با قایق سواری به قدرت آباد لنگرود بروید

روستایی در چمخاله که با طناب به شهر می رسد!


۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۱۷:۰۴ | کد خبر: ۲۱۳۶۸ چاپ

روستایی به نام قدرت آباد در مسیر دسترسی لنگرود و ساحل چمخاله قرار دارد که اهالی آن برای دسترسی به شهر با قایق رفت و آمد می‌کنند.

 روستایی در چمخاله که با طناب به شهر می رسد!
کلانشهر : شاید باورتان نشود هنوز جایی در استان گیلان و شهر لنگرود قرار دارد که اهالی آن برای رسیدن به شهر با قایق تردد می‌کنند. وقتی به این روستا می‌رسید انگار وارد تونل زمان می‌شوید و به لنگرود سال‌های دور برمی‌گردید. زمانی که رودخانه این شهر کوچک و قشنگ که هنوز هم از میانش می‌گذرد پس از گذشتن از ۶ فرسخ به دریا می‌رسید. دورانی که مردم با قایق‌های کوچکشان در رودخانه تردد می‌کردند و انواع و اقسام محصولات کشاورزی‌ و ماهی را با کمک این قایق‌ها جا به جا می‌کردند.

عکسی قدیمی از رودخانه لنگرود و تردد قایق‌ها در آن

از آن سال‌ها زمان زیادی گذشته است، اما اهالی قدرت آباد لنگرود همچنان برای تردد باید از قایق استفاده کنند. اگر باورتان نمی‌شود وقتی قصد سفر به گیلان دارید در مسیر دسترسی لنگرود به چمخاله سری به این روستای بسیار بکر و زیبا بزنید. فاصله قدرت آباد از لنگرود فقط ۹ کیلومتر و حدود ۱۲ دقیقه است.

ااااااااا

روستاییان برای رسیدن به شهر لنگرود باید با قایق از رودخانه لنگرود عبور کنند. برای همین وقتی به ورودی خاکی روستا می‌رسید با خودروهایی مواجه می‌شوید که کنار رود پارک شده‌اند. زیرا جاده‌ای برای عبور و مرور وجود ندارد و ساکنان باید بقیه مسیر را با قایق طی کنند.

البته در قسمت انتهایی روستا و در نزدیکی زمین‌های شالیزار یک جاده خاکی وجود دارد که در پاییز و زمستان پر از گل و لای و ناهموار است. این جاده خاکی فقط زمانی که بارندگی نباشد قابل تردد است، اما مسیر اصلی مردم روستا همان رودخانه لنگرود به حساب می‌آید.
اهالی برای تردد سوار قایقی می‌شوند که به طنابی بسته شده است. آنها با کشیدن طناب قایق را به دوسوی رودخانه جابه‌جا می‌کنند که این کار قدرت بدنی می‌خواهد و در روزهای بارانی و سرد هم مشکلات خودش را دارد.

اگر در بهار به قدرت آباد بروید سرسبزی آن چشمگیر است. زیرا انعکاس تصویر درختان حاشیه رود در رودخانه بسیار دیدنی است. گویی از رودی سبز عبور می‌کنید. بعد از پیاده شدن از قایق وارد قدرت آباد می‌شوید. اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند صدای طبیعت و پرندگان است. جایی که هیچ آلودگی صوتی ندارد و ذهن را از دغدغه تهی می‌کند.

در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد هم روستاییان مشغول شالیکاری هستند و به سرسبزی روستا می‌افزایند.