عنوان عاطفه مثبت و منفی توصیف شده است. در این میان ارزیابی‌های زندگی نظرسنجی جهانی گالوپ منبع اصلی داده در این مورد بوده است.

برای به‌دست آمدن متوسط ارزیابی زندگی، از فرد پرسیده می‌شود که زندگی فعلی خود را مانند یک نرده‌بان با ۱۰ پله تصور کنند و بگویند در پله چندم هستند؛ از صفر تا ۱۰.

همچنین رتبه‌بندی شادی ملی خود را بر اساس یک میانگین سه ساله، در نتیجه افزایش اندازه نمونه برای ارائه تخمین‌های دقیق‌تر است.

احساسات مثبت یا عاطفه مثبت، توسط میانگین پاسخ‌های بله یا خیر فردی برای سه سوال در مورد احساسات تجربه‌شده یا نشده در روز قبل: خنده، لذت و یادگیری یا انجام یک کار جالب.

احساسات منفی یا عاطفه منفی با میانگین پاسخ‌های بله یا خیر فردی، سه احساس تجربه‌شده در روز قبل شکل می‌گیرد: نگرانی، غم و عصبانیت.

شبکه‌های اجتماعی

میلیون‌ها نفر هر روز افکار و احساسات خود را به‌صورت آنلاین از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. تجزیه و تحلیل خودکار داده‌های رسانه‌های اجتماعی نویدهای هیجان‍ انگیزی را برای اندازه‌گیری روند احساسات ارائه می‌دهد. روش‌های مورد استفاده شامل تعداد کلمات عاطفی فهرست شده در عاطفه است.

فرهنگ لغات و روش‌های یادگیری ماشینی که ساختار و معنای جملات را نیز در نظر می‌گیرند، در این راه عملکردی ایده‌آل داشته‌اند.

تاثیرات ژنتیکی

مطالعات ژنتیکی شامل طرح‌های دوقلو یا خانواده نشان می‌دهد که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از تفاوت‌های شادی بین افراد در یک کشور به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی بین آنها است. ۶۰ تا ۷۰ درصد دیگر تفاوت‌ها بین افراد، ناشی از تأثیرات محیطی است که مستقل از ژن‌ها هستند.

رتبه ایران

جایگاه ایران در سال ۲۰۲۱ که مربوط به دوره ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ می‌شود، ۱۱۸ بود. در همین دوره کشورهای همسایه ایران در این پله‌ها قرار داشتند:

ارمنستان: ۸۶

آذربایجان: ۹۰

ترکمنستان: ۹۷

ترکیه: ۱۰۴

پاکستان: ۱۰۵

افغانستان: ۱۴۹

رتبه ایران در سال ۲۰۲۲ که مربوط به دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ می‌شود، ۱۱۰ شده است. در همین دوره کشورهای همسایه ایران در این پله‌ها قرار داشتند:

ترکمنستان: ۷۸

ارمنستان: ۸۲

آذربایجان: ۹۲

ترکیه: ۱۱۲

پاکستان: ۱۲۱

افغانستان: ۱۴۶

شادترین کشورهای آسیایی

در رنکینگ جدید، بحرین همچنان شادترین کشور قاره آسیا محسوب می‌شود. مردم این کشور در رتبه بیست‌ویکم ایستاده‌اند و پس از این کشور، امارات، عربستان، چین تایپه و سنگاپور به ترتیب در رده‌های بیست‌وچهارم تا بیست‌وهفتم قرار دارند.

ازبکستان شادتر از کره و ژاپن

در این جدول، ازبکستان از کشورهای مدرن آسیایی ژاپن و کره‌جنوبی شادتر است! ازبک‌ها در رده پنجاه‌وسوم ایستاده‌اند و این در حالی است که ژاپن، پنجاه‌وچهارم و کره‌جنوبی پنجاه‌ونهم هستند.

شادترین کشور آمریکای لاتین

از بالای جدول همین‌طور که به پایین حرکت کنید، اولین کشور از آمریکای جنوبی که می‌بینید، اروگوئه است که در رده سی‌ام قرار دارد. پس از این کشور و با ۸ پله فاصله، برزیل در رده سی‌وهشتم ایستاده و شیلی و آرژانتین به ترتیب چهل‌وچهارم و پنجاه‌وهفتم هستند.

۸ کشور شاد جهان

در رنکینگ ارائه شده در سال ۲۰۲۲، فنلاند، دانمارک، ایسلند، سوئیس، هلند، لوکزامبورگ، سوئد و نروژ به ترتیب رتبه‌های نخست تا هشتم را به خود اختصاص داده‌اند. نکته مهم اینکه صدرنشینان همگی کشورهای اروپایی هستند. نسبت به رتبه‌بندی پیشین در صدر، جایگاه فنلاند و دانمارک ثابت مانده، اما ایسلند جای سوئیس را گرفته است.

دارندگان حق وتو

اگر بخواهیم کمی سیاسی به ماجرا نگاه کنیم، بد نیست به وضعیت ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل در این رده‌بندی اشاره کنیم؛ کشورهایی که نام‌های‌شان را بارها و بارها در راس اخبار سیاسی جهان می‌شنویم.

ایالات متحده: ۱۶

انگلستان: ۱۷

فرانسه: ۲۰

چین: ۷۲

روسیه: ۸۰